Vraag. Heb jij een SEO-tekstschrijver nodig?

Antwoord: Nee. Het invullen van SEO is zo eenvoudig dat je het prima zelf kunt.

Ik laat het je zien.

Stap 1:
Installeer en activeer de plugin van YOAST op je site, of laat dat doen.

Stap 2:
Kies voor elke pagina op je site een zoekterm van 1,2 of maximaal 5 woorden.

Stap 3:
Check in de zoekwoordplanner van Google of er op jouw woord wordt gezocht. Check ook of dat in de goede context is. Zo niet, dan denk je waarschijnlijk nog te formeel. Gebruik woorden uit spreektaal als zoekterm.

Stap 4:
Log in op je site, open een pagina en check je tekst. Zet tenminste één van je zoekwoorden van deze pagina in je eerste kop, de H1.

Stap 5:
Check de titel, dat is de naam van de pagina. Voor elke dienst of elk product heb je waarschijnlijk een eigen pagina gemaakt die ook is vernoemd naar dat product. Noem ze dus niet aanbod 1 en aanbod 2, maar coaching, workshop en kinderfeestje.

Stap 6:
Zorg dat die zoekterm ook in de meta-description staat. Zorg voor een actieve, prikkelende zin die zal uitnodigen om verder te klikken, bijvoorbeeld omdat je hier al wat zegt over je gratis e-book.

Stap 7:
Is het een blogbericht? Geef het een eigen categorie zodat Google weet dat het een [blog]  is, of een [blog] over [tekstschrijven] en [SEO].

Stap 8:
Specificeer eventueel je blog verder met tags. Bijvoorbeeld [webtekst] voor [coaches] en [kleine ondernemers]. Met die tags kun je een tagcloud maken. Maar je kunt ze ook alleen onzichtbaar voor je laten werken, zodat Google een goede indruk krijgt van wat jij doet.

Stap 9:
Loop je tekst nog even na. Staat de zoekterm in de 1e alinea? Een paar keer? Prima!

Stap 10:
Tot slot. Vul de gegevens bij je afbeelding in. Geef het een naam die iets zegt over het onderwerp, en niet [plaatje1]. En maak een beschrijvende alt-tag aan.

Druk nu op bijwerken. Klaar!

Nou ja, bijna dan. Pak de volgende pagina en de volgende blogberichten. Doorloop stap 1 tot en met 10 en druk weer op bijwerken. Volgende pagina.

Daarna: wacht af. En hou je bezoekersaantallen in de gaten via Google Analytics. Het kan even duren, maar je zult zeker profijt hebben van deze investering in je vindbaarheid.

Maar waarom zou je dan nog zoeken naar een SEO-tekstschrijver?

Hoe simpel ook, het invullen van je SEO kost tijd. Maar het traject daarvóór ook. Als ik ga schrijven voor een klant, bespreken we al tijdens de intake wat de gewenste zoekwoorden zullen zijn.

Bouw je een nieuwe site, dan zorg je dus direct voor de beste paginatitels.

Schrijf ik jouw teksten, dan zorg ik er ook voor dat de zoekwoorden vanaf het begin in de koppen staan, in de 1e alinea en dat ze tussendoor terugkomen.

Trouwens, dat hoeft niet altijd.

Want als SEO voor jou helemaal niet zo belangrijk is, omdat jouw klanten toch via-via komen, pleit ik vaak voor originele koppen die de aandacht trekken. De pot op met die SEO, je schrijft in eerste instantie voor je bezoekers en die zijn er al!

Als ik per se het zoekwoord moet noemen in de kop, dan wordt zo’n kop vaak toch een beetje voorspelbaarder. Wat handig is, bepalen we in overleg en kan verschillen per pagina. Een creatieve kop compenseren we dan bijvoorbeeld door een extra link in je pagina, als lief gebaar naar Google om jou toch hoger te ranken. Een beetje vrouwelijke charme mogen we best in de strijd gooien!

Waarschijnlijk kost het mij minder tijd om goede teksten te schrijven. Zelfs als ik tijdens dat schrijven moet opletten of ik de goede woorden wel noem. Soms gebruik ik synoniemen, of merken we dat een andere zoekterm toch logischer is omdat dat woord dichter bij de spreektaal ligt.

En de meta-omschrijving? Het lijkt zo simpel, die twee regeltjes in de zoekresultaten. Maar het is wel fijn als dat de beste twee regels zijn die je kunt hebben, en het is nog fijner als je daar geen complete werkdagen mee bezig bent.

Daarom kun je misschien toch beter een SEO Tekstschrijver inhuren. Niet omdat het nodig is, maar omdat het je zoveel frustratie en tijd bespaart.