Heb jij de afgelopen weken hard gewerkt aan je websiteteksten? En ben je nu klaar om het over te geven aan de vormgever? Dan ga je ongetwijfeld geconfronteerd worden met bewegend beeld. Bepaal dus nu in alle rust of welke consequenties dat heeft… en of je dat wilt.
Als je me wat langer volgt, weet je dat ik van die rollende carrousel foto’s bovenin absoluut afraad.
Waarom?
Een carrousel laat heel veel zien, maar je verschiet ook meteen al je kruit. En je hebt geen idee of de mensen die op je homepage komen, ook zo lang stil blijven staan om ook foto 3 of foto 4 nog te zien… of je moet de snelheid zo opvoeren dat het sowieso lijkt alsof er een trein langsrijdt.
Niet handig.
Heb je meerdere foto’s die je allemaal wilt laten zien? Dan heb je juist de gouden kans om ze te mooi uit te lichten boven je afzonderlijke pagina’s. Eén op elke pagina. Groot voordeel van dat systeem is dat je pagina’s herkenbaar worden, ook onbewust. De lezer heeft iets zien staan.. ‘maar waar ook al weer?!’ Op dat moment graaft hij in zijn fotografisch geheugen en denkt: “Ja, bij die foto met dat groene gras, en dan een beetje rechts in het midden”. Dus: met een eigen foto krijgt elke pagina een eigen smoel en zijn ze gemakkelijk terug te vinden.
En de achtergrond?
Vroeger had je website geen achtergrond. Ja, een kleurtje, of een soort behangmotief. Maar tegenwoordig heb je die designs waarbij de tekstblokken naar boven scrollen, waardoor steeds nieuwe gedeelten ontbloot worden van een achtergrondfoto.
Ik vind het onrustig.
Meestal: te onrustig.
Maar je ziet ze veel en ik geef toe: het went.
Je leert als het ware om je niet te laten afleiden, als lezer.
De reden waarom dit design zo populair is, is vooral omdat het mooi is. Opvallend. En daar houden designers van en jij misschien ook, als je het nog niet zo vaak bent tegengekomen.
Er is nog een reden om er toch voor te kiezen. Die grote achtergrondfoto’s kunnen wel heel veel extra sfeer geven. Juist door een detailfoto te gebruiken, of een mooi panorama. Daarom vind ik wel dat die foto ‘eigen makelaardij’ moet zijn. En niet alleen dat: hij moet ook iets tonen. Een prachtige witte bergtop, door jou zelf gefotografeerd, voegt niets toe aan een pagina over 1:1 op coaching. Niet doen dus, want het geeft wel onrust, maar voegt niets toe.
Wil je toch meer sfeer door een serie foto’s, dan kan dat ook prima zonder al die bewegende foto’s. Je kunt ze laten wisselen, maar je kunt ze ook gewoon naast elkaar zetten. Dan heb je wel een fotoserie nodig met persoonlijke foto’s die ter illustratie kunnen dienen. Je ziet het bijvoorbeeld op de nieuwe website van Zayra: www.zayra.nl
Hierin figureert de onderneemster zelf, zie je beelden van de cursusruimte en geven de foto’s extra sfeer, waarbij fotografe Annet Eveleens (ook mijn huisfotograaf) ervoor zorgt dat alle foto’s qua licht en techniek bij elkaar passen. Op mijn eigen site heb ik dat ook gedaan, maar minder prominent.
Heb je daar beweging bij nodig?
Nee. Geef foto’s de rust en ruimte die ze verdienen.
Gebruik je beweging wel ergens anders? Dat is aan jou.
Het kan prima werken.
Feit blijft namelijk dat een bewegend onderdeel de aandacht trekt. Maar wil je geen kermis, en wil je zeker niet schreeuwerig overkomen, dan kun je het beter bewaren voor kleine elementen. Blokjes of knoppen bijvoorbeeld die je anders over het hoofd zou kunnen zien.
- Laat die knop of de prijs maar wiebelend in beeld springen.
- Laat je chatvenster rechts onderin een keer bewegen, of van kleur veranderen zodat je zeker weet dat je lezer het ziet.
- En gebruik in plaats van een grote pop-up die alles blokkeert, liever een kleintje die later in beeld schuift.. en daardoor opvalt.
En je de beste toepassing?
Gebruik de beweging op een punt waarvan je denkt: hier gaat de lezer toch al bijna weg. Hij of zij is zelf al op weg naar het einde van mijn website. Dan kan het handig zijn om een aanbieding voor je nieuwsbrief nog snel even in beeld te schuiven. Of een pop-upje dat zegt dat er nog drie plaatsen van de dertig over zijn.
Op die manier laat je jouw lezer wel lekker rustig rond sneupen in je ‘winkel’, waar ze het interessante deel terug kunnen vinden. Maar je vestigt bij het naderen van de deur nog wel even de aandacht op iets leuks, iets wat gratis is, of extra aantrekkelijk. Kan ook een agendapunt zijn van een gratis seminar of een leuke event dat je binnenkort organiseert.
Beweging werkt, maar gebruik het met mate. Dat zou zo ongeveer wel de conclusie kunnen zijn.
Dus. Nu ben ik benieuwd of jij worstelt met deze keuze. Of dat je twijfelt of je het wel of niet moet gaan doen? Schroom niet als je mijn mening wilt horen. Geef je website door, vertel je beweegreden en ik geef je mijn visie: wie weet helpt het je om met een goed gevoel de knoop door te hakken. Laat je wat van je horen?