E-mailmarketing werkt hartstikke goed om een know-like-trust verbinding aan te gaan met onbekende mensen. Maar… Die mailtjes kun je pas sturen als iemand zijn mailadres aan jou geeft. En dat doen mensen niet makkelijk. Behalve. Als jij iets aan ze wil opsturen. Per mail. Een weggever dus. Maar hoe bepaal je nu wat een goede weggever is? Eentje die super waardevol is voor de ontvanger, maar ook relevant en effectief voor jouw vervolgaanbod?
Een weggever is altijd iets wat een soort voorproefje is van je uiteindelijke aanbod, die dienst of product die je voor (veel) geld verkoopt aan het eind van de mails. Heel vaak is dat een dienst die jouw klant een oplossing aanbiedt, een transformatie: van A naar B. Je maakt iemand bewust van de mogelijkheden om daar te komen.
Een veel gekozen vorm voor de weggever is dan een overzicht. Of een begin.
- Dingen die mensen moeten weten om hun probleem te herkennen.
- Drie eerste stappen die mensen zelf kunnen zetten op eigen houtje.
- Vijf eyeopeners om te voorkomen dat je morgen weer dezelfde fout maakt.
Je vertelt in zo’n weggever WAT mensen kunnen doen om dichterbij de oplossing te komen.
Sommige mensen lezen dat en zijn al dolblij met de nieuwe kennis. Anderen lezen (of horen het aan, als je video gebruikt) en pakken zelf door; zij hebben hun oplossing al.
En anderen denken, “OK, ik ga dit proberen. Ik merk dat het helpt. Maar het lost niet alles op. Kan deze partij me niet helpen om het helemaal op te lossen?”
En dat kun jij.
Want voor die HOE, dat stappenplan, die transformatie van A naar B heb jij je betaalde product.
Omdat jouw klant heeft mogen voorproeven, hebben ze daar nu vertrouwen in.
Of ze hadden al dat vertrouwen, maar ze merken dat ze er zonder hulp niet aan toe komen en willen nu een volwaardig product van je kopen.
Maar dat begint dus altijd met jouw WAARDE in die weggever.
Zorg dat het simpel is. Kort. Snel te consumeren. En dat het niet van ingewikkeld niveau is, maar juist zo’n hele simpele stap of route waarvan jouw ideale klant meteen denkt; “Yes, dit is precies wat ik nodig heb”.
In werkelijkheid hebben ze vaak meer nodig. De meerderheid. De minderheid is echt al vet blij met jouw gratis informatie. Anderen zijn een heel stuk wijzer en zien dan juist de waarde… ook om er wel mee door te gaan. Zorg dat dát je insteek is:
- Maak er lekker artikel van als je van schrijven houdt.
- Laat er een visual van maken voor de beelddenkers.
- Kort het in tot checklist voor de snelle lezers.
- En maak er 3 korte videotips van die je als gratis e-mailserie kunt aanbieden.
Adverteer ermee op Facebook. Kijk welke het beste werkt. En go!