Ik heb ze ook hoor: ongelezen blogs. Niet bepaald motiverend om te blijven schrijven als je het idee hebt dat niemand jouw moeizaam uitgeperste artikeltje leest. Terwijl je die dag nog zoveel andere klussen op je prioriteitenlijstje had staan. Had ik mijn tijd maar beter besteed, denk je spijtig achteraf.

Bij mij is zelfs het feit dat ik in de statistieken een dag later zie dat meer dan de helft van de ontvangers mijn blog wel degelijk heeft aangeklikt, geen goedmaker. Nul komma nul reacties. Waar doe ik het voor?

Twee weken geleden had ik meer geluk (of een betere titel). In elk geval: al voordat ik de nieuwsbrief verstuurde, kwamen er reacties op het blog dat ik de avond ervoor vast had klaargezet. Kijk, dat motiveert dan weer wel!

Maar hoe houd je bloggen dan leuk?

Bij mijn klanten zie ik vaak dat ze wel willen bloggen, maar dat ze niet weten waarover. En inmiddels ben ik erachter dat veel van die klanten hun informatie gewoon ergens anders weggeven. Bijvoorbeeld op de pagina veelgestelde vragen. Ik ben absoluut vóór die pagina, want je kunt er enorm veel informatie kwijt in gewone-mensen-taal, dus vol met zoekwoorden. Voor de veelgestelde vragen houd je het antwoord zo kort en bondig mogelijk.

Maar nu komt de truc:

Want in jouw blogs, kun je die antwoorden ook geven maar op een veel leukere manier! Je hebt geen 3 regels, maar 400 woorden (of meer!) om te vertellen over die specifieke klant met dat bijzondere probleem. Bijvoorbeeld een klant met een vooroordeel dat totáál niet klopte. Of Iemand die dacht dat ze precies wist wat ze moest doen, maar die het juist precies verkeerd had gedaan. Of die meneer die alle alternatieven al had geprobeerd voordat hij bij jou kwam.

Jij bent de vakman of vakvrouw.

Door te vertellen over echte voorbeelden uit jouw vakgebied plaats je jouw dienst of product in een maatschappelijk perspectief en voorkom je dat jouw lezers in dezelfde valkuil stappen. Laat zien dat er anderen zijn met dit probleem. En maak dat leuk.

Deel de bloopers en de fabels.

Beschrijf bijvoorbeeld hoe het is opgelost en hoe het jouw klant heeft geholpen. Zodat de nieuwe lezers inzien dat zij misschien ook beter hun schroom, of passiviteit, of onkunde kunnen overwinnen door in actie te komen. Voordat het erger wordt.

• Dat geldt voor de fysiotherapeut die ook bij kleine pijntjes kan helpen.

• Dat geldt voor de dierenwinkel die ook vlooiendruppels heeft voor honden met een gevoelige huid.

• Maar dat geldt ook voor trainingen die jou een betere ondernemer maken, zodat je geen klanten misloopt door jouw blunders in de communicatie.

Veel ondernemers willen ALLES op hun website. Ze huren vervolgens een tekstschrijver die de helft schrapt. Kwestie van hoofdzaken, bijzaken en overzichtelijkheid. Prima!

Maar….

In je blogs kun je al die informatie alsnog op je site toveren. Goed gerubriceerd, lekker kort en duidelijk en voorzien van een persoonlijke noot. Niet vergeten om je SEO nog even in te vullen per blogbericht en je hebt er weer een prachtig onderdeel bij.

Als je dat besef kunt vasthouden, laat je je vast niet meer weerhouden om regelmatig te bloggen. Toch? Ik hoor graag hoe jullie hierover denken!