fbpx

Vorige keer had ik het over het SEO-optimaliseren van je blogartikelen. Maar er zijn meer blinde vlekken op je website. Ik ga twee dingen noemen waar je heel snel zelf wat mee kunt doen zonder dat je hoeft te gaan stoeien met de uitgekiende teksten op je homepage of je aanbod.

Als eerste: de pagina veelgestelde vragen, lekker kort als FAQ.
En nu weet ik zeker, dat er behoorlijke kans is dat jij denkt: ‘tssss, die heb ik niet eens!’.

Maar let op. Want ik denk dat je die pagina wél wilt.
Niet omdat jouw site zo ingewikkeld is dat het vragen oproept. En natuurlijk snap ik best dat jij liever wilt dat mensen bellen met hun vragen, zodat er meteen contact is.

Er is een andere reden om vooraf bedachte vragen te beantwoorden via je website:
De antwoorden van je FAQ (Frequented Asked Questions), geven jou de gelegenheid om korte bondige alinea’s te maken met jouw zoekwoord erin. Het gaat immers om jouw vak!

Wat moet je vooral niet doen?

1: Ga niet uitweiden over je product.

Mensen zoeken niet op jouw productnaam. Ze zoeken breder, want ze hebben een probleem. Als jij de Smart & Sexy Snurkoplosser met 100% garantie kunt leveren, wil ik jouw product! Alleen, ik zoek niet op het woord: Smart & Sexy Snurkoplosser. Ik zoek op snurken. Of Snurken oplossen.

2: Maak het niet smart & sexy

Daarom zou jouw pagina ‘veelgestelde vragen’ moeten gaan over snurken. Over het probleem, en hoe je dat oplost. Niet hoe jij dat oplost, maar wat in het algemeen middelen zijn die zouden kunnen helpen. En als je alles hebt geprobeerd, en niets helpt, dan is jouw lezer wellicht toe aan grover geschut. Dan is er altijd nog de ‘Smart & Sexy Snurksolver’ die jij als enige in de EU mag leveren.

3:  Schrijf het niet voor iedereen

Bied jij teamcoaching? Het team zit niet gezamenlijk te googelen om te kijken wie hen kan coachen. Maar de teamleider typt misschien vrijdagmiddag om 16 uur wel eens in: help, hoe krijg ik die lastige collega door de bocht? En wat is er mooier dan dat die teamleider concrete tips krijgt in dat uiterst leesbare blogartikel van jou? Als het blog goed genoeg is, gaat hij of zij misschien wel verder surfen. En hee, wat handig: jij biedt teamcoaching…

Schrijf wel supersnel je eigen FAQ-pagina

Die pagina veelgestelde vragen biedt dus gouden kansen op het gebied van SEO. De tekst is heel eenvoudig. Bedenk tijdens een koffiepauze even grofweg 20 vragen over de basis van jouw vakgebied. Schrijf ze op en kijk in je volgende koffiepauze even welke van die vragen écht goed zijn. Houd er tien over, en geef daar in drie of vier zinnen het antwoord op. Zet ze in Word, haal de taalfouten eruit en publiceer op je website, of laat dat even doen door je webbouwer of je virtuele assistent (mijn favoriet!).

Nog zo’n vergeten pagina: contact.

Hier staan je adresgegevens. Logisch. Maar gebruik je die ook? Heel veel mensen zoeken op Google een combinatie van trefwoord met een plaatsnaam. Maar jouw vestigingsplaats noem je vast niet prominent op je homepage. Als je klanten uit het hele land komen, lijkt dat immers niet zo belangrijk.
Je homepage scoort daarom laag als mensen plaatsgebonden zoeken. Die score kun je flink omhoog krikken door je pagina contact te optimaliseren op plaatsnaam. Hier staat immers wel je bedrijfsnaam in combinatie met je eigen naam, je vestigingsplaats en je adres, je buurt of je wijk. Maak er zoekwoorden van, vul ze in bij de beschrijving en zorg ervoor dat Google ze snel kan oppikken.

De SEO-plugin van Yoast zal de pagina nog steeds maar als matig waarderen, maar dat komt omdat er weinig tekst op staat. Trek je dus niets aan die matige score, maar vertrouw erop dat Google jou voortaan wel weet te vinden. En als Google jou kan vinden, dan ben jij óók vindbaar voor de klant.

PS: Handige tip? Je mag dit artikel gerust delen met je zakelijke vrienden, graag zelfs! 

 

6 Comments

  1. Wat een slimme tips, Meta!
    Dank je

    Reply
  2. Ik werk nu heel hard aan een verklarende woordenlijst. Het heet in mijn geval “Begrippenlijst”, maar zou ook “woordenboek” of “termen” kunnen heten. Kost heel veel tijd, zeker omdat je tussen de begrippen onderling kan/moet linken, maar is een echte aanvulling voor de bezoeker en daarmee ook een SEO-machine.

    Reply
  3. Ik ben benieuwd naar die SEO-machine en naar die lijst Nathan. Ga je die als gratis e-book beschikbaar stellen of maak je er een betaald product van?

    Reply
  4. Geen van beiden Meta, deze staat inmiddels online. Ik ben nog niet op de helft, maar heb besloten ‘m wel alvast beschikbaar te maken en ‘m te blijven aanvullen. Juist door deze gewoon online beschikbaar te maken, help ik mijn bezoekers en dat waardeert Google ook.

    Je vindt ‘m hier: https://letterzaken.nl/begrippenlijst/

    Reply
  5. Handig Nathan, en extra mooi dat je gewoon alle Nederlandse woorden gebruikt, zo wordt dat hopelijk ook wat meer gemeen goed.

    Reply

Submit a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Delen mag, graag zelfs

Wie kan deze tips nog meer gebruiken?