fbpx

Als je de zomermaanden hebt gebruikt om je eigen webteksten aan te passen, heb je gemerkt hoe lastig het kan zijn om de juiste hoeveelheid woorden te gebruiken. Het aantal woorden per pagina mag best heel veel zijn. Maar als jij zo iemand bent die veelvuldig elke geschreven zin aanvult met nóg meer woorden, dan is dit blog misschien wel een goede voor je…

De meest mensen schrijven namelijk niet te weinig.

Ze komen niet op gang, dat is wat anders.
Ze kunnen urenlang stoeien met een leeg scherm. Bijna leeg dan, want de eerste zin wordt steeds weer geschrapt.

Maar webtekst is helemaal niet zo moeilijk.

Webtekst is bijna makkelijker dan elke andere tekst. Het moet namelijk simpel blijven. O-V-E-R-duidelijk. Niet schreeuwerig. En in zulke korte zinnen dat het ook op het scherm van je mobieltje nog een verhaal vormt dat jouw ogen bij de les houdt.

Controleer maar.

Heb je een tekst waar je zelf het gevoel hebt dat het niet lekker loopt? Dat het niet pakkend is?
Grote kans dat je te veel woorden in een zin propt.  Te veel werkwoorden in een zin. Of te veel zelfstandige naamwoorden.

En het is gauw teveel.

Elk woord wordt in het hoofd van de lezer namelijk als de bliksem vertaald in een plaatje. Dat is lekker duidelijk.
Maar als het veel woorden zijn, zonder punt of komma, dan worden het bliksemschichten. En dat is minder prettig voor je hersenen.

Kijk maar eens naar de zin die ik ergens hierboven gebruikte:
‘En in zulke korte zinnen dat het ook op het scherm van je mobieltje nog een verhaal vormt dat jouw ogen bij de les houdt.”

Hier zie je telefoon – verhaal- ogen- en een les, maar die les hoorde bij een uitdrukking dus dat is een op zich staand verhaaltje… en er was ook nog iets dat gevormd werd….

Zie je hoe verwarrend?

Dat krijg je helemaal gauw als je de neiging hebt om compleet te zijn.
Punctueel, want het is zwart op wit, dus het moet wel kloppen!

Juist dan daag ik je uit om de teugels wat losser te laten.

Wijze les:
Zorg dat het verháál klopt, niet elke op zich staande zin.

Als je schrijft: A is de beste oplossing voor probleem X, dan hoef je er niet bij te vermelden dat B en C ook kunnen werken, en dat D in sommige gevallen ook nog een optie zou zijn.

Op je website geef je advies. Je zegt wat het beste is. Want: je helpt de lezer kiezen.

Heeft de lezer gekozen?
En hebben ze toch nog twijfel omdat ze dat ene kleine detail nog missen? Of niet 100% zeker weten dat het zus en zo in elkaar steekt? Dan is dat een onzekere klant, die sowieso liever pas beslist na een persoonlijk contact per mail of telefoon. Geef die lezer dus de kans om naar dat ene detail te vragen, waarna hij of zij alsnog kan besluiten om klant te worden.

En al die andere minder onzekere lezers?
Die help je het meest door ze de kans te geven om als een laser door jouw tekst te scannen, de boodschap te begrijpen en voor jou te kiezen zonder dat ze alle zinnen twee keer hebben gelezen… gewoon omdat het een helder verhaal is. Samengevat:

  1. Timmer je zinnen niet dicht met details.
  2. Maak je tekst niet overcompleet zodat het één graaibak van woorden wordt.
  3. Houd het netjes, simpel en eenvoudig: dat is goed genoeg!

 

Ik ben benieuwd, heb je hier wat aan gehad? Is het herkenbaar voor je? Ik zou het leuk vinden als je dan wat van je laat horen.

En wil je hulp bij het optimaliseren van de teksten die je het liefst zelf schrijft? Ik heb een online traject voor je als je dat wilt. Dan krijg je online de uitleg, schrijf je zelf je conceptteksten en ben ik degene die zorgt voor het schrappen. Of tóch die aanvullingen…

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Delen mag, graag zelfs

Wie kan deze tips nog meer gebruiken?