Een bonus bied jij aan om je klant te stimuleren om nu in actie te komen. Soms is die bonus een plus die tijdelijk werkt, alleen voor de snelle beslissers. Of het is puur inhoudelijk: koop A en je krijgt er B bij. Maar diezelfde bonus werkt in je nadeel als jouw klant er mee gaat minnen, in plaats van plussen. Wat bedoel ik daarmee?
Soms geef je gewoon teveel weg.
Ik zie wel eens aanbiedingen van een pakket dat bestaat uit 3 onderdelen. Maar als je nu beslist, krijg je onderdeel 4 er ook bij. Sterker nog, je krijgt 5 en 6 er ook bij. En als je in één keer vooruit betaalt, krijg je als extra beloning zelfs een 7e onderdeel. Je eindaanbod is dus een kolom van onderdelen.
Je zou zeggen: dat maakt extra hebberig.
Maar, zo’n overvloed van alles, dat maakt jouw lezer misschien ook wel weer kritisch. ‘Heb ik dit allemaal wel nódig’, denkt de lezer. Het antwoord is simpel: nee. Want je lezer kwam voor dat ene product, en een goede salespagina zou hem enthousiast hebben gemaakt voor dat ene product. Natuurlijk, een cadeautje erbij is leuk. Maar zo’n batterij van cadeautjes. Mmm, dat stemt tot nadenken: ‘is dat product alleen dan deze prijs niet waard?’
Ik heb mezelf al voor menige impulsieve aankoop behoed door zo kritisch te kijken.
Heb ik dit allemaal nodig?
NEE.
Oke, vraag 2: wat heb ik niet nodig dan?
De lezer pakt bij wijze van spreken de rode pen al uit de etui. Deze bonus gaat over X. Mmm, daar werk ik al mee, weinig te leren. De andere gaat over Y. Mmm, leuk, maar ik denk niet dat ik daar ooit mee wil werken. Bonus Z is, oja, ik zie het al, dat is het e-book dat ik vorig jaar al gratis kreeg. Of het is die test die je gratis online kon invullen op dat grote platform.
Als jouw lezer zo kijkt, gaat hij strepen.
Aan het eind staan er dikke denkbeeldige rode strepen door alle bonussen die niets toevoegen. Dan blijft het oorspronkelijke pakket over. Met al die bonussen leek het heel wat, maar nu je dit wegstreept? Mm… toch nog maar even over denken… en weg is je koper.
Pas dus op met dit soort trucs.
Hetzelfde geldt voor het gebruik van boosters. Op = Op? Het werkt, maar gebruik niet alle technieken door elkaar. Dan wordt het één groot moeras van kortingen en is de klant nooit meer bereid een gewone prijs te betalen.
‘Geef nooit korting’ is de gouden regel van Jos Burgers die ik veelvuldig herhaal aan mijn klanten.
Tenzij er echt een duidelijke reden is om dat wel te doen. En die reden ook duidelijk tijdelijk is. Een vroegboek-korting is voor trainers aantrekkelijk om te geven, omdat je daarmee je promotiekosten kan beperken, of omdat je zekerheid wilt hebben voor het reserveren van je locatie.
Een pilotkorting op een nieuw product kan ook, als je inderdaad nog geen testen hebt gedraaid.
Als je dat wel hebt gedaan en je weet dat de kwaliteit gewoon goed is, waarom zou je dan korting geven? Blijf dus kritisch, kijk goed of de prijs-kwaliteit gewoon klopt. En als je dan een cadeautje wilt geven omdat het kerst is, en het zo leuk zou zijn om tijdens jouw vrije dagen al aanmeldingen te krijgen? Tja, dan kun je altijd nog 15% van je prijs afdoen. Tijdelijk. Als blije eerste klanten straks gratis reclame voor je maken, verdien je dat gemakkelijk terug.
0 reacties