Social media zijn reuze effectief om nieuwe mensen kennis te laten maken met jouw bedrijf. Dus heb je vast social media buttons op je website gezet. Maar welke buttons heb je nu precies en welke zijn eigenlijk het belangrijkst? Hier gaat nogal eens wat mis!

Deelbuttons, de share-icoontjes, zijn belangrijker dan de volg-icoontjes. Veel webbouwers vragen jou of je social media buttons op je site wilt. “Ja natuurlijk”, roep jij als klant. Maar: welke buttons bedoel je eigenlijk: volgen of delen?

Op veel websites staan alle volg-icoontjes die jouw lezer weg sturen, en moet je zoeken om de veel functionelere share-buttons.

Bedenk zelf: als mensen al op jouw site zijn gekomen, dan is het niet handig om ze weer weg te sturen. En dat is precies wat je doet als je je social media ‘volg mij’ prominent op je homepage zet. Zo’n leuke Facebook-box bijvoorbeeld. Of een hele kolom met al je berichten op Twitter.

Allemaal afleiding.

Kijk maar eens hoe jij dat eigenlijk hebt ingericht op je site.

Waarschijnlijk gebruik jij social media vooral om mensen naar jouw website te dirigeren. Terecht, want via jouw website (mits je een optin hebt voor een nieuwsbrief) kun je een relatie leggen waarbij jij de controle hebt. Die controle is vele malen groter als jij hun mailadres hebt, zodat je ze gericht, persoonlijk en met grotere kans op lezen, kunt bereiken. Je wilt ze dus van je social media naar je website hebben, en niet andersom.

Maar waar zet je dan die volg-mij-buttons?

Laat je die helemaal weg? Nee hoor, helemaal niet nodig. Die volg mij buttons zijn hartstikke handig als je mensen via een tweet of post op je website krijgt, maar die mensen volgen jou nog niet structureel. Komen ze op jouw site, dan wil je het allerliefst dat ze zich inschrijven voor jouw gratis weggever, tenminste, als die mensen tot jouw doelgroep behoren. Dat kan dus ook als ze zijdelings betrokken zijn bij jouw onderwerp, maar misschien wel jouw doelgroep kénnen.

Doen ze dat niet, dan zijn die social media jouw alternatieve aanbod. Minder controle, dat is jammer, maar je hebt via je tweets of posts altijd nog een tweede kans om ze binnen te halen als vaste contacten. Iets is beter dan niets.

Zet de volg-knoppen daarom wel op home, maar kleiner dan je opt-in voor je weggever. En vermeld het bij contact, dat is meestal toch een pagina waar jouw lezer pas heengaat als er al een soort verbintenis is.

Waar zet je de deel-buttons?

Die kom je overal tegen. Vroeger alleen onder blogberichten. Waardevolle inhoud, weet je nog?

Maar toen bedacht iemand dat het ook handig was als ze jouw product of dienst konden delen zonder gedoe met knippen en plakken van URL’s. Ook waar.

Tegenwoordig zie je ze ook op home. Dat kan heel mooi staan, in sommige designs. Maar wees er voorzichtig mee. Want stel: Jan leest jouw site en denkt: hee, dit is wat voor Kees. Hij deelt de homepage met Kees. Als Kees, volkomen ‘out of the blue’ die verwijzing volgt, ziet hij jouw homepage. En dan? Op die homepage staan vaak heel veel keuzes. Dus waarom heeft Jan dit doorgestuurd?

Het wordt een zoekplaatje.

Liever stuur je je lezers door naar een concrete pagina met precies dat aanbod dat interessant is voor Kees. Of die pagina Over Jou, als Kees jou zou herkennen van een netwerkbijeenkomst. Van daaruit gaat hij heus wel even verder lezen. Maar die homepage vraagt meteen om keuzes, en ik zou Kees liever eerst even de tijd geven om rond te kijken.

Welke media wel en welke niet?

Bij volgen is dat simpel: je verwijst alleen naar die media waarop je zelf (zakelijk) actief bent. Wees niet bang om een social knop te verwijderen als je daar nauwelijks nog aanwezig bent. Jouw lezer wil berichten van jou zien, dus heeft het geen zin om ze te verwijzen naar een plek waar jij niet nooit meer komt.

Een uitzondering maak ik voor Google Plus. Ik raad je aan om sowieso een Plus-account aan te maken en af en toe te gebruiken. Zelfs als je daar weinig contacten hebben, deel je berichten daar. Simpelweg omdat je daarmee het ego van Google streelt, en dat is altijd goed voor je zoekresultaat.

Bij de deel-buttons zul je je moeten verplaatsen in je eigen doelgroep. Waar zitten ze? Waar willen ze jouw onderwerp delen? Een icoon méér is beter dan een icoon te weinig. Dus zat naast FB, Li en Twitter zeker ook Pinterest, G+ en Instagram erbij als die in trek zijn.

Met teller of neutraal?

Ik ben zelf wat terughoudend met die tellertjes op de social media buttons: zo vaak gedeeld. Voor een dienstenpagina zal het niet zo hard optellen en dan lijkt het net alsof er weinig bezoekers komen terwijl dat niet zo is.

Dat ligt anders als je een leuke gadget verkoopt en specifiek dat product laat delen door je bezoekers, ongeacht of ze kopen of nog niet kopen.

En voor je blogpagina? Het kán een goede motivatie zijn om óók dit blog te delen, als anderen het blijkbaar ook moeite waard vinden. Maar ik betrap mezelf wel eens op het tegenovergestelde: als ik zie dat een blog nog niet is gedeeld op Twitter, ben ik de eerste die dat wel doet J.

Niet vergeten:

Een veel vergeten plek voor sharebuttons: onderaan je nieuwsbrief die in de mailbox komt. En dan nogmaals herhalen  onderaan je blogartikel dat online staat. Dat lijkt dubbelop, maar je hebt nu eenmaal snelle mensen die het bericht zelf niet lezen, maar die de titel zien en het wél doorsturen aan een ander, die misschien wel tijd heeft om door te klikken.

En je hebt mensen die eerst het hele artikel lezen en dan pas besluiten of het de moeite waard is om te delen. Voor die mensen moeten de knoppen in mijn beleving dan ook onderaan het blogartikel staan, en niet bovenaan, wat je ook nog wel eens ziet.

Loop je site maar eens door. Kijk even of jouw media nog up to date zijn. Verwijs alleen naar media waar je echt actief bent. En zorg voor share-knoppen op de goede plekken. Als jouw site alweer wat langer meedraait, dan kunnen er best gaten zijn gevallen die je in een paar tellen weer dichtmetselt. Doen hoor!

[shareaholic app=”share_buttons” id=”6780370″]

10 Reacties

  1. Ja, dat herken ik! Maar ik heb er ook regelmatig discussies over met klanten en vormgevers omdat het al gauw rommelig is als je vervolgens zinnetjes moet toevoegen aan die knoppen om duidelijk te maken welke het zijn. Het zijn ook van die kleine details waar niemand lang bij stil wil staan, merk jij dat ook?

    Antwoord
    • Die discussie zul je met mij niet snel voeren Meta. Er is altijd een manier om het én mooi én duidelijk te maken. En als je toch echt moet kiezen dan gaat duidelijkheid voor. Je een website niet alleen voor de sier.

      Antwoord
    • Je wilt vooral dat je bezoekers er niet te lang bij hoeven stilstaan toch? 😉 Wat mij betreft duidelijkheid voorop. Het onderscheid tussen links naar jouw sociale platformen en delen op een sociaal platform moet gewoon duidelijk zijn.

      Overigens vind ik het ook belangrijk dat er gedeeld kan worden via Whatsapp. Niet alle themes en plugins ondersteunen dat helaas. Dus heb ik zelf maar gezocht naar een Whatsapp-plugin. Want als jij iets met een collega of andere relatie wilt delen, is dat toch fijn als dat ook via Whatsapp kan?

      Antwoord
  2. Wat ik persoonlijk heel belangrijk vind is de duidelijkheid over volgen of delen. Ik kom regelmatig buttons voor sociale media tegen, waarbij ik denk dat het een deel-knop is, terwijl het dan blijkt door te sturen naar het socialemediaplatform zelf. Of andersom

    Antwoord
  3. Weer een mooi artikel van je Meta. Het gebeurt inderdaad wel eens dat je iets over het hoofd ziet, of vergeet een aanpassing door te voeren. Het is altijd goed om eens in de zoveel tijd alles even bij langs te lopen.

    Antwoord
  4. Precies Gerry! En vergeet de updates niet. Mijn eigen site is net over op een nieuw framework. Veel sneller, maar het kost toch ook extra tijd om alles weer zo te zetten als ik het eerst had. Juist in die details, en in bevestigingen enzo, wil alles dan nog wel eens terugspringen naar de standaardinstellingen. Weg al die leuke kleine zinnetjes die ik voor die tijd had ingepast…

    Antwoord
  5. Dat wilde ik inderdaad ook vertellen. Op mobiel is het telefoonnummer al automatisch een link (tenminste bij mij). Als dat niet zo is dan kun je er een hyperlink van maken maar dan vervang je http voor tel. Dan krijg je dus: tel://0123456789

    Antwoord
  6. Dat is een goeie Nathan, een whatsapp plugin. Je hebt ook zo’n mooie plugin om je telefoonnummer mooi te laten weergeven als je site met een smartphone wordt bekeken, die raad ik ook vaak aan. Altijd fijn dat ook mensen met iets dikkere vingers makkelijk contact met je kunnen leggen!

    Antwoord
    • Nou, als dat een plugin is waardoor er zo’n groene knop met telefoon-icoon over de pagina schuift, vind ik dat je goed moet overwegen of het relevant en nuttig is. Ieder onderdeel dat als laag over een pagina ligt vind ik persoonlijk namelijk storend. Vaak zorgt het voor flink scrollen om de tekst goed te kunnen lezen.

      Vraag jezelf dus vooral af: is de noodzaak er om direct te kunnen bellen of heb je een doelgroep die eerst kennis wil maken en pas later beslist om jou al dan niet in te zetten? Voor een taxibedrijf of een medisch dienstverlener is die noodzaak groter dan voor een bedrijf dat complexe software levert.

      Ik merk bijvoorbeeld dat er eerder contact opgenomen wordt via mijn contactformulier of per mail dan telefonisch. Overigens is mijn telefoonnummer op mobiel wel direct aan te klikken om te bellen 🙂

      Antwoord
  7. Relevant en nuttig, ja precies. Het blijft maatwerk. En ik zie bij veel klanten in de dienstverlening dat hun site sowieso voor 80 of 90% vanaf een gewone desktop-pc wordt bekeken. Maar goed, bestaande klanten vinden het dan misschien wel weer handig….

    Antwoord

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Delen mag, graag zelfs

Wie kan deze tips nog meer gebruiken?