Is jouw website een kabbelend beekje? Vooral mannen zullen dit in alle toonaarden ontkennen. Hun website is zéker geen kabbelend beekje. Hun boodschap is juist héél helder. Zullen we even checken?

Ik zie ze namelijk zo vaak. De eenpitters maken het vaak nog wel een beetje persoonlijk, die stappen weer in andere valkuilen. Maar die iets grotere ondernemingen, die ‘over ons’ praten en in de wij-vorm, die gaan het vaakst de mist in.

Wat doen ze dan?

Nou, ze zeggen dat ze betrouwbare specialist zijn.

Ze bieden duurzame oplossingen. Voor zakelijke en particuliere klanten.

En ze ontwerpen, maken en installeren. Of doen renovatie, verbouw en nieuwbouw. Altijd drie dingen.

Oja, en ze hebben een missie.

En die missie is een passende oplossing, maatwerk, voor een tevreden klant.

 

Herken je die?

Dat zou zomaar kunnen.
Als ik drie websites van installatiebedrijven open, maak ik er zo deze mix van.

En ik snap het ook wel.

Als je zo’n bedrijf hebt, zit je niet fulltime in de marketing. Je bent met je vak bezig. En als je wel eens een keer een lezing meekrijgt van zo’n marketingjongen op hippe schoenen, dan word je ook niet blij. Want dat hele gedoe met een klant die een probleem heeft, en dat je dan dat probleem eerst uitgebreid ga beschrijven:

‘Heb je dit? Wil je dat anders? Hoe zou het voelen als… ’, dat past in een heleboel sectoren niet. Zeker die sectoren met vakspecialisten.

 

Maar er is ook nog een tussenweg.

Iets meer ‘menselijke maat’ invoegen bijvoorbeeld. Iets over ‘er warmpjes bij zitten’. Of ‘vol trots je hele familie uitnodigen voor de volgende Kerst’. Met je nieuwe pellet kachel. Of je nieuwe aanbouw.

Je wilt dat je lezer zijn nieuwe situatie voor zich ziet. Of dat nu een strak huis is. Een goede warmte installatie. Of een fraai gelegde nieuwe oprit.

 

Is dat nodig in die sectoren?

Ja en nee. Niet als je lekker draait en opdrachten zat hebt. Wel als je moeite hebt om goede vakmensen te krijgen. Dan wil je jouw team graag ietsje meer loon kunnen bieden. En dat vraagt om net een paar extra opdrachten per jaar, of per kwartaal, erbij.

 

Dat zou dus via je website kunnen.

Als jouw website net even wat warmer aanvoelt dan al die andere. Zodat mensen denken: deze ga ik bellen. Kan nu wel even.

Geen gedoe met marketingfunnels. Alleen een goede website. Je mag mij bellen als je inspiratie wilt, of dit klusje wilt uitbesteden. En anders? Niet zeuren dat je website een kabbelend beekje is vol standaard zinnen. En ook niet verbaasd zijn dat die website nog nooit één klant heeft opgeleverd.

Delen mag, graag zelfs

Wie kan deze tips nog meer gebruiken?