Beschrijf jij de tent of de vent?

Vorige week gaf ik een interactieve presentatie in een netwerkgroep, samen met Jolanda Wicherson, businesscoach uit Emmeloord. Ik wilde (natuurlijk) direct de diepte in, sterker nog, ik was het liefst direct gestart met het geven van feedback op al die individuele websites. Totdat Jolande opperde dat het misschien beter zou zijn om eerst even af te tasten wat het doel van deze ondernemers was. Althans, van hun website.

Hoe logisch. Een website beoordelen zonder te weten wat de criteria zijn, is natuurlijk hopeloos omslachtig. En ik realiseerde me ook dat deze stap-voor-de-eerste-stap eigenlijk ook jouw prioriteit zou moeten hebben.

 

Wat wil je met je website?

Want grofweg maak je namelijk altijd een keuze: de tent, of de vent.

Ofwel: je moet het hebben van je eigen persoon. Je bent bijvoorbeeld coach of trainer in een bepaald vakgebied. De dienst die jij aanbiedt, is bij heel veel anderen te krijgen. Maar het gaat jouw klanten om jou. Ze zoeken een communicatietraining, bijvoorbeeld. Ze kunnen kiezen uit drie vergelijkbare aanbiedingen. Maar ze willen de beste persoon voor de groep. Of de beste NLP-trainer van het land.

 

Of draait het juist om je tent?  

De andere optie is: je moet het hebben van je product. Jouw product of dienst is zo speciaal dat het eigenlijk niet uitmaakt dat jij het verkoopt, beheert of exploiteert. Voorbeeld; een camping. Een survivalpark. Een speciaal soort boutjes dat alleen bij jou in alle maten verkrijgbaar is.

Het lijkt zo simpel. En toch ontmoet ik ondernemers die op hun website, niet echt een keuze hebben gemaakt.

Websitebouwers zijn er goed in bijvoorbeeld, of slecht dus eigenlijk. Ze bieden ontwerp en hosting aan tegen voorwaarden die zo’n beetje iedereen hanteert. Hun product is dus niet opzienbarend.

De klant kiest ze, omdat ze het vertrouwen hebben in de persoon. De webbouwer zélf. En bij negen op de tien webbouwers-websites zie je heel veel foto’s van laptops, maar amper een gezicht in beeld. Of een meer inhoudelijke ‘over mij-pagina’. Gemiste kans. Alleen het laten zien van een portfolio zegt namelijk niets. Misschien had die webbouwer wel klanten die er zooitje van maakten. Of zijn die websites juist zo goed omdat de klant zelf alles vooraf compleet had uitgewerkt met schetsen en instructies. Dus wat was nou de rol van de webbouwer?

 

Andersom kan ook.

Ondernemers die het moeten hebben van hun product, maar zichzelf centraal stellen. Mooie foto op de homepage. Introotje over hun capaciteiten. Je kunt ze voor ‘van alles en meer’ inhuren of om raad vragen. Maar nergens kun je vinden in welke thema’s ze goed zijn. Voor welk soort bedrijven ze werken. Aan welk functieniveau je moet denken.

Het blijft wazig. Alleen de persoon zelf is in beeld. Maar wat hij of doet? Géén idee. Ook niet na het bekijken van de website. En in bellen voor meer informatie heb je dan al helemaal geen zin meer, als potentiële koper.

 

Er bleek nog een derde valkuil te zijn, trouwens.

Namelijk die van de ondernemers die hun eigen website een beetje laten versloffen, omdat ze al druk zijn met klanten. Omdat ze toch al gevonden worden. Of gepromoot worden via andere kanalen en partijen die zelf een leuk ‘tekstje’ hebben opgesteld. Dan valt het wel mee met hun website, toch?

Punt 1 is natuurlijk: hoe actueel zijn al die ‘tekstjes’ die bij anderen staan?

En punt 2: denk je dat die promotie, aanbeveling of salespage ergens anders, genoeg is?

De waarheid is: jouw website wordt wél bekeken. Dat merk je alleen niet. Die kijkers haken af. Daar hoor je nooit wat van.

In de huidige snelle wereld wordt volgens mij, elke koper steeds kritischer. En dus zie je steeds vaker een check-dubbelcheck, ik doe zelf niet anders meer. Prima hoor, zo’n training van een vooraanstaand bureau als ‘Schouten & Nelissen’. Maar denk je nu echt dat eventuele kopers niet óók even googelen op de naam van de trainer?

Ik denk het wel. En ook al boeken ze dan via een andere partij, jouw website wordt wel bekeken.

En erger nog: beoordeeld.

Een verouderde of magere website doet dan afbreuk aan jouw imago. Hoe groot je als ondernemer ook bent.

 

De oplossing?

Dat is actueel blijven. En keuzes maken. Heb je zelf geen direct aanbod? Zet je persoon dan centraal. Bespreek je aanbod in de breedte. En verwijs voor details als data, prijzen e.d. naar die andere partij. Zo laat je wel zien dat je professional bent. En belangrijker: kom je beter over dan die vergelijkbare partij die een stoffige website heeft.

Heb je wel een eigen aanbod. Maak het dan ook concreet. Met alle informatie die erbij hoort. En stop met aanbieden dat ‘iedereen mag bellen’. Niemand wil meer bellen. En jij wilt op zaterdagavond om 23.30 uur ook niet gebeld worden. Neem ik aan.

 

Heb je het nu nog smoordruk?
Gebruik je inkomen om je website en fotografie bijtijds te updaten. Hoef je lekker niet allemaal zelf te doen, en je voorkomt dat de stroom opdroogt doordat je uitstraling verstoft terwijl jij je vuur uit je sloffen rent op een andere locatie, voor een ander project of een klant die over een half jaar helemaal klaar is.

 

Wat je vooral niet moet doen?

Denken dat het wel meevalt. Of je webbouwer de schuld geven. Het is jouw website, toch?!

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Delen mag, graag zelfs

Wie kan deze tips nog meer gebruiken?