Wat mag je dienst kosten? Bij het maken van een website hebben we het altijd over je aanbod, je diensten of je product. Ook over de prijs, en of je die noemt, en wáár. Daar las ik iets leuks over.

Want ik merk dat ondernemers vaak toch twijfelen over die prijs. Ze vragen dan aan mij of er marketingregels voor zijn: ‘altijd eindigen op een -7, toch? Een geen ronde getallen?’.

Maar daar gaat het dus niet om.

Ik zei altijd dat het gaat om de waarde en hoe je die duidelijk maakt. Als ik jouw website schrijf en je lezer gaat van een ijzersterke homepage als binnenkomer, rechtstreeks naar een salespage waar het enthousiasme én de waarde vanaf springt… dan kan de prijs hoger zijn dan het bedrag dat nu stilletjes onderaan die twee alinea’s staat waarin je oproept om contact op te nemen.

Maar nu las ik dat je het eigenlijk kunt onderverdelen in 3 dingen: waarde leveren, waarde ontvangen en eigenwaarde. Die heb ik even zelf uitgewerkt.

Dat waarde leveren is de makkelijkste.

Dat is alle informatie waarmee je laat zien wat er werkelijk gebeurt in dat deel. Wat jij levert. Hoeveel sessies, lessen en ontmoetingen er zijn om de gestelde doelen te bereiken. Hoe vaak, wanneer, over welke thema’s… dat soort info. Jij bewijst wat je levert en hoe.

Waarde ontvangen is wat je klant daarmee bereikt, als jij klaar bent met jouw dienst.

Wat is het resultaat? Is het stap 1 in de oplossing? Of is het hele probleem opgelost? Dat maakt nogal verschil uit voor wie het traject geschikt is… en wat de klant er dan voor over heeft. Is het een instap-traject, dan mag de prijs dus extra aantrekkelijk zijn. Is het een totale oplossing? Dan klopt er niks van als je die prijs ook laag houdt dat het voor dat geld eigenlijk niet waar kan zijn… en moet de prijs dus ook hoger zijn.

En dan kom je bij de derde poot.

Je eigenwaarde.

Wat dúrf je te vragen? En dan heb ik niet over high end tarieven terwijl je vorig jaar pas bent gestart en 2 jaar werkervaring had. Ik heb het over eerlijk geld voor goede diensten. Maar als je die promoot vanuit een slechte website, dan voel je je misschien toch nog kleiner, onbeduidender. Je laat je imponeren door anderen met gelikte websites en grote beloften. En je wílt daar helemaal niet aan mee doen, maar tegelijk durf je daarom ook niet zo goed om de eerlijke prijs te hanteren.

Weet je hoe ik dat oplos?

Ik vraag de ondernemer bij de intake, dus op de spardag, wat de prijs is van dienst A, B en C. Ongeveer. Meer zeggen we er niet over. Dan gaan we sparren over de inhoud, beloftes, resultaten. En in de dagen erna schrijf ik die uit in salesteksten waar het jouw verhaalt blijft, maar wel een stuk steviger dan het was, zonder gouden bergen. Dat geef ik pit met wat smeuïge details, zoals mooie quotes (van jezelf, niet van anderen, want jij bent zelf expert!) en ik verzin prikkelende koppen en zinsneden. En dan zet ik er een prijs onder. En die prijs is hoger dan het was.

De klant leest de teksten. Schrikt even. Gaat dan glimlachen. Recht zijn of haar rug. Voelt dat er wangen gaan gloeien. Wordt helemaal blij en trots. En dan zien ze dat nieuwe bedrag en dan denken ze: ‘Ja, precies, dat mag het zéker wel kosten, dat is het ook waard.”

Websites gaan niet alleen over klanten binnenhalen en diensten verkopen.
Het gaat minstens zozeer om groeien, om waarde tonen, om eigenwaarde voelen.
Spreekt dat voelen je wel aan? En ben je bereid om echt goed te kijken naar wat je aanbiedt en hoe je dat hebt verwoord? Ik help je graag om het beter te maken, met jouw unieke waarde zodat ook bij jou die hogere prijs goed voelt én goed verkoopt. Kijk maar even bij mijn spardag.