Deze vraag kreeg ik afgelopen week voor mijn kiezen. “Ik twijfel zo over mijn salespage. Moet ik nu ingaan op mijn hoofdboodschap, dus het probleem wat ik – met mijn online cursus – oplos voor mijn klant? Of moet ik uitleggen wat ze leren in die cursus?”
Een prachtvraag!
Want het antwoord is: beiden!
Shit, hoor ik jou denken… dan wordt die pagina dus nóg langer!
Ja. Klopt.
Althans, er komt meer content in.
Dus het is wel langer, of meer tekst… maar zo hoeft het er niet uit te zien.
De kunst is: zet het in blokken.
“Dat doe ik al”, hoor ik je denken. Maar ik zie ook: 9 van de 10 ondernemers maakt wel blokken, maar ook die blokken zijn te lang.
Omdat ze vaak toch stiekem twee verschillende dingen in één alinea (= blokje) proppen.
Dus daar zit de clou.
En daarom was ik ook blij met Suzanne.
Haar vraag bewijst dat zij alvast het onderscheid maakt; het probleem schets je eerst. Dan kom je daarna met een oplossing… maar die ligt op hoofdniveau.
Daarna leg je uit wat daarvan het resultaat is. Plus het effect daarvan: hoe zal die klant zich voelen als alles is opgelost. Klantniveau dus.
En vervolgens ga je verder op productniveau. Je legt uit wat jouw aanbod is. Hoe het werkt. Waarom het werkt. Je toont bewijs (testimonials!). En voor de controlefreaks onder je lezers, geef je ook gedetailleerd aan wat jouw klanten mogen verwachten. Daar worden ze lekker rustig van 🙂 .
En dan, aan het eind van al die blokjes informatie, doe je een aanbod. Letterlijk: een call to action. Een dikke vette button of een subtiele link waarmee je zegt: kopen? Dat kan HIER.
Dat is de kunst. Volgorde. En onderscheid.
Want als je alles in één grote ballenbak stort… tja… dan ziet je lezer inderdaad door de ballen de bak niet meer. Maar die afgepelde ui… daarvan gaat het water ze in de mond lopen.