fbpx

Iedere ondernemer wil uniek zijn op zijn website. Nee, ze willen het niet, ze moeten. Want als jij niet uitlegt waarom de lezer bij jou moet zijn, hoe kun je dan verwachten dat die lezer voor jou kiest? Eén van de dingen die absoluut helpen om jouw klant te laten kiezen, is het noemen van je USP’s: Unique Selling Points. Als jij ook zo’n moeite hebt om die te verzinnen, lees dan even door.

Unique Selling Points zijn een eeuwenoud begrip, bekend uit marketingplannen en misschien wel je ondernemingsplan. Tegenwoordig bedoelen we hier niet een complete uitleg van wat jouw bedrijf bijzonder maakt, maar bedoelen we de kernwoorden die je ergens op je homepage meteen laat zien.

  • Bolletje ervoor
  • Tweede item bedenken
  • En de uitsmijter!

 

Meer is het niet.

Maar het is zó lastig!

Helemaal voor je eigen bedrijf.

 

Maar ik heb een tip waarmee ik heel wat klanten uit hun blokkade heb geholpen. Je hoeft namelijk niet te bedenken wat uniek is. Niets voelt als uniek, alles op deze aarde is voor je gevoel al een keer bedacht door iemand of iets.

Bedenk dus wat GOED is.

Drie punten waarvan je weet of denkt dat tevreden klanten dát doorvertellen aan hun collega’s en vrienden. Het mogen ook vijf punten zijn hoor, pin me daar niet op vast.

  • Lever je de SEO-focuswoorden gratis bij al je tekstpagina’s?
  • Presenteer jij je keuken in 3D voordat de klant gaat beslissen?
  • Kom je bij elke klant standaard terug na 3 maanden om te kijken of alles nog goed zit/staat/hangt?

Dát soort dingen.

 

Vergeet de standaard uitingen als hoge kwaliteit, beste service.

Gebruik dat alleen als het relevant is. Of echt opvallend snel.

  • Voor 12.00 uur besteld, morgen in huis: dat is wel een fijne om te weten.
  • 24/7 bereikbaar? Lang niet altijd relevant, maar wel voor iemand die werkt met storingsgevoelige dingen of seizoens-pieken waarbij de klant zich echt niet aan kantoortijden zal houden.
  • Een voedingscoach die aan huis komt? Dat verwacht je niet, noemen dus!

 

Op het moment dat je jezelf toestaat eerst eens op te schrijven wat je goed doet, of wat jouw klant echt waardeert, creëer je ruimte voor jezelf. Daarna ga je even een bakje koffie inschenken. Even rondlopen. Naar buiten kijken. Althans, zo doe ik het…

En als je dan gaat zitten en je kijkt naar wat goed is, kun je die punten dan met goed fatsoen ook BETER maken?

Van goed naar beter en best, dát idee.

Dat het niet direct unieke punten zijn, maar wel beste punten.

Vaak zit er wel eentje tussen die je in alle eerlijkheid wat krachtiger kunt maken. Omdat het toch best bijzonder is dat jij dat zo aanpakt. Of je vindt het zelf heel gewoon maar je klanten blijven het bijzonder vinden. Misschien is er zelfs een punt bij waarvan je roept: ik ben de enige die dat doet. Dat hoef je niet met wetenschappelijk onderzoek aan te tonen, dus wees niet te strikt in de leer.

Of je denkt verrek: ik ben vergeten te noemen dat ik door het hele land werk en dat is bést bijzonder in dit vak.

Op die manier komen die USP’s toch nog achter die bolletjes te staan.
Ik zal nooit beweren dat je ze zo uit je mouw schudt, maar als je dit begin eenmaal hebt, is de kans groot dat je over 3 dagen drie bolletjes hebt die je met een trots gevoel op je site durft te zetten.

 Hoe je dat dan allemaal weer combineert, waar je het neerzet en hoe je dan ook nog ruimte houdt voor al die andere belangrijke dingen op je website, zoals je weggever en je sociale bewijskracht?

Veel succes met je USP’s! En wil je hulp? Je weet me te vinden, ik vind het één van de leukste dingen van een webtekst.

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Delen mag, graag zelfs

Wie kan deze tips nog meer gebruiken?