Als je mij al wat langer kent, weet je dat ik fan ben van een gratis pagina. Maar: de menuknop ‘Gratis’ is niet een pagina die jouw webbouwer direct voor jou klaar zet. De meeste ondernemers hebben ‘m niet eens. Terwijl je er toch een waardevol element van je website – en je promotie – van kunt maken.

De pagina gratis is opgehangen aan jouw gratis aanbod. Maar ik hoor je denken: ‘Gratis? Je levert helemaal niks gratis!’

Dat dénk je.
Veel ondernemers hebben namelijk wel degelijk een gratis aanbod. Ze noemen het alleen anders en vermommen het als e-book, challenge of strategie-sessie. En het is ook niet datgene waar je je dagelijks mee bezig houdt, als het eenmaal is geïmplementeerd op je website en wekelijks nieuwe volgers oplevert.
Als je wel een nieuwsbrief verstuurt maar er geen cadeautje voor geeft, wordt het lastiger. Dan geef je gratis kennis weg en is je blog een databank, of voor sommige bedrijven een galerij van opgeleverde projecten (ook al vind ik dat je voor dat laatste beter Facebook kunt gebruiken).

Ik bedoel echte gratis weggevers. Cadeautjes waar je wat aan hebt.

Zakelijke dienstverleners willen een band opbouwen met hun netwerk, en gebruiken daarvoor digitale contactmomenten en digitale cadeautjes, die ze eens in de zoveel tijd verversen. Als ze al wat langer bezig zijn met dit soort marketing, hebben ze ook nog wel ergens in hun archief de vorige weggever. En misschien ook nog wel ergens een weggever die je speciaal hebt gemaakt voor een beurs, presentatie of ander plannetje.

  • Een e-book?
  • Een hand-out?
  • Oefeningen?
  • Een testje of checklist?
  • Een mp3 of video?

Die oude weggever heb je vervangen door je nieuwe. De nieuwe staat op je homepage, de lezer kan er zijn naam en mailadres invullen en dan krijgen ze het via de autoresponder automatisch toegestuurd of er opent een scherm waarop ze het kunnen downloaden.

Maar waar is je promotie?

Waar leg je uit waar dat e-book over gaat?

Dáárvoor is de pagina gratis.

En het mooie is: als je dan toch bezig bent… kun je net zo goed een paar zinnen maken naast een plaatje voor je oude weggever. Zodat mensen die ook kunnen downloaden.

Of de video. Voor mensen die liever kijken dan lezen.

Die paar zinnen uitleg maken het voor de lezer makkelijker om te kiezen: oh, dit weet ik al… maar hee… dat lijkt me wel interessant. Je biedt ze keuze en je voorkomt keuzestress.

En het grootste voordeel:

Deze pagina kun je promoten! Super makkelijk!

Je roept op Facebook: ‘Heb jij deze al?’ of ‘Gratis’. Je plakt de link naar deze pagina in het bericht. Je uploadt een plaatje van het gratis product die je dit keer het meest wilt laten opvallen, bijvoorbeeld je e-book. En je verzendt.

Je zult in je statistieken zien dat er Facebook echt werkt. En dat er wél mensen zitten te wachten op jouw e-book of video.

Het enige wat je hiervoor hoeft te doen, is je gratis producten een eigen pagina gunnen en die promoten. Dat promoten is natuurlijk de bottleneck, maar dat geldt voor je hele website.

Doen dus! En het maken van die gratis pagina is zo gebeurd.