Informatie is geen kennis. Dat klinkt keihard en raar uit de mond van een tekstschrijver. Een websitetekst is toch juist een middel om te informeren? Ik zie veel ondernemers heel véél informatie bieden, of juist heel weinig. Maar waarom? Met heel weinig informatie geven, mis je de kans om mensen enthousiast te maken. Ja, je kunt zeggen dat je ze nieuwsgierig maakt. Je kunt grote beloften doen. Je kunt aanbieden om gratis met ze te bellen onder de meest originele titels voor dat eigenlijke verkoopgesprek.

Maar als je eerlijk bent, weet je ook dat je daar een grote groep mensen mee laat verdwijnen. Mensen die niet van onzekerheid houden. Mensen die zelf willen nadenken en niet willen bellen. Mensen die vooraf informatie zoeken… omdat bellen stap 2 is.

Maar stel nou dat je álles op je website zet? Heel veel informatie? Wordt het dan beter?

Het antwoord is nee. Hoe meer keuze er is, hoe groter de angst om verkeerd te kiezen.

  • Mensen zijn bang dat ze spijt krijgen, de verschillen zijn immers zo klein…
  • Tegelijk zien ze zoveel voordelen van elk aanbod dat ze eigenlijk alles willen… terwijl ze dachten dat ze in hun hoofd hadden wat ze precies nodig hadden.
  • De verwachtingen worden hoger, dus schroef je je eisen op en wordt het tóch weer moeilijk om te kiezen.
  • En mensen worden banger om te falen als er veel keuze is… een slechte keuze is dan je eigen schuld… er waren immers zoveel andere opties.

Deze redenatie verzin ik natuurlijk niet zelf.

Maar ik weet wel waar de oplossing zit en die wordt vaak over het hoofd gezien.

Bij dienstverleners speelt dit namelijk net zo goed als bij de webshops die vaak aan de basis liggen van dit soort onderzoeken. Bij dienstverlening gaat het er ook om dat je de boel goed structureert. Dat de eerste zinnen op je homepage en de manier waarop je doorverwijst naar je aanbod, zo helder zijn dat het niet klinkt als een keuze, maar als een logische stap. Alsof je ergens naar binnen loopt waar alles meteen goed voelt, waar je meteen ziet waar je moet zijn en dat je dáár dan rustig even op je laat inwerken welke van de opties je nodig hebt.

In een fysieke winkel wil je dan én zelf kunnen beslissen, én misschien wel hulp van iemand voor dat laatste meekijken. Voor de zekerheid of het logisch klinkt wat je wilt gaan kiezen.

Gebruik die kennis nu eens voor je website en je zit gebeiteld!

Op de website is deel 1 dan die structuur. Deel 2 is die goede tekst waar iemand snel kan scannen wat het is, wat het oplevert, hoe het werkt en wat de voordelen zijn. En deel 3 is jouw eigen charme en de manier waarop je aanbiedt om even mee te denken. Dat kan een chatbot zijn. Een whatsapp-pop-up. Of ‘gewoon’ een aanbod voor een gratis E-book of een vrijblijvend gesprek. Als alles klopt, heb je met weinig bezoekers toch al veel conversie om dat de mensen die komen, ook durven te kopen. Handig!

Delen mag, graag zelfs

Wie kan deze tips nog meer gebruiken?