fbpx

De ‘Over ons’-pagina is één van de lastigste teksten omdat het zo ontzettend dicht bij jezelf staat. Tegelijk is het juist deze pagina die je per sé zelf wilt schrijven. Met deze tips help ik je om jouw tekst zo uit te dunnen dat er precies de goede dingen over blijven.

Ik ga er even vanuit dat je al een soort ‘over ons’ tekst hebt. Van je oude site, of een voorlopige kladversie. Gebruik deze nu eens als basis. Print het uit. En onderstreep nu alleen de feiten die jouw lezer over jou moet weten.

De lezer wil weten of jij de juiste man/vrouw op het juist moment bent. Zoiets blijkt uit jouw ervaring, je opleiding, je klanten. Andere zaken, zoals je missie en visie, de goede doelen waaraan je bijdraagt: allemaal bijzaak. Niet onderstrepen.

Vat nu de feiten waar het om draait samen in ultrakorte headlines.
Zet ze in een opsomming die je in eerste instantie in de zijkant van je site zet.
Dan krijg je zoiets:

  • 15 jaar ervaring
  • Garantie via Bond Specialisten ABC
  • Gediplomeerd deskundige XYZ
  • 42 tevreden klanten in afgelopen 2 jaar

 

De grote tekstkolom op je pagina is nu helemaal spiernaakt, helemaal leeg! Je hebt alle ruimte voor de juiste informatie. En nu komt het. Want wat kun jij nu over jezelf vertellen wat nog NIET in die rechterkant staat?

Je achtergrond en opleiding?

Een complete levensbeschrijving, van hoe je als klein meisje/jongetje al bezig was met dit onderwerp?
Hmmmm. Dat kan wel eens een lang verhaal worden.

Vat het liever samen in één zin, als je het al wilt noemen. En verzandt niet in alle uitleg over waarom het zo is gekomen. Noem alleen het feit, dat biedt jouw nieuwe klant juist een kans om ooit nog eens te vragen naar de achtergrond daarvan. Ook handig bij het netwerken.

Je missie en visie beschrijven?

Veel ondernemers hebben de neiging om hier ook uit te leggen waarom ze op moment X besloten om te stoppen met hun vaste baan en te kiezen voor het ondernemerschap.

Doe dat niet! Want iedere zelfstandige denkt en vindt dat hij zijn klanten meer kan bieden dan dat hij of zij ooit voor elkaar kreeg bij een vaste baas. Je wilde betere service bieden, meer producten en je wilde meer zeggenschap en flexibiliteit. Niks nieuws onder de zon, dus waarschijnlijk ook oninteressant voor je lezer. Schrap maar.

Persoonlijke gegevens op je website?

Privégegevens maken je tekst persoonlijk en herkenbaar. Heeft het zin om je gezinssamenstelling, je hobbies en je sportieve of creatieve inslag te vermelden?

Ik pleit er vaak voor om ze wel toe te voegen. Afhankelijk van jouw business kan het voor je klant heel fijn zijn om te weten bij wie hij terechtkomt. Misschien heb je raakvlakken die toch een extra bevestiging geven: zo van ’ja, dit voelt goed’.
Bijvoorbeeld: geef je kinderyoga, dan kan het fijn zijn om te weten dat je zelf een groot gezin hebt. Geef je relatietherapie op Curaçao, dan is het een duidelijke plus als je er zelf jarenlang gewoond hebt, dus vermeld het dan zeker. De feiten die spontaan in je op komen, zijn vaak de mooiste ingevingen. Ook al lijken ze in eerste instantie nog zo raar, je zult merken hoevaak je er op aangesproken wordt.

De meerwaarde zit in jouw eigenheid

De ultieme ‘over ons’- pagina benoemt zo kort en feitelijk mogelijk wat jouw persoon uniek maakt voor dit werk. Waarom je extra gedreven, extra ervaren of extra geschikt bent.

Laat de gewone dingen dus liever achterwege. Het is logisch dat je dit werk doet met de juiste opleiding en diploma’s. Net zoals je alleen in een auto rijdt met een geldig rijbewijs (hoop ik!). Je lidmaatschap van die beroepsvereniging is alleen interessant als jouw klant er voordeel bij heeft. Biedt het extra garantie? Of is het een link naar een geweldige site die extra glans geeft aan jouw professionele uitstraling? Dan voegt het wél weer wat toe.

Nichemarketing begint op de ‘over ons’-pagina!

Vraag je goed af wat jou beter maakt dan de concurrent met diezelfde opleiding. Sommigen van mijn klanten vinden zichzelf niet beter. Maar als ik doorvraag, blijken ze altijd wel iets anders te hebben. Want je hoeft niet beter te zijn voor iedere klant.

Je bent vaak extra goed voor die specifieke soort klant, die leeftijdsgroep, die branche of mensen in deze omgeving. Als je nooit hebt gekozen voor een specifieke doelgroep omdat je bang bent dat je dan klanten uitsluit, begin dan eens op deze pagina met het benoemen van de klantengroep die je extra graag ziet binnenkomen.
Je zult zien dat het werkt en dat juist deze mensen zich herkennen in jouw tekst, en zich bij je melden! Nichemarketing? De ‘over ons’- pagina is jouw kans om de klik te maken met precies die leuke klanten die blij zullen zijn met jouw bedrijf, je dienst of je product.

PS: Werk je in een team? Pak dan zeker de gelegenheid om iedereen hier voor te stellen aan jouw lezer.

PS2: Werk je nauw samen met één of meerdere zelfstandigen in jouw vakgebied? Dan kun je elkaars expertise gebruiken om duidelijk te maken welke kwaliteit jullie bieden. Maak van elkaars naam dan een linkje naar elkaars site, dat is wel zo klantvriendelijk en vergroot ook het vertrouwen.

Wil je er SEO-technisch ook nog wat extra’s uit halen? De meeste ondernemers vergeten het, maar je eigen naam kan ook een zoekterm zijn. Juist op deze pagina. TIP!

 

2 Comments

  1. Hallo Meta,

    De ‘over ons’ pagina blijft een grote uitdaging.
    Deze blog zet me weer aan het denken en ik ga komende week toch echt deze pagina kritisch bekijken met jouw tips ernaast. Eens kijken of ik mezelf nog herken in mijn verhaal en of de lezer mij er beter door zal willen leren kennen.
    Thanks!

    Reply
    • Ik ben benieuwd! Geef maar een seintje als je de nieuwe tekst online hebt, dan kijk ik er even naar als je dat prettig vindt. Ik herken me wel in jouw doelgroep 🙂

      Reply

Submit a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Delen mag, graag zelfs

Wie kan deze tips nog meer gebruiken?