Ik weet nog goed dat ik een aantal jaren terug in een coachingstraject van Aartjan van Erkel zat en dat er veel aandacht uitging naar de tagline. Je weet wel, dat is die ene zin bovenaan je homepage die in één keer duidelijk moest maken waar jouw bezoekers al surfend waren beland. Inmiddels is de tijd doorgetikt, en is er qua vormgeving nogal wat veranderd. Betekent dat ook dat de tagline niet meer nodig is?

Zoals je misschien hebt gezien, heb ik de laatste tijd mijn complete website opgefrist. Daarbij hoorde óók een ander wordpress-thema. Bij het uitzoeken daarvan kijk je naar allerlei dingen, zoals foto’s, plek voor tekst, handigheidjes voor een weggever en of je je blogartikelen of een agenda-functie op je homepage kunt plaatsen.

Maar die tagline? Zo’n zin als ‘De tekstschrijver voor websites die klanten werven’
Nooit aan gedacht!

Tenminste, dat gold toen het nog ging om de vormgeving en de structuur. Want bij het tekstschrijven begon ik er wel mee, bijna automatisch. Het is voor iedere ondernemer wel ontzettend handig om in één zin – Aartjan zegt zelfs: maximaal zes woorden – te kunnen neerzetten wat je doet.

Het doel daarvan is dat verdwaalde bezoekers meteen weer weg kunnen. Ze komen haastig aanfietsen, gooien de fietsketting om het wiel, reppen zich naar de voordeur en vlák voordat ze aanbellen of de voordeur open duwen, zien ze die ene zin: de tagline. Als die zegt ‘Advocaat voor strafzaken, moord- en doodslag’, dan weet je meteen dat je verkeerd zit als je dácht een afspraak te hebben met een iemand die jou zou adviseren in je geschil met de belastingdienst. Je zit wel ongeveer goed, maar beslist niet helemaal.

Op je site is je tagline precies dat bord aan de muur.

Maar in de praktijk stuit je dan steeds vaker op een probleem: waar laat je dat bord?
Vroeger zei ik: in de header! Of erboven, liefst direct naast je logo.
Maar tegenwoordig, met die moderne designs, hebben we heel vaak al een foto in de header. Megagroot.
Of een kleurvlak, lekker rustig, zodat er plek is voor de gratis weggever, inclusief de invulvelden voor naam en adres. In moderne designs is de pagina immers breed en heeft een homepage zelden nog een sidebar.

Lastig.

En tegelijk zie je; andere bedrijven hebben vaak prachtige websites. Ook zonder die tagline.

Is de tagline dan nog wel nodig?

Mijn antwoord nu, in december 2016, is voor 80% NEE.

Maar….

Volgens mij moet je de informatie uit die tagline wél bieden. Zorg dus dat er uit koppen, bovenkoppen, subkoppen en alle andere in het oog springende informatie op jouw homepage blijkt wat je bent en wat je doet voor je klant! Het gaat tenslotte om de inhoud.

En dan nog iets:

Ik blijf erbij dat je als ondernemer een enorm voordeel hebt als je in één adem kunt benoemen wat je doet.

Ondernemers die dat niet kunnen, hebben in de praktijk vaak ook moeite om hun website helder genoeg te presenteren. En een troebele website… tja… dat oogt toch minder aantrekkelijk.

Daag jezelf dus uit. Formuleer wél je tagline. Gebruik hem in de biografie achter op je boek of in de LinkedInprofiel. En wie weet, verandert de vormgevingswereld weer razendsnel en vragen designs en thema’s volgend jaar wél weer om dat ene zinnetje waarmee je zegt waar jij voor staat. Ik hou het voor je in de gaten!