Eén van de moeilijkste vragen die copywriter Aartjan van Erkel ons cursisten stelde toen hij begon met het trainen van andere tekstschrijvers, was; ‘wat maakt jou uniek?’
Een lastige vraag, maar wel een heel belangrijke.

Toen Aartjan ons die vraag stelde, kon ik gelukkig concluderen dat ik dergelijke vragen altijd al stelde. Zelf formuleerde ik het meestal als:

‘Wat maakt jou of jouw bedrijf bijzonder?’

Mijn ervaring had me namelijk geleerd dat klanten dan minder schrikken dan van het woord ‘uniek’. ‘Ik ben helemaal niet uniek, er zijn zoveel ondernemers die dit doen’, denkt bijna iedereen die geen patent heeft hoeven aanvragen op zijn product of dienst.

En toch is het belangrijk om te weten wat jou anders maakt dan anderen.

Jouw bezoeker wil namelijk niets liever weten!

Stel, een persoon in Nederland heeft een burn-out of zit er net tegenaan. Op een avond gaat hij eens voorzichtig googelen op een oplossing.

Op dat moment weet diegene eigenlijk nog nauwelijks wát hij zoekt. Wat de mogelijkheden zijn en welke criteria hij dan hanteert om te kiezen uit al die mogelijkheden. Wil hij snel? Goedkoop? Mag het wat kosten? Wil hij het medische circuit in? Kiest hij een alternatieve weg?

Pas door rond te surfen, krijgt zo’n bezoeker op internet een beeld van het aanbod.
En een beeld van zijn eigen voorkeuren.

Dat doe je zelf waarschijnlijk net zo. Daardoor kom je erachter dat het ene je wel aanspreekt en het andere niet. De toon is net iets te populair, en dat hele goedkope aanbod kan nooit kwaliteit zijn… je hebt zo je vooroordelen, zeg maar.

Maar als je je verplaatst in die bezoeker, zie je nog iets anders.

Die bezoeker zoekt namelijk naar dat ene feitje dat hem of haar het gevoel geeft: JA! Hier had ik nog niet aan gedacht, maar dit is het!

Dat is het moment dat jij als ondernemer die bezoeker beet hebt.

Hij blijft hier, zoekt naar meer informatie, geeft zichzelf al lezende de gelegenheid om na te denken (één van de redenen waarom een tekst niet gauw te lang is) en neemt dan zo snel mogelijk een beslissing. Hopelijk kiest hij uit jouw aanbod pakket A, pakket B of pakket C, mits alle voorwaarden, garanties en kleine lettertjes hem aanstaan.

Verleidfactor = eerlijk + duidelijk x onderscheidend vermogen

Het mooie is: dat ‘beetpakken’ van de bezoeker van jouw site is geen kwestie van schemerige marketingtechnieken of verleidingstactieken. Dat ‘beetpakken’ doe je door eerlijk te zijn, maar ook duidelijk. Dat vermenigvuldig je met jouw onderscheidend vermogen: wat doe jij anders dan anderen?

En doe je niet echt iets anders, bekijk dan eens wat jouw klant anders maakt? Met welk soort klant boek jij dan de beste resultaten? Wat vinden jouw klanten prettig aan jouw aanpak? Dan is dat jouw speciale kracht!

Dus nu even praktisch:

Schrijf de namen op van jouw tien beste klanten, denk terug aan feedback die je van hen hebt gekregen en schrijf dat op. Vat het nu samen in bijvoorbeeld 5 punten, zet die prominent op je homepage. Vergeet niet diezelfde punten te verwerken op de ‘over jou’ pagina. Zo maak je het jouw bezoekers een stuk gemakkelijker om voor jou te kiezen. Laat je het me weten als de gelezen tijd van jouw bezoekers de komende weken enorm de hoogte inschiet? 

 

1 Reactie

  1. I like this weblog very much, Its a really nice
    post to read and receive info.Blog monry

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Delen mag, graag zelfs

Wie kan deze tips nog meer gebruiken?