Button of linkje? Niet je webbouwer bepaalt dat , maar jij als ondernemer. Kijk wat je eigenlijk doet op je website, ook al is die hagelnieuw.

Korte uitleg?

Een button is echt zo’n knop op je website.
Lekker opvallend, contrasterend kleurtje, en heel fijn om op te drukken met je dikke vingers als iemand op mobiel je website bezoekt.

Een linkje is ‘alleen maar’ een link.
Het is een woord waar een URL achter verstopt zit, en zodra je dat doet, wordt het woord zelf blauw en onderstreept. De lezer registreert onbewust direct dat je erop kunt klikken. Maar het is géén button.

Wanneer kies je nu wat?

Dat bepaal jij, of je tekstschrijver, of samen. Het gaat er namelijk om hoeveel nadruk je iets wilt geven. Wat past bij jou?

De gouden regel is dat je op een websitepagina op minstens drie plekken kunt doorklikken. Bovenaan.
Onderaan.
En ergens in het midden.

Bij een echte webshop is die knop ‘Buy’ of Winkelmand trouwens altijd in beeld, op elk moment.

Op je website voor een dienst werkt dat anders. Daar gaat die button zo’n beetje standaard naar “BEL” of naar “CONTACT”.

Saai. Niet altijd logisch.

Bovenin wel. Iemand die jouw website gebruikt als modern telefoonboek, wil jouw homepage openen en dan direct kunnen bellen vanuit die pagina. Hartstikke handig.

En iemand die onderaan jouw pagina is gekomen en interesse heeft, wil misschien ook wel dat contact.

Misschien…. maar misschien ook niet. Dáár mag je over nadenken. En ook over die button halverwege.

De vraag is namelijk: heeft jouw bezoeker nog meer info nodig om te kunnen beslissen?

Snelle mensen weten genoeg als ze de hoofdlijnen hebben.

Maar je hebt ook mensen die de mening van anderen belangrijk vinden. Die zoeken eerst nog de testimonials.

Je hebt mensen die bewijs willen zien. Die zoeken een portfolio.
Je hebt mensen die andere mensen belangrijk vinden. Die willen eerst meer lezen over jou.

En je hebt mensen die twijfelen of de goedkopere of de duurdere versie niet beter voor ze is. Die zappen heen en weer tussen je salespages.

Als je pusherig wilt zijn, dan bied je één knop en hámer je ze dat contact in, of die aankoop.

Als je niet wilt dwingen, dan vergroot je de keuzes.
Bepaal actief waar je dikke buttons wilt en waar je liever een subtiele link zet. En denk zélf na over waar je naar verwijst. Jouw webbouwer kent jouw klant niet, jij wel. Dit is ook één van de vele keuzes die ik meeneem als je met mij komt sparren en ik daarna alle teksten voor je uitwerk, inclusief de instructies voor de webbouwer.

Delen mag, graag zelfs

Wie kan deze tips nog meer gebruiken?