Schrijf je blogs? Dat zijn artikelen die je schrijft voor je lezer. Met advies, tips en uitleg en dus altijd informatie die super interessant is voor jouw lezer. En het is vooral NIET jouw verkooppraatje.

Je publiceert je blog op je website. Als je in WordPress werkt; je maakt een bericht aan. Foto erbij en klaar.

Als je een lijst hebt van vaste lezers, stuur je dat nieuwe blog ook naar je netwerk, die lezers dus. Zoals ik nu doe.

En je kunt een grotere groep mensen bereiken als je het linkje naar dat blog ook verwerkt in een post op FB, een bericht op LinkedIn en een post op Instagram, of misschien zit je nog wel op Twitter.

 

Vorige week gaf ik een masterclass over het verbeteren van je blogs. Dat was voor klanten uit het online programma Kickstart voor Online Ondernemen, dus die kan ik niet zomaar met je delen.

Wat wel bleek, is dat veel ondernemers juist NU bezig zijn met schrijven van artikelen. Logisch. Je houdt het paadje naar je lezers, volgers en klanten warm… én je werkt aan je relatie met Google.

Hoe dat werkt?

Blogs geven informatie. Het is tekst. En Google ziet alle tekst op jouw website. Als jij lifestyle-coach bent, gaan je blogs waarschijnlijk over goed slapen. Gezond eten. Voldoende bewegen. Als je dan een blog schrijft, zit die tekst stampvol met woorden waaraan Google ziet dat jij het inderdaad over die drie onderwerpen hebt. Dat is waardevol, dan stuurt Google de zoekende consument graag naar jouw site. Hoe meer teksten, dus hoe meer blogs, des te vaker de juiste woorden en des te groter de kans dat Google jou een hoge positie geeft. Even los van de concurrenten die adverteren op Google Ads, maar die versla je sowieso niet zonder budget.

Wat mega werkt, is een monsterblog.

Een monsterblog is gewoon een artikel met tips dat 4x zo lang is als normaal. De meeste ondernemers komen wel op 300 à 400 woorden. Maar een monsterblog is 1500 à 1600 woorden.

Klinkt veel, valt best mee. Probeer het maar gewoon. Geef vier tips waarop jouw lezer iets kan verbeteren. En stop dan niet met het opsommen van die tips, maar gebruik de rest van je witte document om die vier tips één voor één uit te werken. Toe te lichten met een voorbeeld. En af te sluiten met een samenvatting; dit is dus wat je moet doen.

Maar het kan nóg slimmer.

Daarvoor gebruik ik even een voorbeeld van een professioneel online marketingbureau. Fris Online uit Gouda.

Die hebben hun monsterblog zo geschreven dat Google DIRECT ziet dat het waardevol is. Hoe? Ze hebben de meest simpele zoekvraag als titel gebruikt.

Een zoekende ondernemer typt: wat kost een website?

Ja toch?

Nou, Fris heeft een blog dat precies zo heet:

Fris.online/nieuws/wat-kost-een-website.

 

Maar vervolgens zijn ze een stap verder gegaan. Want dat ene blog is een monsterblog. En in dat monsterblog verwijzen ze naar allemaal stapjes die invloed hebben op de kosten van een website. En dan komt het slimme: ook dáár hebben ze artikelen over gemaakt.

Met een stuk herhaling, maar wel in andere woorden.

Nu hebben ze niet één monsterblog over ‘wat kost een website?’.

Ze hebben een heel rijtje. Sterker nog, ze noemen het ook een serie. Daardoor denk je als lezer: hee, dit is handig. Hier vind ik alles bij elkaar!

Kijk, dit oogt toch heerlijk:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Super handig toch? Bovendien, het is voor jou ook niet zo heel moeilijk. Wel een beetje saai misschien, althans, ik vind het saai. Zes artikelen met een boel overlap. Maar hee, als je nu de tijd hebt en je wilt even scoren op één bepaalde zoekterm… dan is dit wel dé aanpak!