Goh wat valt dat tegen. Je website aanpassen. Ik weet al maanden wat ik wil. Ik ben in de praktijk ook al hartstikke lekker bezig met werken ín mijn bedrijf in plaats van dat hele verkoopverhaal. Ik hoor dit doorlopend van mijn klanten. Maar nu ervaar ik het zelf. Als ik voor klanten werk, heb ik namelijk een systeem én discipline veroorzaakt door tijdsdruk.

Als ik het voor mijn eigen website doe, val ik in dezelfde kuilen als mijn klanten.

Dus hierbij deel ik je mijn werkwijze als copywriter:

Bedenken

Aan de hand van de oude teksten bepaal je welke termen sterker en beter kunnen. En welke steekwoorden je wél laat terugkomen. Wat je slogan is en je sterke punten. Noteer woorden en korte zinnen.
Op de bank of beneden aan tafel ga ik dan schetsen. Alle pagina’s, groot, zodat ik de blokjes erin kan tekenen, foto-ideeën en titeltjes kan schrijven, of een paar zinnen.

(binnen mijn dienstverlening is dat ook precies wat we doen tijdens een spardag. Zodat je de volgende dag zelf kunt doorpakken met stap 2)

 

Uitwerken

Die schetsen gaan mee naar mijn werkplek met dubbele monitor en dan open ik Word. Ik kies één pagina die ik nu wil uitwerken, leg die schets naast me neer en ga typen. Broodtekst. Alles in hetzelfde lettertype. Met veel witregels. Een trio wat ik naast elkaar wil plaatsen, zet ik nog even onder elkaar. Ik laat me nergens verleiden om bezig te gaan met de vorm, ik zit puur op inhoud.

Heb ik dat klaar, dan leg ik het weg. Soms een half uur, soms een halve dag. Dan lees ik dat hele Word document opnieuw. Kijken of het nog steeds zo duidelijk is. Zoja, dan ga ik vormgeven. De kop alvast wat groter, de tussenkoppen vet, opsommingen erin en vaak ook alvast de goede foto bij het juiste blokje.

 

Overdragen

Als ik dan achterover leun, lijkt het al wat, in Word. Dit is ook wat ik aanlever aan de webbouwer. Vroeger moest je platte tekst aanleveren aan vormgevers. Tegenwoordig doen ze ‘klick rechtermuis’ en kiezen ze ‘plakken zonder opmaak’, dan heb je ook geen last van mee gekopieerde codes.

Ik verzamel inlogcodes, foto’s en PDF’s voor bijvoorbeeld Voorwaarden en AVG in één mapje. De tekstdocumenten nummer ik zodat ze op een fijne volgorde staan. De foto’s zet ik in een aparte map. Die foto’s zijn ook genummerd of aan de titel is te zien waar ik ze heb bedacht. Ik stuur alles in één keer via Wetransfer naar de webbouwer, zodat het duidelijk is: vanaf dit moment is het materiaal van jou en blijf ik eraf.

Op maat maken

Een goede webbouwer checkt tussendoor die Word bijlage, of legt de schets naast het toetsenbord. Dan zie je ook de logische lijn, en of je twee blokken tekst misschien nog kan wisselen… of kan doorbreken met een quote. Ik reken erop dat de webbouwer zelf de foto’s bijsnijdt, zo klein mogelijk maakt en eventueel de titel een goede SEO-naam meegeeft. Dat is maar net wat er is afgesproken over de SEO. Hele onlogische namen heb ik er zelf al uitgehaald, net als al die codes van de fotograaf.

Daarna bel, ZOOM of bezoek ik de webbouwer en spreken we het kort door. Waarop letten? Wat heeft de klant nog meer voor wensen?

De webbouwer heeft nu ook focus. Ziet het grote plaatje. Ziet dat het compleet is en heeft zin om te beginnen. Ik weet niet of het aan mij ligt of aan de werkwijze, maar in al die jaren dat ik dit zo doe, krijg ik vaak héél laat op de avond al een appje: ‘het eerst concept zit in je mailbox, vind je het wat?’.

En jij?

Doe jij alles zelf, dan kun je zo’n zelfde systeem aanhouden.

Ik merkte dat ik als ik mezelf als klant heb, veel te los werd.
Te gemakkelijk dacht het wel in mijn hoofd zat.
Maar het feit dat het er zít, wil nog niet zeggen dat het voor het grijpen ligt, in de goede volgorde.
Daarvoor heb je juist die lummeltijd vooraf nodig, en die gun ik mezelf dan niet.

Terwijl je de pauze echt nodig hebt om de sprint te trekken….

Twijfel jij over je werkwijze of wil je hulp bij een deel van dit traject? In een spardag pakken we nagenoeg al die stappen mee, en werk je het daarna dus veel sneller uit.

Delen mag, graag zelfs

Wie kan deze tips nog meer gebruiken?