Een leven zonder social media, zonder bloggen, zonder gratis weggever: kan dat? Ik vraag het me serieus af. Enerzijds omdat ik verscheidene klanten heb die tegenstand voelen bij al die marketingacties. Anderzijds omdat ik zelf helemaal overprikkeld raak van al die takenlijsten die ik wekelijks moet afwerken, los van mijn eigenlijke werk, websites van klanten verbeteren.

Natuurlijk, ook ik promoot al jaren dat bloggen hét middel is.

Dat je die blogs dan wél moet promoten op social media. En dat je geen lezer zomaar kan laten vertrekken van je website, dus dat er absoluut een gratis weggever moet staan.

Het werkt, immers! Kijk maar naar Nisadeh Neta van Open Circles, naar Laura Babeliowsky en al die businesscoaches à la Eelco de Boer, Ninke van der Leck.

Of moet ik zeggen: het werkte?

Werkte het in 2011 omdat toen niemand het kunstje kende? Toen iedereen vol enthousiasme meedeed? Omdat er slechts koplopers waren die op die manier in onze inbox kwamen en cadeautjes uitdeelden?

Tegenwoordig krijg ik dagelijks tientallen nieuwsbrieven. Met goede tips, absoluut waardevol. Daarmee kun je een prima basis neerzetten, als startende marketeer in je eigen bedrijf.

Volg je daarnaast de echte specialisten, dan krijg je zelfs de vervolgkennis gratis. Als je actief gebruik maakt van alle challenges, checklists en strategiesessies, dan kun je dagelijks blijven leren.
Maar het levert je náást dat gratis cadeautje van die aardige ondernemer ook een stroom aan opvolgmailtjes op, soms dagelijks, terwijl anderen na een week vragen of je het e-book al gelezen hebt, en of ze je verder kunnen helpen.

Kost je niets.

Alleen het implementeren blijft lastig. Aanpassingen, waar je tijd in stopt of geld om het uit te besteden. Steeds weer nieuwe wensen en dus nieuwe facturen van vormgevers, technici, handige tools en online abonnementen die je nodig hebt om al die goede kennis in de praktijk te brengen.

Wat heeft het jou opgeleverd?

Krijg je écht aanzienlijk meer telefoontjes, opdrachten, offerte-aanvragen? Of heb je vooral steeds meer volgers? Zonder dat daar een extra omzet op volgt?

Steeds vaker zie ik webinars waarbij een handjevol (enthousiaste, dat wel) luisteraars de enige zijn die reageren via de chatbox. Terwijl ik toch stellig de indruk had dat deze ondernemer 600 inschrijvingen had voor die dag. Ik moest er toch snel bij zijn? Waar zijn dan die andere 590 luisteraars?

Zo ook met Facebook.

Ik adverteerde op Facebook en promootte op LinkedIn. Met mijn gratis product, de website challenge. Ik bereikte duizenden mensen. Maar er werd weinig doorgeklikt. En uiteindelijk had ik een paar handenvol deelnemers, waarvan de helft van alle mails op rij, er niet één geopend heeft. Er kwamen wel klanten, zeker wel. Uit de gekste hoeken en gaten. Sommigen omdat ze mij twee jaar geleden ontmoet hebben. Anderen omdat ze mijn naam tegenkwamen bij het Googelen. Vaak weten ze zelf niet meer hoe ze bij mij terechtkwamen.

Dus vraag ik me iets af, en ik hoop dat ik op dit blog ouderwets veel commentaren krijg:
Kunnen we nog terug?

Dat scheelt best veel tijd. En best veel kostenposten.

Alleen een website dus. Goed vindbaar. Goede tekst.
Vroeger kreeg ik daar klanten mee.
Zoveel klanten, dat het tijd werd om op te schalen, dacht ik. Maar als ik nu eens terug ga?
Goede blogs, af en toe een berichtje ergens, geen gratis weggever maar wél tijd om de telefoon te beantwoorden?

Benieuwd hoe mijn lezers daarop reageren. Denk jij bijvoorbeeld dat het kan, anno 2017?

14 Reacties

  1. Tegenwoordig worden we doodgegooid met gratis weggevers (die vervolgens niemand leest omdat we het allemaal druk hebben met andere dingen).

    Ik doe er niet aan mee. Als mensen komen voor de inhoud van je artikelen heb je er geen nodig.

    Antwoord
  2. Meta, zoals je weet, zitten wij helemaal op één lijn. En de succesvolle internetondernemers geven ook stukje bij beetje toe dat het niet meer werkt. Ik heb vooral de indruk dat nieuwe tools als Active Campaign hebben bijgedragen aan de overkill van nieuwsbrieven. Ik doe niets anders meer dan uitschrijven van nieuwsbrieven. Behalve van de jouwe natuurlijk 😉 Meer dan 1x per week een mail ontvangen van dezelfde afzender is bij mij echt de limiet.

    We raken met zijn allen overprikkeld, uitgeput en opgebrand vanwege het zichtbaar moeten zijn. Natuurlijk wil ik net als jij dat wilt moeiteloos een omzet van 100K per jaar. Maar niet ten koste van mijn ‘echte leven’.

    Ik schakel mee terug. Geef follow up aan elke mail die bij me binnenkomt en probeer persoonlijk contact te leggen met iedereen die me benadert met relatieproblemen. Mag toch aannemen dat mensen niet per ongeluk op mijn website terecht komen, maar echt hulp nodig hebben?

    Misschien ben jij wel een spotter van de nieuwste trend en breng je een waardevolle oase van rust in de internetgekte.

    Antwoord
    • Prachtig verwoord. We gaan een soort van ‘ontspullen’ voor online ondernemers. Wat een rust zal dat geven. En dat is precies de rust die we nodig hebben om inderdaad niet overprikkeld te raken. Ik verheug me erop.

      Antwoord
  3. Qua mailsysteem ben ik het met je eens. Het wordt te duidelijk een trucje en hoezeer ze ook proberen het persoonlijk te maken, echt lukken doet het niet altijd. Aan de andere kant: het (b)lijkt gewoon nog steeds te werken, net als die altijd-al-irritant-geweest-zijnde pop-ups. Dus heb je zelf de keuze: waar doe je aan mee en waaraan juist niet? En waarom?

    Het grappige is dat je in je titel verwijst naar de weggever, maar het verhaal gaat eigenlijk over die mailinglijst. Ik ben van mening dat mensen zich inschrijven op mijn tips & blogs omdat ik waarde toevoeg voor hun werk en onderneming. Als dat niet zo is, hoeven ze zich niet in te schrijven. Zelf heb ik tientallen e-boeken gedownload en van 90% van de nieuwsbrieven heb ik mij uitgeschreven. Dus dat trucje gaat niet op voor het opbouwen van je mailinglijst. Die moet je opbouwen vanwege de kwaliteit die je levert, vind ik.

    En daarom is mijn e-boek -dat ik gisteren lanceerde- ook echt gratis. Niet in ruil voor jouw gegevens (wat dus niet gratis is, jouw gegevens zijn “meer waard” dan dat e-boek), nee, voor iedereen vrij te downloaden. En als het voor jou van waarde is, stuur ik je ook mijn blogs & tips. Dat is het.

    Doe wat bij je past, dat is hoe ik het zie. En het past niet bij mij om met de (voor mij inmiddels heel doorzichtige) trucjes te werken. Zelfs -misschien wel vooral- bij een aantal van de “grote jongens” wordt het echt heel doorzichtig nu. Ze doen een webinar met een vaste opbouw:

    – Intro, waarin doelgroep wordt bepaald en aangegeven
    – ‘Earn the right’: even je credits benadrukken, laten zien waarom zij de autoriteit zijn die dit webinar mogen geven
    – Een paar sheets met hun verhaal, waarbij ze vooral het ‘wat’ vertellen en niet het ‘hoe’
    – Pitch waarin ze vertellen dat ze meer van dit te bieden hebben in, jawel:
    – HET AANBOD, ga naar domeinnaam.nl/JA (inmiddels standaard) en pak wel binnen x-uur dat aanbod
    – Dat aanbod is niet te missen, want: speciale prijs, alleen nu (en het volgende webinar, en het daarop volgende webinar, en…)
    – De eerste zoveel krijgen BONUSSEN! Je bent wel gek als je die laat lopen
    – Je mag nog je vragen stellen, want ja, ze willen je wel verder overtuigen en bezwaren wegnemen

    Aan het eind van het verhaal heb je best wat meegepikt, maar vaak niet de waarde die aangekondigd werd. Die zit namelijk in hun aanbod.

    En herhaal, want het webinar levert voorlopig iedere keer weer klanten op…

    Afijn. Niet mijn methode. Ga ik dus ook niet doen. Wel webinars. Ooit. Maar op mijn eigen eigenwijze wijze. Met waarde. En heus wel een keer een aanbod. Maar meestal niet. Leuk man, kennis delen. Zonder er iets voor terug te vragen.

    En daarom ook mijn ECHT HELEMAAL GRATIS e-boek.

    Zo.

    Antwoord
    • Geweldig Nathan, wat een epistel! En wat doet het me ontzettend goed om ook van zo’n professional als jij de bevestiging te krijgen. Die webinaropbouw kun je als ondernemer ook gratis leren, via gratis challenges. Maar ik kijk ze ook niet meer!

      Antwoord
  4. Je weet inmiddels hoe ik er over denk. Als je doet waar je blij van wordt en leeft en werkt vanuit je hart dan trek je als vanzelf aan wat je nodig hebt. Ik stel voor dat we met het trucje stoppen en laten zien dat het ook anders kan. Wat heb je uiteindelijk te verliezen?

    Antwoord
    • Hetzelfde manco wat jij bij mij constateerde: als je teveel gaat uitbesteden zonder heldere briefingen aan je team, raak je jezelf kwijt, je eigen uitstraling. Dat heb je te verliezen, juist als je denkt dat je succes alleen kunt bereiken als je groots denkt en groots aanpak met je marketing. Back to basic dus, en inderdaad, dat is ook meteen dichtbij jezelf.

      Antwoord
  5. Hey Brutus, hoe krijg je klanten? Netwerken (bijeenkomsten) en “viavia” (familie, buren, collega’s, tevreden klanten, etc.), gewoon lekker ouderwets iemand die je kent 🙂
    Groeten, Hannie

    Antwoord
    • Precies. Dat werkt niet als je duizenden mensen wilt bereiken, maar voor de kleinere aantallen des te beter. En netwerkbijeenkomsten vind ik persoonlijk ook erg prettige oplaadmomenten voor mezelf, om bij te praten met collega-ondernemers.

      Antwoord
  6. Meta, ik ben blij dat jij zegt wat ik al de hele tijd denk. Ik vraag me al de hele tijd af of dit soort dingen echt wel moeten. Gewoon omdat ik me er zelf niet zo goed bij voel. En ik vind het al helemaal niet meer authentiek. Maar nu moet ik eerst zorgen dat die webteksten dan ook echt knallen 😉

    Antwoord
    • In mijn postvak zit een reactie van iemand die de weggever niet in de zijbalk zet, maar wel onderaan de pagina’s, in de footer. Dan bied je wel een voorproefje, maar is het allemaal niet zo schreeuwerig. En tja, die blogartikelen, die blijken toch nog wel te werken. Ik mag vanmiddag iemand terugbellen die mijn site vorig jaar vond… en nu pas toe is aan een webtekstschrijver. Ik heb hem nog niet gesproken, maar ik neem aan dat ik ‘in beeld’ ben gebleven door mijn nieuwsbrief, of deze klant moet wel een heel goed geheugen hebben om mijn website terug te vinden 🙂

      Antwoord
  7. Ik onderstreep je gedachten Meta. Lekker bij jezelf blijven, dan kom je het verst. En daar houd je ook de meeste energie aan over om met datgene bezig te zijn wat je graag wilt. In het begin van mijn ondernemen keek in nog wel eens webinars, maar dat doe ik niet meer. Treffen we elkaar snel weer live? Eigenlijk veel leuker dan via het computerscherm.

    Antwoord
  8. Ik onderstreep je gedachten Meta. Lekker bij jezelf blijven, dan kom je het verst. En daar houd je ook de meeste energie aan over om met datgene bezig te zijn wat je graag wilt. In het begin van mijn ondernemen keek in nog wel eens webinars, maar dat doe ik niet meer. Treffen we elkaar snel weer live? Eigenlijk veel leuker dan via het computerscherm.

    Antwoord

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Delen mag, graag zelfs

Wie kan deze tips nog meer gebruiken?