Optimaliseer je aanbod

Mensen reageren soms heel verbaasd als ze horen hoeveel marketeers en businesscoaches ik volg. Want inderdaad, ik zie in hun mails en acties complete stappenplannen langskomen en ja, soms erger ik me er ook wel eens aan. Maar in mijn visie is stilstand achteruitgang. En die businesscoaches proberen inderdaad uit alle macht om mij iets te verkopen, maar tegelijkertijd moet ik heel eerlijk zijn: je kunt ook verrekte veel van ze leren. Dan zou het toch wel zonde zijn als ik me overal uitschrijf, nergens meer ‘intrap’ en nooit meer iets van ze koop.

Want de boodschap die ik mee wil geven in dit blog, gaat over groei.
Van al die dingen die ik lees, zie en probeer, groei ik. Als mens en als ondernemer.

En ik zie bij mijn klanten steeds weer dat het niet zozeer gaat om degene met de beste website. Of het beste aanbod. De best wérkende websites zijn diegene waar goed over is nagedacht.

Dat nadenken doe je niet in één dag. Als ik een intake met een klant heb, zitten we de hele dag samen en spitten we alles door: wat je precies doet, wat het jouw klanten oplevert, wat er precies wel en niet in zit, inhoudelijk, en wat jouw eigen visie en missie zijn.

Op sommige vragen van mij volgt even een stilte.

Of een ‘tjee…..’ en een diepe zucht.

Dat mag. Maar hier voel je zelf ook al aan: hoe beter jij weet hoe jezelf in elkaar steekt, hoe je aanbod op elkaar aansluit en wie jouw klant is, des te beter jouw (website)verhaal in elkaar steekt.

 

Verwarring of keuzevrijheid

Wil je echt groeien met je bedrijf, dan is het noodzakelijk om je regelmatig te verdiepen in je eigen aanbod. Al die prikkelende nieuwsbrieven in je inbox helpen daarbij.

Laatst trof ik iemand en die zei: ‘ik heb alle prijzen van mijn website gehaald. Mijn klanten vonden het zo verwarrend. Ze moeten maar een gratis intake vragen en dan vertel ik dan wel wat het kost.’

Mmm…. Denk ik dan. Komt die verwarring door de prijzen, of doordat je veel te veel mogelijkheden hebt? Of doordat je erg veel mogelijkheden hebt, met prijzen die erg dicht bij elkaar liggen?

Trouwens, zo hoog waren haar tarieven niet. Ik denk eerder dat ze méé dan tegenvielen. Dus bellen er nu vast minder mensen, omdat ze denken: ‘het zal wel heel duur zijn’. En kunnen die potentiele klanten ook geen collega’s/vrienden/buurvrouwen warm maken voor haar pakket, want deze persoon heeft zelf nog geen persoon wat het kost en óf ze het gaat doen.

Ik weet niet of dit de juiste beslissing van die ondernemer was.

 

Voorkom gezeur

En ik hoor ook regelmatig, als ik vraag naar de inhoud: ‘Nee, schrijf dat maar niet op. Dat kan ik altijd nog doen, als de klant er om vraagt’.
Ik snap het wel hoor, want zwart op wit, dan rekent je klant erop. Maar ik vind ook dat je moet stáán voor je aanbod.

Dit is wat het kost. Dit is wat je krijgt. Take it or leave it, dan heb je ook geen gezeur over offertes.

Als je de inhoud vaag laat, zodat je altijd nog een tandje kunt bijschakelen, voelt de lezer toch dat er iets mist. En krijgt de ene klant, de lastige klant!, dus meer dan iemand die nergens om vraagt. En wat als die klanten elkaar later ergens treffen?  Ik moet er niet aan denken!

De les die we hieruit kunnen trekken, is: verdiep je in je aanbod.
Regelmatig.
En ja, die businesscoaches en challenges en whitepapers en wat al niet meer: die helpen je .

Want de clou is:

Het helpt omdat je op die manier steeds weer even, kort, kritisch en met focus naar je eigen bedrijf kijkt. Als je écht wilt knallen, en je zwakke punten wilt wegwerken, ja, dan zou ik gewoon ook in zo’n betaald programma stappen. Ze halen echt meer uit jouw persoonlijkheid dan je in je eentje voor elkaar bokst.

Maar ook als je in je eigen tempo wilt doorgroeien, helpt deze informatie. Doordat je er nu vast over nadenkt. Schaaf en schrap, maar vul ook vooral aan totdat je het perfecte aanbod hebt. Zorg voor verschil, voorkom keuzestress en wees helder in je aanbod, dat maakt het zoveel gemakkelijker voor je klant om te kiezen.

En kom je dan bij mij en wil je het schrijfwerk uitbesteden?

Dan gaan we nog een laagje dieper en gaat het ook om de goede woorden, de woorden die echt resoneren bij jou en bij je ideale klant.
Maar het voorwerk, het denkwerk, dat zit bij jou. En daar kan ik een hoop in meesparren, vooraf en tijdens de intake, maar dan zijn je keuzes eendagsvliegen en mis je de gouden ingevingen die je ’s avonds krijgt, drie dagen na dit soort gesprekken. Dus volg die challenges. Blijf je inschrijven. En vergeet dat notitieboek niet naast je bed te leggen. En op het toilet. En op het hoekje van de bank en in de keuken….

Dan spreek ik je later. Neem de tijd. Blijf groeien!

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Delen mag, graag zelfs

Wie kan deze tips nog meer gebruiken?