Een writer’s block, moeite om op te starten, de angst voor dat lege scherm: we hebben er allemaal wel eens last van. ‘Gewoon beginnen’ is de oplossing, maar hoe? Vijf tips om je op gang te helpen.

Tip 1: Begin achteraan.
Met je webteksten bezig? Begin met je contactpagina. Wat wil je toevoegen aan je naam, adres en woonplaats? Je KvK-nr, btw-nummer of bankrekening bijvoorbeeld. Zet er ook direct een verzoek in voor je webbouwer als je hier een routekaartje ingevoegd wilt hebben. Of als je een foto van je kantoor/werkruimte wil toevoegen. Zo verleg je in jouw gedachten de focus van jou naar je klant. Wat wil die klant vinden op jouw site?

Tip 2: Pak een detail.
Klein beginnen is de perfecte oplossing voor perfectionisten. Aan je blog kun je niet zoveel fout doen. En pas achteraf beslis je of je dit publiceert. Schrijf gewoon op wat je jouw lezer over dit ene detail wilt vertellen. Dàt is straks ook de toon van je webtekst. Ben je tevreden over je toon, ga dan door met je productpagina.

Tip 3: Beschrijf je werkwijze.
Dit is een tekst die bij de meeste mensen veel en veel te lang wordt. Maar de meeste ondernemers kunnen dit niet loslaten voordat het helemaal hebben uitgewerkt en toegelicht. Wil jij heel graag uitleggen hoe jouw therapie werkt? Waarop jouw training is gebaseerd? Welke psychologische methode jij gebruikt? Schrijf het op. Nu. Dan is dat eruit.
Je hoofd is nu leeg voor de andere teksten. Dit stapje had je even nodig. Kort je werkwijze later in, of laat hem weg. Grote kans dat jouw lezer het niet zal missen.

Tip 4: Zeg wat je zeggen wilt
Veel schrijvers maken de intro’s veel te mooi en veel te bloemig. Kijk maar eens naar veilingsites en Sweetdeal. Voordat je kunt lezen om welk hotel het gaat, waar en voor hoelang, krijg je een ellenlange tekst over onthaasten, wellness en romantiek voor twee. Aan het eind blijkt het hotel in Limburg te liggen. ‘No way’ denkt de lezer, en hij sluit het scherm. Maar daarmee is zijn tijd om. Zijn concentratie is op. Terwijl diezelfde lezer wellicht wel had geboekt als hij direct in de eerste regels wat meer feiten had gezien waarop hij een hotel had aangeklikt dat dichter bij zijn interesse lag.

Tip 5: Stel uit.
Uitstellen is een prima methode voor de pagina ‘over mij’. Dit is de moeilijkste pagina die er is. Niet aan beginnen dus. Niet nu, in elk geval. Doe eerst alle andere teksten. Daarna heb je het wel gehad. En dat is de beste grondhouding voor je pagina ‘over mij’. Dwing jezelf om toch nog één alinea te schrijven over waarom jij goed bent voor jouw klant. Vul het aan met enkele gegevens die dat staven: je ervaring, je opleidingen, je passie. Klaar. Meer is niet nodig.
Een profielfoto erbij maakt het persoonlijk. En je visie en je missie? Die kun je als subpagina altijd nog toevoegen, als je denkt dat jouw lezer dat echt gaat lezen. Maar als ik eerlijk ben? Ik lees liever je blogs, dat zegt me meer dan een compleet jaarverslag.