Een nieuwe bezoeker moet binnen enkele seconden op jouw site zien: waar ben ik beland en wat kan ik hier doen? Een van de belangrijkste aanwijzingen daarvoor is de tagline: een soort slogan naast je bedrijfsnaam en logo, die zegt wat je doet. Bij veel sites staat de tagline in de header, al dan niet verweven in de foto.

De tagline is niet zomaar een leuke kreet. Het is meer een objectieve vermelding: eigenlijk zoals je jouw bedrijf zou omschrijven op Wikipedia, of bij de Kamer van Koophandel. Heel anders dus dan een slogan als ‘Heerlijk Helder Heineken’ waarmee het biermerk weliswaar groot is geworden, maar niets zegt over het product.

Is het moeilijk om een tagline te maken?

Absoluut. Je bent gauw geneigd om er van alles bij te halen. Dat moet juist niet. Objectief is kort en helder.

Hoe schrijf je nu een goede tagline?

Aartjan van Erkel zegt: maak meteen duidelijk: wat is DIT?
Open Circles Academy leert je dat je direct zegt WIE je helpt om WAT te bereiken.

Ik probeer die twee te combineren.

Dat is moeilijk zat.
Als je geen gespecificeerde doelgroep hebt, kun je de WIE makkelijk weglaten. Maar begeleid je alleen starters, richt je je op wandelaars of hondenbezitters, dan noem je dat zo snel mogelijk.

Uiteraard doe je iets in je bedrijf. Of je levert iets. Je bent ‘een webshop in hippe klomplaarzen waarmee je urenlang plezierig mee kunt lopen’. Bijvoorbeeld.

Of je bent ‘de enige personal trainer die jouw klanten ook mentaal een boost geeft’.

Maar als je dat zegt, zeg je alleen wat je doet met je klant. Niet wat die klant daarmee bereikt. Terwijl de perfecte tagline juist het verbluffende eindresultaat benoemt.

Een onlangs gelanceerde site van een bedrijf uit Leeuwarden is Bokkz. Voor wie het woordgrapje niet doorheeft (box 1 belasting) is de tagline onmiskenbaar: ‘De eerste online belastingaangifte waarmee u geen geld laat liggen!’

Zo!

Ze zijn de eerste. Ze zijn online. Het is een aangifte-tool. En het resultaat is helder: u laat geen geld meer liggen.

Die ‘U’ is niet gespecificeerd. Dus zowel als particulier als in de rol van ondernemer voel ik me aangesproken. Ik zie iets over safe, over DigiD, over 4 miljoen onzekere mensen (ja, dat ben ik ook!) en dat het 25 euro kost. Wow! Ik denk dat er heel wat mensen zijn die zouden willen dat ze dit blog eerder dit jaar hadden gelezen….

Een goede tagline is de ruggengraat van je site

Door te kiezen voor concrete woorden en korte zinnen kom je er wel. Laat de zoekwoorden maar los, want als de tagline in je illustratie is ingebouwd, ziet Google het sowieso niet als zoekwoord.
Denk gewoon aan je lezer. Maak het eerlijk en helder wat je doet en voor wie. Misschien verval je eerst in clichés als ‘meer rendement, meer klanten, meer omzet’. Probeer dat dan specifieker te maken. Beperk je doelgroep. Speel met de woorden, draai ze om en probeer ze kritisch te bekijken om uit te vinden wat je écht wilt en kunt beloven. Dat schrijf je op. En over een poosje kijk je gewoon of die zin nog eens kunt verbeteren.

Ik ben benieuwd wat jouw tagline dan uiteindelijk wordt of is geworden? Wil je weten wat jouw alternatieven zijn? Zet je tagline dan hieronder in het commentaarveld, samen met een link naar je site, dan kijk ik of ik je nog een goede suggestie kan doen!

65 Reacties

  1. Dag Meta,
    Met mijn tagline ben ik nog aan het stoeien. Nu staat er ‘ stilstaan bij wat je beweegt’, een mooie spreuk maar niet helder in wat ik doe en voor wie.
    Een optie is: ‘ met zin en energie werken in het onderwijs’. Ik ben benieuwd naar je reactie.

    Antwoord
    • Inderdaad, ik moest in je site duiken om te ontdekken wat jij dan doet voor je klant. Je helpt leraren om overeind te blijven, dat is wat je doet, begrijp ik. Dus zou dat geen hele mooie tagline zijn? Hoewel je zou kunnen zeggen dat die uitgaat van het negatieve. Wil je een positieve tagline, dan krijg je iets als: ‘Helpt leraren om met passie voor de klas te (blijven) staan’. Dan is duidelijk WIE je helpt om WAT te bereiken, en op je homepage moet dan zo snel mogelijk helder worden HOE je dat doet. Kun je hier wat mee?

      Antwoord
  2. De tagline is een zwaar onderschat onderdeel van je website. Mits goed gebruikt helpt deze de bezoeker met de vraag of zij/hij op de juiste site terechtgekomen is. De twee meest gemaakte fouten hierbij zijn:

    1. Geen tagline hebben
    2. Een slogan als tagline

    Beide fouten heb ik ook gemaakt. Ik begon met 1 en heb daarna fout 2 gemaakt mijn eerste “tagline” was “Vergroot je bereik, vergroot je resultaat”. Prima ondertitel voor mijn bedrijfsnaam wanneer je weet waar ik me mee bezighoud, maar minder geschikt voor de bezoeker die niet bekend is met mijn werk. Later is daar nog “Vergroot je online bereik, vergroot je resultaat” van gemaakt, maar dat bekt al minder lekker en is net zo goed weinigzeggend.

    Nu is het “Webteksten met resultaat”. Kort, maar wel duidelijk. Ik houd me bezig met webteksten en ben daarbij gericht op resultaat. Dat resultaat is per klant anders, omdat iedere klant een ander doel heeft. Duidelijk genoeg?

    Antwoord
    • Ha die Nathan! Je zit gedeeltelijk in hetzelfde vaarwater als ik en dan is altijd de vraag: weten onze klanten wat we bedoelen met webteksten? Of zouden we het online teksten moeten noemen? Ik vind jouw uitleg over dat klant-afhankelijke resultaat wel een leuk excuus trouwens :). Want eigenlijk is ‘resultaat’ natuurlijk te vaag. Wat gebeurt er op die website als jij de teksten hebt geschreven? Ze leiden tot meer bezoekers (door SEO), meer conversie (door je tactieken voor overtuigend schrijven) en dus meer klanten. Dat is wat je eigenlijk levert. Aartjan heeft geholpen bij die van mij. ‘jij maakt van bezoekers klanten’, zei hij. Maar stiekem mis ik dan zelf ook weer het woord webtekst….

      Antwoord
      • Hoi Meta,

        Het blijft lastig. Ik zal er ook nog eens wat aandacht aan besteden en verder ontwikkelen. Mijn insteek is echter wel om maximaal 8 woorden in de tagline te gebruiken, liever zelfs minder. Resultaat is wel wat concreter dan andere alternatieven die ik had (ben ze zelf alweer kwijt). Maar ik snap wat je bedoelt, en ga daar zeker in mee.

        Binnenkort een nieuwe, wanneer ik ook mijn vernieuwde site lanceer. Zullen we dat afspreken?

        Antwoord
        • Goed idee Nathan, ik kijk er naar uit. Taglines blijven meestal van die zinnetjes die je blijft veranderen… wel lastig als je ze ook op je visitekaartje laat drukken, ben ik inmiddels achter 🙂

          Antwoord
          • Ik moest er toch maar eens aan. Kost wel wat tijd, maar volgens mij is de nieuwe beter: “meer omzet met sterke webteksten”. Die is concreter en bevat toch weer “webteksten” 🙂

            Met visitekaartjes moet je inderdaad uitkijken. Daarom adviseer ik ondernemers ook om geen adres op hun visitekaartje te zetten. Ze kunnen je adres altijd op je website vinden en wanneer je verhuist, kun je alle visitekaartjes weggooien. Overigens heb ik mijn eerste “tagline” wel op mijn kaartje staan: Vergroot je bereik, vergroot je resultaat. Dat is een slogan en die past prima op een kaartje waar ook op staat dat ik webteksten en SEO-teksten schrijf B-)

          • Ik vind ‘m mooi Nathan. Uiteindelijk is dat natuurlijk ook wel iets wat echt hoort bij die overtuigende teksten: dat ze zichzelf terugverdienen. Meer omzet, want dat is concreter dan een ‘hogere conversie’.
            Je zou het ook nog iets kunnen oppoetsen: ‘supersterke SEO-teksten voor meer bezoekers op je website’. Omdat jij toch ook die SEO wel behoorlijk promoot….

  3. Hallo Meta,

    Wat een interessant artikel. Je zet me echt aan het denken… En je maakt in ieder geval goed duidelijk hoe belangrijk het is om een goede tagline te hebben!

    We gebruiken tot op heden ‘Waarheidsvinding voor íedereen’, maar uit jouw artikel blijkt dat deze tag eigenlijk niet erg duidelijk is.

    Wat vind je van ‘Het bedrijf dat de waarheid voor je vindt én bewijst.’+

    Antwoord
    • Mooi resultaatgericht, zeker! Dit is wat je wilt als potentiële klant. Je kunt hem nog korter maken: ‘Forensicon. Vindt én bewijst de waarheid.’
      De toevoeging ‘voor je vindt’ voegt namelijk weinig toe. Want ik begrijp dat Forensicon voor iedereen werkt.
      Zoals je ziet kun je zelfs de zinsnede ‘het bedrijf’ weglaten. Of je moet met een sterk woord komen dan Het bedrijf. Het enige bedrijf? Het commerciële laboratorium? Het particuliere instituut?

      Kort is mooi, maar niet altijd zaligmakend. Laat je weten wat het straks wordt?

      Antwoord
  4. Bedankt Meta! Na een half uur brainstormen met mezelf kom ik op: “Kwaliteitsfotografie voor vakmensen”. Wat is jouw eerste reactie als je dat leest?

    Antwoord
    • Oei Annet, jij maakt een klassieke fout: met deze informatie kan de lezer alle kanten op. Lever jij fotocamera’s? Leer je die mensen fotograferen? En wat is het resultaat? Gooi er bij de brainstorm eerst maar een werkwoord in. Zeg wat je doet. ‘Ik fotografeer jou op je best’. Of benoem je eindproduct: ‘Voor profielfoto’s die jou laten uitblinken’.
      Wil je het breder houden, dan noem je het bedrijfsfoto’s, bijvoorbeeld. Nog maar een kopje koffie en een kleine brainstorm?

      Antwoord
      • Ik ben het daar niet mee eens Meta. Het woord fotografie zegt al dat het niet om fotocamera’s gaat, maar om het maken van foto’s. Toen ik de zin van Annet las, dacht ik gelijk: zij maakt professionele foto’s voor professionals. Foto’s die zij kunnen gebruiken op hun website, LinkedIn-profiel, in brochures etc. Heb niet op de website van Annet gekeken, maar als dat inderdaad is wat je aanbiedt, vind ik het een prima zin. Zo niet, dan heeft Meta gelijk en is het tijd om nog even verder te denken.

        Antwoord
        • Yes, discussie, hier hou ik van! Grappig dat jij wel direct op het goede spoor zit. Jij vindt de tagline zo dus ook duidelijk. Vind je ‘m ook prikkelend genoeg, zou je er zelf blij van worden als je een fotograaf zoekt voor je profielfoto’s?

          Antwoord
          • Ik zou hier graag nog wel op willen aanvullen dat een tagline geen mening of oordeel moet bevatten. Ik begrijp de insteek op kwaliteit, maar dat oordeel laat je aan de klant. Je kunt de beste zijn, maar dat kun je niet zelf roepen. Het WC-eendprincipe 😉

            Ik kan meegaan in Martha’s reactie dat fotografie staat voor de dienst die Annet levert, echter “voor vakmensen” zorgt voor onduidelijkheid. Maak je reportages over werkzaamheden van vakmensen? Maak je bedrijfsreportages? Of fotografeer je vakmensen voor portretfoto’s passend bij hun vak? En wat zijn vakmensen? Mensen die vakwerk leveren zoals stukadoors, timmerlieden en elektriciens?

            Zoals Meta terecht bij mijn tagline meldt dat ‘resultaat’ niet echt heel concreet is, is ook hier meer duidelijkheid verstandig. Iemand moet direct weten waar hij/zij aan toe is. Een voorbeeld dat veel gebruikt wordt is de NS. Nu kennen we die allemaal, maar wanneer jij als buitenlander op de site van de NS komt, heb je werkelijk geen idee wat ze nu echt doen. ‘Van A naar B met het Nederlandse OV” zou een goede tagline zijn. Of nog concreter: “Van A naar B met de trein”. Dan weet je waarvoor je bij NS terecht kunt.

            Een klant moet direct weten wat jij haar of hem te bieden hebt. En dat verzin je niet in twee minuten 🙂

  5. Ik hou me bezig met hoogbejaarden en werk aan een site met tips voor hun volwassen kinderen die misschien wel 10 jaar hiermee bezig zullen zijn.
    Ik dacht aan: Slimme zorg voor je ouders . nl En dan als tagline ‘Je werk pak je toch ook professioneel aan?”
    Wat vinden jullie daarvan?

    Antwoord
    • Hallo Gerda,

      Ik voel me een beetje aangesproken, omdat ik ook een bejaarde moeder heb die gaandeweg meer zorg nodig heeft. De tagline spreekt me niet zo aan, daar zie ik de relatie niet zo goed met de zorg. Het eerste wat ik dan denk is dat het veel gaat kosten.
      Wellicht wil je iets in de trant van “zorgeloos de zorg voor je ouders geregeld” of ‘met een gerust hart je ouders verzorgd,” ‘ontzorgt jou van je ouderenzorg’ of ‘zorgt goed voor jouw ouders …. Misschien kun je hier meer van bedenken.

      Antwoord
      • Mooie suggesties Fokje, voor de tagline van Gerda! Ik vind dat zorgeloze en ontzorgen ook veel prettiger klinken dan de vergelijking met je werk… hoeveel tijd ik ook in mijn werk steek trouwens. ‘Zorgt goed voor jouw ouders’ vind ik heel sterk en absoluut nergens kwetsend. Benieuwd wat het gaat worden Gerda!

        Antwoord
  6. Hallo Meta,
    Dank voor je nuttige blog. Zo te lezen ervaren meer mensen dit. Jij doet iets heel goed!
    Vanmorgen vertelde een zakelijke kennis van mij nog dat het hem niet duidelijk is wat ik nu precies doe.
    ZICHTBAARsucces: Ik help de mensen in jouw bedrijf aan een ZICHTBARE presentatie voor meer Succes
    Het bedrijf van de eerste indruk, de uiterlijke presentatie.
    Je mag erop schieten, ik kan er tegen.
    Groet, Tineke

    Antwoord
    • Dank je voor het compliment Tineke. Ik ken een stylist die zegt dat ‘zij laat zien wie jij bent’. Bij jouw tagline is het struikelblok waarschijnlijk ‘presentatie’. Dat is voor meerdere uitleg vatbaar; jij denkt aan eerste indruk, ik denk aan Powerpoint :).
      Jij helpt mensen én bedrijven aan meer succes door een ijzersterke eerste indruk. Maar inderdaad, HOE? Gaat het om kleding? Interieur?
      Gedrag? Ik denk dat daar de vaagheid blijft zitten. Omdat je je best breed richt (man/vrouw/werknemer/ondernemer/kleding/gedrag) is het vinden van de juiste tagline extra moeilijk. Doe nog eens een schot? En wat vinden anderen in deze reacties hiervan?

      Antwoord
      • Wie ben ik om een advies te geven, maar als ik kijk naar de site van Tineke, dan denk ik meteen aan IMAGO en GEDAANTEVERWISSELING. Ik denk dan ineens aan van rups naar vlinder….. Lijkt dat ergens op?

        Antwoord
  7. Hallo Meta,
    Ik reageer eigenlijk zelden. Maar nu ben ik wel heel benieuwd naar je reactie. Ik trek dus de stoute schoenen aan:
    Mijn bedrijf: TeamCreation met als tagline: “Teambuilding met verve”.

    Kun je daar uithalen wat ik doe en hoe ik het doe?

    Antwoord
    • Wow, ik voel me vereerd met je reactie Corry. Het woord teambuilding laat niets aan het toeval over, dus prima. Bij ‘met verve’ dacht ik aan schilderworkshops, en inderdaad zie ik dat terug in je site. In je tagline is het eigenlijk niet zo belangrijk HOE je resultaat bereikt voor je klant, maar meer wat dat resultaat is. Misschien meer denken richting: ‘Teambuilding voor meer plezier, beter resultaat en minder verzuim’? Die vind ik dan eigenlijk weer te gewoon, dus ik denk nog even verder na. Wie kan deze nog verbeteren?

      Antwoord
      • Dank je wel Meta. Ik begrijp wat je bedoelt. Ik zit hard te denken, maar kan ook nog even niets origineels bedenken dat iets zegt over het resultaat. Iets van “eenheid” .
        Iets als: “Teambuilding: meer eenheid, beter resultaat”. of “Teambuilding: meer eenheid, minder individu”. ??

        Antwoord
  8. Hoi Meta,

    Ik heb nu: sta sterk voor de klas.
    Maar als ik kijk naar wat ik vooral doe…. Overweeg ik te veranderen in:
    Geeft lesgevers méér tijd.
    Ik richt me op starters, maar die bereik ik niet.
    Volgens mij is het tijd om te veranderen van doelgroep.
    Wat vinden jullie?

    Gr judith

    Antwoord
    • Hallo Judith, ik heb jouw vraag even een dag laten inweken. Inderdaad, omdat de tagline niet duidelijk was en via jouw site http://www.sterkeschool.nl werd ik ook niet snel heel veel wijzer. Misschien moet het vooral concreter. Want wat doe jij dan om die lesgevers hun tijd terug te geven. Is het: ‘Trainingen voor docenten om meer te doen in minder tijd?’.
      Of iets als ‘Helpt jou om je klas en jezelf in balans te krijgen’?
      Zou de doelgroep starters zich liever niet als starter zien? Willen ze gewoon aangesproken worden als docent en niet als invaller? Als ik jouw site zo bekijk, heb je ook heel wat te bieden aan docenten die al jaren voor de klas staan, maar toevallig dit jaar net even een lastige groep hebben, toch?!

      Antwoord
      • Hoi Meta,

        Dank je wel!
        Ik laat jouw antwoord ook weer even inwerken.
        Ik denk dat ik dan wel een betere pagina kan maken!

        Groet, Judith

        Antwoord
  9. Hoi Meta,
    Goede blog! want ik reageer. En ik heb hier iets aan.
    Mijn tagline is nu: Drs. Vera Winkel, helpt je ontdekken wat je eigenlijk wilt, dat ook te DOEN zodat je alles uit je werk & leven haalt

    haha, en ik merk meteen op dat ik de doelgroep niet noem: goed opgeleide vrouwen tussen 35 en 55. Verder is het resultaat wellicht niet duidelijk? Wat vind jij en de lezers?

    Antwoord
  10. Hallo Vera,
    Zou die tagline van jou korter kunnen?
    – Helpt jezelf ontdekken én ontwikkelen!
    Of:-
    Helpt jou alles uit je leven te halen.

    Die doelgroep is lastig hoor, om te verwerken in je tagline. Haha, je kunt ze moeilijk inkorten tot ‘oudere vrouwen’! Enkele suggesties:

    – Helpt ambitieuze vrouwen om alles uit hun leven te halen
    – Helpt ambitieuze vrouwen om te DOEN wat ze echt WILLEN

    Zo kun je toch die doelgroep meteen noemen, en het feit dat je eerst ontdekt, en dan pas doet, dat blijkt dan in de teksten wel want het is meer een werkwijze dan een resultaat, heel zwart/wit gezien?

    Antwoord
  11. Hallo Meta,

    heldere uitleg van het belang en criteria die iets tot een goede tagline maakt.

    Ik heb als tagline op mijn homepage staan:
    ik help mkb ondernemers aan meer klanten, omzet en rendement door onderscheidende klantbeleving, prestaties, teamwork en leiderschap op de werkvloer.

    op andere pagina’s heb ik verbijzonderingen naar de dienst.

    Ik zie jouw reactie graag tegemoet,

    Alvast bedankt!

    Hartelijke groet,
    Günter Tieben

    Antwoord
    • Hallo Gunter. Je opzet is goed, maar het resultaat is toch een wel erg lange tagline met best brede begrippen… dus uiteindelijk zeg je dan toch niet zoveel. Ik vroeg me ook direct af wat je dan DOET om die omzet en dat teamwork beter te krijgen. Inmiddels heb ik je website gezien en dan valt me op dat jouw gratis e-book eigenlijk veel meer zegt: jij helpt teams om van hun klanten echte fans te maken.
      Daaronder zou je kunnen zetten: advies, workshops en trainingen voor het MKB. Een stuk feitelijker en informatiever dan je huidige tagline, en daarmee een stuk wervender. Enneh, als je dan toch bezig bent: als je al die overtollige hoofdletters schrapt, leest je tekst een stuk prettiger. Je bent een mooi voorbeeld van hoe je zelf in kleine stappen toch veel kunt verbeteren in je website!

      Antwoord
  12. Met het verwoorden vd tagline worstel ik.
    Ik visualiseer …
    inspiratie op de werkplek is ws. Meer een slogan dan tagline. Wat ik doe:
    Ik wil reminders maken van jouw inspiratiewoord, levensmotto als focus zodat je als je verstrikt raakt in de werkzaamheden op de computer ( dat overkomt mij) je iets hebt wat je helpt te herinneren wat je doel, is, waar je passie, inspiratie ligt. Even opnieuw verbinding maken dus.
    Ik zou het heel fijn vinden om hulp te krijgen , bij voorbaat dank!, en een doelgroep ( ondernemers?) te vinnden.

    Website http://www.ellenfaber.info en een voorbeeld header op facebook: een spreuk voor onderweg

    Antwoord
    • Wow, je maakt mooie dingen Ellen, zie ik op je website. De tagline zou een soort overkoepeling moeten vormen. ‘Ik maak jouw inspiratie tastbaar in woord, beeld of kunstwerk’.
      s dat wat je doet? Als jouw klant ‘iedereen’ is, dan hoef je de doelgroep niet per se te benoemen. Alleen, in bovenstaand voorbeeld heb je dan nog niet helder neergezet wat het effect is op degene die dit product bij jou koopt…. maar de vraag is of dat nog nodig is.

      Antwoord
  13. Wat een goed artikel, bedankt daarvoor Meta.

    Inmiddels ben ik op “Ik help vrouwen die ontevreden zijn over hun lichaam met het doelgericht aanpassen van voeding & beweging, zodat ze meer zelfvertrouwen en een strakker, gezonder en fitter lijf krijgen!

    Antwoord
  14. Beste Meta,

    Ik laat mijn tagline ook maar hier achter. Graag je reactie.

    Ik help je om je los te maken uit niet-verwerkte, ongezonde familie-verwikkelingen, waardoor je lekkerder functioneert privé en op je werk.

    Antwoord
    • Mmmm, die is best lastig Mia. Ik zou vooral inzoomen op het na-effect, jouw belofte. Jij belooft dus een nieuw leven zonder familieproblemen? Dan kun je dat zeggen: ik help jou met vormgeven van een leven zonder familieproblemen. Zou die zin alleen al niet voldoende zijn om jouw doelgroep te triggeren?

      Antwoord
  15. Beste Meta,
    Wat leuk, een blog over de tagline!

    Hierbij ook de mijne:
    Cees bereidt een verrassende smakelijke maaltijd, waardoor je met een goed gevoel naar huis gaat.

    Ik kijk uit naar je reactie.

    Antwoord
  16. Hallo Cees. Volgens mij zit je nog teveel op het ‘gewone vlak’. Je tagline roept vooral vragen op. Is een maaltijd niet altijd smakelijk dan? En waarom geeft dat een goed gevoel? En als ik naar huis ga, waar ben ik dan geweest?
    Ik kan me voorstellen dat jij in een bepaalde regio werkt. Als thuiskok? Of heb je juist een een kamerrestaurant? Dat zou het iets kunnen worden als “Het kamerrestaurant voor verrassend lekker eten én een (duurzaam) goed gevoel’. Maar eigenlijk zou ik die zin nog specifieker willen zien. Wat levert dan dat goede gevoel? Wat is er zo verrassend aan?

    Antwoord
  17. Hallo Meta, Ik ontvang je nieuwsbrieven al lang en het is mooi hoe ik jou en je bedrijf zie ontwikkelen en groeien. Zeker fijn te lezen dat Open circles je inspireert want dat is een gemene deler. Ik heb al moeite te weten of mijn tagline ‘Gelukkige kinderen, gelukkige ouders is’ of ‘Ik help ouders en opvoeders een betere verbinding bereiken met kinderen en pubers voor meer plezier, rust en geluk thuis en op school’. Kun je me helpen?

    Antwoord
    • Dank voor je compliment Danielle. Je eerste opzet ‘gelukkige kinderen, gelukkige ouders’ is heel leuk als pay-off in je footer, of in combinatie met je logo op je briefpapier. Maar je voelt het zelf al, het is geen tagline. Je zegt nl niet wat jij doet.
      Je tweede suggestie is concreter en toch gespitst op het resultaat, dus daar zou ik dan mee beginnen: ‘Meer plezier, rust en geluk in je gezin door een betere verbinding met je kind’. Je ziet dat ik kinderen en pubers hier samenvoeg tot het begrip gezin. En door dat te noemen, kun je die aparte opvoeders en ouders ook weglaten. Zo wordt het in elk geval een stuk korter. Het enige waar ik nu nog even mee worstel, is dat we nu niet duidelijk maken of je de kinderen behandelt of de ouders… of allebei. En ik ga ervan uit dat je alle gezinnen behandelt, niet alleen ‘probleemgezinnen’. Als dat wel zo is, dan zetten we de mensen hier op het verkeerde been en moeten we het nog iets aanscherpen. Kun je hier al wat mee?

      Antwoord
      • Hallo Meta,Super dat je zo snel reageert! Ik ben hier zeker iets mee, heel duidelijk. Knap hoe je de tagline compact maakt(less is more;)) Ik help inderdaad alle gezinnen. Bij iedereen hapert weleens iets en kan het helpend zijn daarover met iemand anders in gesprek te gaan. De worsteling wie ik help ontstaat doordat ik beiden help en mijn titel kindercoach is.Ik richt mij tot de ouders in mijn nieuwsbrief en social media, de aanmelding gaat altijd over het helpen van het kind.Wat nu spontaan opkomt is: Ik help kinderen leren over zichzelf opdat ze regisseur worden van hun eigen doen en denken. Bedankt voor je meedenken!

        Antwoord
  18. Als onafhankelijke procesbegeleider in de zorg breng ik professionals en patiënten met elkaar in gesprek over goede zorg. Ten gunste van meer kwaliteit van zorg én leven.

    Helder?
    Of kan het beter?

    Groet Welmoed

    Antwoord
    • Hallo Welmoed, goed dat je bezig gaat met je tagline. Jouw vakgebied is zo breed dat het geen kwaad kan om meer duidelijkheid te geven met een goede tagline. Jouw idee kan nog beter. Ik vraag me af welke patiënten en welke professionals jij helpt (chronisch ziek, basiszorg of juist specialistische zorg?) en of je letterlijk gesprekken voert, of dat je juist zorg organiseert, dus handen uit de mouwen. Ondersteun jij vanuit de patient, of vanuit de (huis)arts? Je ziet het, je tagline biedt nog (te)veel ruimte voor vraagtekens. Ik zou nog eens husselen en dan bij elk woord even kijken: kan ik dit specifieker maken? Is moeilijk hoor!

      Antwoord
  19. Zorg is een wederkerig proces, dat de kwaliteit van zorg én leven ten goede kan komen. Als onafhankelijk procesbegeleider in de zorg bevorder ik hiertoe een gelijkwaardige uitwisseling tussen chronisch zieke mensen en hun zorgprofessionals.

    Zo beter?

    groet Welmoed

    Antwoord
    • Kun je het nog concreter maken? bijvoorbeeld: ik help chronisch zieke mensen om zich te omringen met de beste zorg en betrokken zorgprofessionals?
      Dat lijkt me wel iets waar lezers enthousiast van zouden kunnen worden.

      Antwoord
  20. Hoi Meta,
    Na het volgen van een workshop van jou ben ik aan enthousiast aan het stoeien met mijn site,tekst en tagline.
    Wat viind je van –
    Een goede relatie met jezelf is de basis voor gezond leven

    Antwoord
    • Goed bezig Roelie, leuk om te horen dat ik je heb geïnspireeerd. Je focust dus op het resultaat: een gezond leven, door een goede relatie. Ik mis alleen even jouw rol daarin (ik help…). Maar als je dat niet concreet kunt maken (workshops, training, korte sessies?) dan is dit wel een tagline waar ik een beeld bij heb. Ik zou er wel van maken ‘een gezond leven’, met lidwoord. Dat klinkt krachtiger, of je moet heel bewust voor het werkwoord leven hebben gekozen…. Ben benieuwd wat het uiteindelijk wordt!

      Antwoord
  21. Hoi Meta, dank voor je tips. Het gaat me inderdaad meer om de actie van het werkwoord. Iets waar ze een deel in hebbeen.
    Ik ga proberen nog iets concreter te worden. Je hoort zeker weer van me. Groeten, Roelie

    Antwoord
  22. Hoi Meta, nu tot deze gekomen

    Steun en advies om bewust en moeiteloos lte leven vanuit jezelf

    Ben benieuwd naar je reactie,

    Groeten en een goede Sinterklaas dag gewenst”

    Roelie

    Antwoord
  23. Hallo Roelie,

    Dat eerste stuk vind ik heel mooi, steun en advies. Zijn dat ook de woorden die je hoort van mensen die bij je komen? Het tweede deel kan twee kanten opslaan. Of: het past precies bij jouw doelgroep en ze voelen zich meteen aangesproken…
    Of: ze denken: bewust leven, vanuit mezelf: dat doet toch iedereen al? Voel je wat ik bedoel?

    Antwoord
  24. Hallo Meta,

    Ja, ik begrijp wat je bedoelt en zal eens rondvragen hoe deze zin overkomt.
    Verder vind ik het proces erg spannend. Je maakt me zo bewust van woorden, hun lading etc en wat ik echt wil bieden.
    Weer een poging

    Steun en advies om je beter te voelen.

    Groeten en fijne dag,
    Roelie

    Antwoord
  25. Hallo Roelie, ik moest toch even spieken op je website. En toen zag ik deze zin op je homepage: ‘De combinatie van natuurgeneeskunde, coachen en mijn intuïtie zorgt elke keer voor een unieke behandeling met snel en diepgaand resultaat’
    Zo mooi omschreven, ik kreeg de neiging om hiermee te gaan puzzelen voor je tagline.

    Natuurgeneeskundige coaching om jouw balans te herstellen: is dat wat je doet?

    Antwoord
  26. Hoi Meta,

    Ik werd door Gerry Draaisma op je blog gewezen. Ik ben erg benieuwd wat je van mijn tagline vindt:
    Hé Communicatie creëert rust voor al je taalzaken!

    Hartelijke groet,
    Heleen

    Antwoord
    • Hallo Heleen, oei, je zit in dezelfde branche, en dan is het lastiger om voldoende afstand te nemen. Eerste indruk; je tagline is mooi op resultaat gericht, kort en helder. Het woord taalzaken kan wel tot verwarring leiden. ‘Taal’ doet denken aan spelling en stijl en is daarmee minder omvattend dan ‘Tekst’. Maar misschien past dat wel precies bij jou klanten, dat ze in eerste instantie daarvoor komen (en uiteindelijk toch meer willen 🙂 . Dat woord ‘rust’ is iets wat mij wel trekt. Is het ook een woord wat jouw klanten gebruiken?

      Antwoord
      • Sommigen zeggen inderdaad dat het hen rust geeft dat ze de opdracht aan mij kunnen uitbesteden. Daar had ik zelf nog niet eens bewust bij nagedacht 🙂
        Ik denk nog even na over taal en tekst.
        Dank voor je feedback!

        Antwoord
  27. Hallo Meta,

    Ik kan hier zojuist via een blog van Nathan Veenstra op MarketingMed. Ik zie dat deze blog alweer wat ouder is, maar ben toch benieuwd wat je van onze tagline vindt.

    Antwoord
    • Hallo Arnoud, je bedoelt die op niks-naks.nl: cadeaus. Accessoires. Decoraties ?
      De site ziet er direct fleurig uit en de tagline geeft drie goede steekwoorden, op het eerste gezicht. Maar 1 seconde later denk ik: welke cadeau’s? Voor wie? Woonaccessoires? Of hebbedingen voor kinderen? Volwassenen? Uiteindelijk roept je tagline dus toch nog vragen op en moet het scherper kunnen. Gaat het om thematische cadeau’s? Betaalbaar? Fair Trade? (ik noem maar wat…). Kortom: waarom bij jullie kijken ipv bij Bart Smith? Of Xenos? Als je dat duidelijker kunt maken wordt je tagline nog veel sterker!

      Antwoord
  28. Lastig hoor een goede tagline. Ik ben er flink mee aan het stoeien. Wat is de maximale lengte van een tagline?

    Ik heb een borduurstudio en maak textiel persoonlijk door er een naam op te borduren. Mijn doelgroep zijn ondernemers en zij binden klanten aan zich omdat een persoonlijk naamcadeau een onvergetelijke indruk achter laat.

    Dus vandaar dat ik nu heb bedacht:
    PersoonLEUK: helpt ondernemers met een gepersonaliseerd cadeau voor een onvergetelijke indruk

    Maar wel wat aan de lange kant. Benieuwd naar je feedback hoe ik hem zou kunnen inkorten maar dat het toch duidelijk blijft wat ik doe.

    Antwoord
  29. De Japanse Tuin
    Veerkracht bij ziekte

    Workshops

    Inmiddels heb ik een nieuwe koers uitgedokterd. Helder?

    Groet, Welmoed

    Antwoord
    • Sorry Welmoed, je reactie was tussen wal en schip beland. Ik zag hem nu pas en hij lijkt kort en krachtig, alleen vraag ik me nu nog af: krijgen mensen die veerkracht of krijgt de tuin veerkracht? Deze kan dus voor verwarring zorgen…

      Antwoord
  30. Mijn laatste vinding is:
    WIL JIJ SNEL RUST EN RUIMTE IN JE HOOFD EN MEER ZELFVERTROUWEN?

    en nu ook gebruikt in drukwerk, wat volgens jou en Nathan niet zo slim zou zijn, omdat niets zo veranderlijk is als de mens.
    van http://www.jennyprotzman.nl

    Voor morgen veel succes Meta

    Antwoord
    • Eigenwijs als altijd Jenny, deze tagline is wel erg lang. Ben benieuwd hoe je dat vormgevings-technisch oplost. Is de korte versie niet krachtig genoeg? Dan denk ik aan ‘Meer rust en ruimte in je hoofd?’.
      Niet ‘snel’, want dat voelt zo haastig…

      Antwoord
  31. Wij verzorgen trainingen voor volwassenen van talen / havens / veiligheid / proces industrie / zee en binnenvaart
    De tagline blijft hopeloos

    Voor volwassenen in en om de haven – dan schieten we lijkt het alleen op
    De havenarbeider – terwijl iedereen die volwassen is welkom is

    Heb je advies

    Antwoord

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Delen mag, graag zelfs

Wie kan deze tips nog meer gebruiken?