Een klant van mij zei het laatst. En ik herkende het direct.

Ze zei: “Ik ben eigenlijk altijd teleurgesteld in wat ik krijg. Of het nu een gratis weggever was, of een webinar wat ik volg, of een programma wat ik vol enthousiasme koop”.

Het was niet de eerste keer dat ik dat hoorde.
Dus ik dacht er even over na. Want als dit zo vaak gebeurt, is het best KL*te voor de ondernemer die het aanbood. Die zijn best doet.

En ook klote voor jou als kijker of luisteraar, of koper. Als je op mij lijkt, ben je niet alleen teleurgesteld maar voel je je ook nog schuldig omdat je blijkbaar te hoge verwachtingen had.

En daar sla ik de spijker op zijn kop, denk ik.

Want er spelen twee dingen als jij als ondernemer iets maakt voor je klant.

1: wat je belooft, wat je roept, kortom: welke verwachtingen je schept.
Want dat ligt écht niet alleen aan die potentiële klant.

En 2: Wat je levert. En hoe specifiek dat is.

Als jij teleurgesteld bent als consument, dan had je dus hogere verwachtingen. Dat komt omdat je je herkende in de boodschappen die vooraf werden gecommuniceerd.
Daardoor kreeg je het idee dat deze ondernemer jou precies begreep. Want dat is waar marketing om draait….

Maar, dan moet het wel waar gemaakt worden.

Wat de kunst is als je iets aanbiedt, gratis of betaald, is proberen jouw denkniveau in balans te houden.

Maak je een gratis weggever? Dan wil je niet alles weggeven. Je blijft dus hangen op basisniveau. Eigenlijk wat iedereen al weet, of kan weten. Maar dan maak je een weggever die uitdraait op een teleurstelling en dus niet leidt tot een verkoop van een vervolgproduct.

Maak je een cursus? Dan ben je vaak bang geworden door je eigen grote beloftes. Als het echt allemaal zo moeiteloos en makkelijk is, dan moet je het vooral niet nu ingewikkeld maken, in de lessen zelf. En dus mis je hier ook die echte diepgang, die grote inlossing van jouw belofte, waar de meer ervaren klant juist op afkwam. Wederom: teleurstelling.

Lastig.

Of minder lastig dan je denkt?

De crux zit hem volgens mij in het niveau. Wil je op hoog niveau leveren? Zorg dan dat je weggevers daarmee in lijn liggen. Eigenlijk moet je weggever zo goed zijn, dat je ook daar makkelijk geld voor kunt vragen. Misschien moet je dat gewoon doen 😊. Kom ik nog wel eens op terug, heeft namelijk ook grote voordelen als je wilt adverteren op Facebook nu die regels steeds scherper worden.