Vriendschap draait om kleine dingen. Althans bij mij. Mijn verjaardag mogen ze gerust vergeten, want met een spontaan kaartje of uitgebreid telefoontje is alles weer goed. Ik hoef geen stipte vrienden, ik wil echte vrienden.
Jij wilt, via je website, van geïnteresseerde passanten ook vrienden te maken. Dat doe je door ze rechtstreeks aan te spreken, hun problemen te onderkennen, mee te denken en een oplossing te bieden. Je biedt een gratis service (tips) of korting op jouw product, het vriendenprijsje.

Tot zover alles goed.
Hierna komen de verstorende details.
Zo is het bijvoorbeeld helemaal ‘in’ om aan elk leuk aanbod een deadline te geven.
Nog drie dagen, daarna gaat de prijs omhoog’.

WAAROM?
Wat voeg je na die tijd toe aan je aanbod om die hogere prijs te rechtvaardigen?
Je roept toch ook niet tegen je vrienden:  ‘Als je nu niet beslist om zaterdag komt eten, krijg je geen toetje!’.

Ik vind het maar raar. Kun jij het me wel uitleggen, dan lees ik het graag in je reactie. Ik denk dat je mijn andere lezers er ook een dienst mee bewijst (zo maak je vrienden).

Nog zoiets: de bevestigingsformulieren.
Met dat ene zinnetje waarmee je jouw lezer bedankt voor het inschrijven. Of plezier wenst met jouw download. Maar dat bedankje is een standaard wordpressformat of gemaakt door je webbouwer. En ineens vraagt die knop om: UW mailadres. Waar jij je klant voorheen toch steeds tutoyeerde. Huh? Jullie waren toch vrienden? VREEMD.

Mijn advies: zorg dat jij je enthousiasme en vriendelijke benadering tot in de details doorvoert. Zoals je echt bent, ook met je vrienden. Vraag je webbouwer om je de weg te wijzen in al die achterkantformulieren die soms zomaar ineens naar voren komen. Zelfs de error-page kan vriendelijk en in stijl de weg terugwijzen als jouw klant iets fout doet. Alles beter dan botheid. Daar gaat een goede vriendschap al aan kapot, dus zeker jouw net begonnen relatie met je klant.

Wil je reageren? Ik zou het leuk vinden om te lezen welke vreselijke formulieren en bevestigingen jullie al zijn tegengekomen als je bij een onbekende op de site belandde. Wie weet hebben wij zelf ook nog ergens een blinde vlek die we op die manier ontdekken….

2 Reacties

  1. Hallo Meta,

    Om antwoord te geven op je eerste vraag; die deadline heeft wel degelijk een functie. En dat is een gevoel van schaarste creëren. En een besluit forceren. Mensen zijn twijfelaars en op zoek naar zo weinig mogelijk risico. Wanneer de prijs hoger wordt, wordt de dwang om snel te beslissen versterkt. Overigens werkt het met vliegtuigstoelen net zo: des te eerder je boekt, des te lager je prijs. Het is ook niet zo gek om de snelle beslissers te belonen. Een ‘last minute’ aanbieding is juist de omgekeerde boodschap: er wil zeker niemand dat het nu voor zo weinig aangeboden wordt….zal wel niets zijn dan.

    Een heel boeiend boek over de psychologische principes van overtuigen vind je in het boek van Robert Cialdini: Influence, the psychology of persuasion. In mijn boekbespreking (http://www.ijlan.nl/influence-de-psychologie-van-overtuigen/) benoem ik de 6 psychologische principes van overtuigen.

    Op je tweede vraag over vreselijke formulieren: dat valt wel mee. Veel erger vind ik de mails die ik ontvang met ‘reply op deze mail om je af te melden’. Echt, dat kan niet meer! Zorg voor goede e-mail software met een ‘unsubscribe’ optie.

    Antwoord
  2. Ik sluit me bij je aan wat betreft die formulieren. Maar die kunstmatige schaarste…. dat moet wel bij je bedrijf en bij je dienst passen, vind je niet? Een beloning voor snelle beslissers is leuk. Maar als ik zie dat iemand elke maand dezelfde training geeft met dezelfde vroegboekkorting, dan krijg ik eerder het gevoel dat ik volgende maand nog wel kan reageren…

    Antwoord

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Delen mag, graag zelfs

Wie kan deze tips nog meer gebruiken?