Een leven zonder social media, zonder bloggen, zonder gratis weggever: kan dat? Ik vraag het me serieus af. Enerzijds omdat ik verscheidene klanten heb die tegenstand voelen bij al die marketingacties. Anderzijds omdat ik zelf helemaal overprikkeld raak van al die takenlijsten die ik wekelijks moet afwerken, los van mijn eigenlijke werk, websites van klanten verbeteren.

Natuurlijk, ook ik promoot al jaren dat bloggen hét middel is.

Dat je die blogs dan wél moet promoten op social media. En dat je geen lezer zomaar kan laten vertrekken van je website, dus dat er absoluut een gratis weggever moet staan.

Het werkt, immers! Kijk maar naar Nisadeh Neta van Open Circles, naar Laura Babeliowsky en al die businesscoaches à la Eelco de Boer, Ninke van der Leck.

Of moet ik zeggen: het werkte?

Werkte het in 2011 omdat toen niemand het kunstje kende? Toen iedereen vol enthousiasme meedeed? Omdat er slechts koplopers waren die op die manier in onze inbox kwamen en cadeautjes uitdeelden?

Tegenwoordig krijg ik dagelijks tientallen nieuwsbrieven. Met goede tips, absoluut waardevol. Daarmee kun je een prima basis neerzetten, als startende marketeer in je eigen bedrijf.

Volg je daarnaast de echte specialisten, dan krijg je zelfs de vervolgkennis gratis. Als je actief gebruik maakt van alle challenges, checklists en strategiesessies, dan kun je dagelijks blijven leren.
Maar het levert je náást dat gratis cadeautje van die aardige ondernemer ook een stroom aan opvolgmailtjes op, soms dagelijks, terwijl anderen na een week vragen of je het e-book al gelezen hebt, en of ze je verder kunnen helpen.

Kost je niets.

Alleen het implementeren blijft lastig. Aanpassingen, waar je tijd in stopt of geld om het uit te besteden. Steeds weer nieuwe wensen en dus nieuwe facturen van vormgevers, technici, handige tools en online abonnementen die je nodig hebt om al die goede kennis in de praktijk te brengen.

Wat heeft het jou opgeleverd?

Krijg je écht aanzienlijk meer telefoontjes, opdrachten, offerte-aanvragen? Of heb je vooral steeds meer volgers? Zonder dat daar een extra omzet op volgt?

Steeds vaker zie ik webinars waarbij een handjevol (enthousiaste, dat wel) luisteraars de enige zijn die reageren via de chatbox. Terwijl ik toch stellig de indruk had dat deze ondernemer 600 inschrijvingen had voor die dag. Ik moest er toch snel bij zijn? Waar zijn dan die andere 590 luisteraars?

Zo ook met Facebook.

Ik adverteerde op Facebook en promootte op LinkedIn. Met mijn gratis product, de website challenge. Ik bereikte duizenden mensen. Maar er werd weinig doorgeklikt. En uiteindelijk had ik een paar handenvol deelnemers, waarvan de helft van alle mails op rij, er niet één geopend heeft. Er kwamen wel klanten, zeker wel. Uit de gekste hoeken en gaten. Sommigen omdat ze mij twee jaar geleden ontmoet hebben. Anderen omdat ze mijn naam tegenkwamen bij het Googelen. Vaak weten ze zelf niet meer hoe ze bij mij terechtkwamen.

Dus vraag ik me iets af, en ik hoop dat ik op dit blog ouderwets veel commentaren krijg:
Kunnen we nog terug?

Dat scheelt best veel tijd. En best veel kostenposten.

Alleen een website dus. Goed vindbaar. Goede tekst.
Vroeger kreeg ik daar klanten mee.
Zoveel klanten, dat het tijd werd om op te schalen, dacht ik. Maar als ik nu eens terug ga?
Goede blogs, af en toe een berichtje ergens, geen gratis weggever maar wél tijd om de telefoon te beantwoorden?

Benieuwd hoe mijn lezers daarop reageren. Denk jij bijvoorbeeld dat het kan, anno 2017?

1 Reactie

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Delen mag, graag zelfs

Wie kan deze tips nog meer gebruiken?