Een nieuwe bezoeker moet binnen enkele seconden op jouw site zien: waar ben ik beland en wat kan ik hier doen? Een van de belangrijkste aanwijzingen daarvoor is de tagline: een soort slogan naast je bedrijfsnaam en logo, die zegt wat je doet. Bij veel sites staat de tagline in de header, al dan niet verweven in de foto.
De tagline is niet zomaar een leuke kreet. Het is meer een objectieve vermelding: eigenlijk zoals je jouw bedrijf zou omschrijven op Wikipedia, of bij de Kamer van Koophandel. Heel anders dus dan een slogan als ‘Heerlijk Helder Heineken’ waarmee het biermerk weliswaar groot is geworden, maar niets zegt over het product.
Is het moeilijk om een tagline te maken?
Absoluut. Je bent gauw geneigd om er van alles bij te halen. Dat moet juist niet. Objectief is kort en helder.
Hoe schrijf je nu een goede tagline?
Aartjan van Erkel zegt: maak meteen duidelijk: wat is DIT?
Open Circles Academy leert je dat je direct zegt WIE je helpt om WAT te bereiken.
Ik probeer die twee te combineren.
Dat is moeilijk zat.
Als je geen gespecificeerde doelgroep hebt, kun je de WIE makkelijk weglaten. Maar begeleid je alleen starters, richt je je op wandelaars of hondenbezitters, dan noem je dat zo snel mogelijk.
Uiteraard doe je iets in je bedrijf. Of je levert iets. Je bent ‘een webshop in hippe klomplaarzen waarmee je urenlang plezierig mee kunt lopen’. Bijvoorbeeld.
Of je bent ‘de enige personal trainer die jouw klanten ook mentaal een boost geeft’.
Maar als je dat zegt, zeg je alleen wat je doet met je klant. Niet wat die klant daarmee bereikt. Terwijl de perfecte tagline juist het verbluffende eindresultaat benoemt.
Een onlangs gelanceerde site van een bedrijf uit Leeuwarden is Bokkz. Voor wie het woordgrapje niet doorheeft (box 1 belasting) is de tagline onmiskenbaar: ‘De eerste online belastingaangifte waarmee u geen geld laat liggen!’
Zo!
Ze zijn de eerste. Ze zijn online. Het is een aangifte-tool. En het resultaat is helder: u laat geen geld meer liggen.
Die ‘U’ is door Bokkz niet gespecificeerd. Dus zowel als particulier als in de rol van ondernemer voel ik me aangesproken. Ik zie iets over safe, over DigiD, over 4 miljoen onzekere mensen (ja, dat ben ik ook!) en dat het 25 euro kost. Wow! Ik denk dat er heel wat mensen zijn die zouden willen dat ze dit blog eerder dit jaar hadden gelezen….
Een goede tagline is de ruggengraat van je site
Door te kiezen voor concrete woorden en korte zinnen kom je er wel. Laat de zoekwoorden maar los, want als de tagline in je illustratie is ingebouwd, ziet Google het sowieso niet als zoekwoord.
Denk gewoon aan je lezer. Maak het eerlijk en helder wat je doet en voor wie. Misschien verval je eerst in clichés als ‘meer rendement, meer klanten, meer omzet’. Probeer dat dan specifieker te maken. Beperk je doelgroep. Speel met de woorden, draai ze om en probeer ze kritisch te bekijken om uit te vinden wat je écht wilt en kunt beloven. Dat schrijf je op. En over een poosje kijk je gewoon of die zin nog eens kunt verbeteren.
Ik ben benieuwd wat jouw tagline dan uiteindelijk wordt of is geworden? Wil je weten wat jouw alternatieven zijn? Zet je tagline dan hieronder in het commentaarveld, samen met een link naar je site, dan kijk ik of ik je nog een goede suggestie kan doen!