fbpx

Of dacht jij van wel? Ik schrik er van hoe vaak ik ondernemers uitspraken hoor doen als ‘ja, maar ik denk dat ze mijn site wel vaker bezoeken’.

Denk je dat echt? Dat mensen op internet wat rondsurfen, jouw site zien, niet geboeid worden en wegklikken… en dat ze dan tóch terugkomen? Zonder dat jij daar de aanleiding voor geeft?

In het beste geval is hun zoektocht zo mislukt dat de zoeker die afbreekt. Op een ander moment gaat hij of zij verder zoeken, ziet weer jouw site in de google-resultaten en denkt; ‘oja, die had ik al bekeken’. Het goede nieuws was dan: ze hebben je naam onthouden.

Realistischer is dat ze gewoon verder surfen. Schrik niet van de volgende zin: ze gingen dus naar een ander. Jawel, net als een vrouw in shoppingmood in de winkelstraat: ,, Ik kijk nog even verder”. Dat is de ultravriendelijke vertaling van: ik vind het hier niks.

Laat jij je klant lopen?

In een winkelstraat is dat niet erg. Maar met je website wil je dat natuurlijk niet! Waarom is het hier zo erg? Omdat jouw bezoeker niet zomaar wat rondloopt op internet, het is geen winkelstraat waar je de schoenenzaak overslaat omdat je alleen kleding nodig hebt. Jouw bezoeker zat te surfen op een bepaald zoekwoord, of vanuit een bepaald probleem. Hij was op zoek naar jou!. Dus had je hem of haar in één keer zo moeten boeien dat hij zich niet láát afleiden en al helemaal niet doorloopt.

Heb jij te weinig klanten, zorg dan in elk geval voor kijkers:  

1: Laat ze stoppen.

Dat doe je door een prachtige etalage, c.q. aantrekkelijke vormgeving, een oogstrelende foto én een mens. Een mens? Ja. Een lege winkel oogt ook niet aantrekkelijk toch? Zet jezelf op de homepage als jij jouw winkel bent. Of laat andere mensen zien die gelukkig zijn geworden in jouw winkel/website en die met hun ogen al in de goede richting kijken: namelijk naar jouw aanbod.

2: Trek ze je winkel in.

Zachtjes natuurlijk! Maar het mag best abrupt, in de winkelstraat moet je ook oppassen voor plotseling uitwijkende shoppers die een winkel induiken.

Het menselijk wezen stopt alleen als ze iets super aantrekkelijks zien. Voor heel weinig geld, of zelfs helemaal GRATIS!  Dat zien je ogen direct. En 9 van de 10 mensen willen daar meer van weten.

Zorg dus voor zo’n eyecatcher op je site.

Eventueel in de vorm van een pop-up, of een anderszins bewegend onderdeel. Maar pas wel op dat het je bezoeker niet verhindert om dat dure jurkje te bewonderen dat onderdeel is van jouw basiscollectie…

3: Houd ze vast!

Lang genoeg om even contact te leggen. Ook als jullie beiden concluderen dat je de bezoeker niet kunt helpen en je hem/haar verwijst naar een collega, heb je geholpen. Je hoeft ook niet direct iets te verkopen. Als je maar kunt laten zien wat je in huis hebt en iets weg kunt geven.
Dat kan een glimlach zijn, een goed advies of een echt cadeautje in de vorm van een korting of een doos bonbons. Je gratis weggever dus. Of een kennismakingsgesprek, een leuke prijsvraag of een andere goodie-bag. Zelfs als ze die aan iemand anders geven is het niet erg: delen mag!

En dan?

Je zwaait je bezoeker vriendelijk uit en nodigt hem of haar uit om nog eens terug te komen. Met e-mailmarketing of je social media geef je die juiste bezoeker nog diverse aanleidingen om terug te komen… want uiteindelijk komt dat juiste aanbod een keer op het juiste moment. Als ze voor die tijd uitschrijven, dat is niet erg. Dan is hun interesse blijkbaar verdwenen. Ze hebben geen sportkleding meer nodig, of hebben liever een skipak dan een bikini.

Kortom: wees voorzichtig maar zeker niet te afwachtend.

De shoppende stroom mensen in de winkelstraat komt op de terugweg, volgende week of volgende maand wel weer eens langs. De kans dat jouw bezoeker de weg naar jou nog eens neemt, is behoorlijk kleiner. Op het world wide web zou hij of zij wel gek zijn om steeds dezelfde route te lopen. Tenzij jij als ondernemer jouw kans hebt gepakt om die route wel heel aantrekkelijk te maken!

Na het lezen van dit artikel, wat is dan volgens jou jouw grootste probleem? Het klanten werven? Verleiden tot aankoop? Of het stukje service en contact, dat eerste cadeautje? Geef een reactie in het veld hieronder, want elk deelgebied is verbonden aan een specifiek onderdeel van je site of je tekst. Ik help je graag om meer bezoekers ‘in je winkel’ te krijgen!

[shareaholic app=”share_buttons” id=”6780370″]

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Delen mag, graag zelfs

Wie kan deze tips nog meer gebruiken?