Ik heb ze ook hoor: ongelezen blogs. Niet bepaald motiverend om te blijven schrijven als je het idee hebt dat niemand jouw moeizaam uitgeperste artikeltje leest. Terwijl je die dag nog zoveel andere klussen op je prioriteitenlijstje had staan. Had ik mijn tijd maar beter besteed, denk je spijtig achteraf.

Bij mij is zelfs het feit dat ik in de statistieken een dag later zie dat meer dan de helft van de ontvangers mijn blog wel degelijk heeft aangeklikt, geen goedmaker. Nul komma nul reacties. Waar doe ik het voor?

Twee weken geleden had ik meer geluk (of een betere titel). In elk geval: al voordat ik de nieuwsbrief verstuurde, kwamen er reacties op het blog dat ik de avond ervoor vast had klaargezet. Kijk, dat motiveert dan weer wel!

Maar hoe houd je bloggen dan leuk?

Bij mijn klanten zie ik vaak dat ze wel willen bloggen, maar dat ze niet weten waarover. En inmiddels ben ik erachter dat veel van die klanten hun informatie gewoon ergens anders weggeven. Bijvoorbeeld op de pagina veelgestelde vragen. Ik ben absoluut vóór die pagina, want je kunt er enorm veel informatie kwijt in gewone-mensen-taal, dus vol met zoekwoorden. Voor de veelgestelde vragen houd je het antwoord zo kort en bondig mogelijk.

Maar nu komt de truc:

Want in jouw blogs, kun je die antwoorden ook geven maar op een veel leukere manier! Je hebt geen 3 regels, maar 400 woorden (of meer!) om te vertellen over die specifieke klant met dat bijzondere probleem. Bijvoorbeeld een klant met een vooroordeel dat totáál niet klopte. Of Iemand die dacht dat ze precies wist wat ze moest doen, maar die het juist precies verkeerd had gedaan. Of die meneer die alle alternatieven al had geprobeerd voordat hij bij jou kwam.

Jij bent de vakman of vakvrouw.

Door te vertellen over echte voorbeelden uit jouw vakgebied plaats je jouw dienst of product in een maatschappelijk perspectief en voorkom je dat jouw lezers in dezelfde valkuil stappen. Laat zien dat er anderen zijn met dit probleem. En maak dat leuk.

Deel de bloopers en de fabels.

Beschrijf bijvoorbeeld hoe het is opgelost en hoe het jouw klant heeft geholpen. Zodat de nieuwe lezers inzien dat zij misschien ook beter hun schroom, of passiviteit, of onkunde kunnen overwinnen door in actie te komen. Voordat het erger wordt.

• Dat geldt voor de fysiotherapeut die ook bij kleine pijntjes kan helpen.

• Dat geldt voor de dierenwinkel die ook vlooiendruppels heeft voor honden met een gevoelige huid.

• Maar dat geldt ook voor trainingen die jou een betere ondernemer maken, zodat je geen klanten misloopt door jouw blunders in de communicatie.

Veel ondernemers willen ALLES op hun website. Ze huren vervolgens een tekstschrijver die de helft schrapt. Kwestie van hoofdzaken, bijzaken en overzichtelijkheid. Prima!

Maar….

In je blogs kun je al die informatie alsnog op je site toveren. Goed gerubriceerd, lekker kort en duidelijk en voorzien van een persoonlijke noot. Niet vergeten om je SEO nog even in te vullen per blogbericht en je hebt er weer een prachtig onderdeel bij.

Als je dat besef kunt vasthouden, laat je je vast niet meer weerhouden om regelmatig te bloggen. Toch? Ik hoor graag hoe jullie hierover denken! 

8 Reacties

  1. Hallo Meta,
    Leuk en nuttig verhaal, zoals vaak!
    Mooie tips vandaag om gemotiveerd te blijven om bloggen te schrijven (of in mijn geval artikelen en eZine want heb geen blog….oops!) Kleine kritische vraag als het mag: met een sterk verhaal alleen heb je nog niet de vele lezers…. of toch?

  2. Dank ,je, Meta.
    Een goede herinnering met praktische tips.
    groet Fokje

  3. Goede vraag Gesuino. Voor lezers heb je inderdaad ook je promotie nodig. Verstuur berichten op Twitter, Facebook en LinkedIn (indien relevant) met pakkende titels en een link naar je blog. Doe je dat via Facebook, plak dan een leuke illustratie erbij als eyecatcher, zodat jouw vrienden niet steeds alleen jouw huisstijl zien langskomen, maar daadwerkelijk zien dat het een nieuw bericht is.

    Je kunt ook over de reacties op je blog weer berichten plaatsen. Mensen kijken niet de hele dag op hun social media, dus schroom niet om je blog te promoten. Zeker drie dagen lang, drie keer per dag. Er zijn ook mensen die het zeven dagen doen, en zeven keer per dag. Doe wat goed voelt en gooi ook iets oudere blogs af en toe in de herhaling.
    NB: Zodra je nieuwe volgers krijgt waarvan je echt geen idee hebt hoe die bij jou terechtkomen, weet je dat je goed bezig bent!

  4. Probeer ze maar uit, die tips. De meeste klanten vinden het ook nog eens heel leuk als ze genoemd worden, zelfs als je ze volledig anoniem verwerkt in het verhaal zullen ze jouw blog waarschijnlijk het meest enthousiast verder verspreiden.

  5. Hoi Meta,

    Goede tips weer! Dank je wel. Mag ik er nog eentje aan toevoegen? Een Facebook plugin plaatsen heeft het voordeel dat je ziet hoeveel mensen het bericht geliked of gedeeld hebben. Ook al geven ze geen reactie, als er toch 10 likes zijn dan weet je wel dat het gewaardeerd (en verspreid!) wordt.

  6. Hi Meta,

    Jouw tips zijn altijd heel handig, deze ook weer, vooral als je net als ik, net ben begonnen en je hoopt op groei en het nog niet zo terugziet. Ik moest wel even 2x lezen over jouw stukje dat je je blog zeker 3 dagen lang kan promoten (op FB/Twitter?). Ik denk dan altijd dat de irritatieprikkels bij mensen gaan stijgen als je een blogger bent die vaker ”met hetzelfde” langskomt.

  7. @Ingrid, goede tip en helemaal waar. Een retweet kan je dag ook zo lekker opfleuren! En Nicole, ik ben benieuwd hoevaak je uiteindelijk gaat promoten. Extra tip: als je wilt voorkomen dat mensen jouw bericht aanklikken die het al gezien hadden, kun je beter herhalen dan steeds de titel en insteek veranderen. Maar andersom werkt ook: met een andere titel kun je je volgers misschien wel verleiden om even door te lezen… of het bericht komt langs op een moment dat het hen toevallig beter past. Denk niet te snel dat je lastig bent, een tweet lezen is een kwestie van een paar seconden!

  8. Wow, amazing blog structure! How long have you been blogging for?
    you make running a blog look easy. The total glance of your web
    site is excellent, as neatly as the content material! You can see similar here sklep internetowy

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Delen mag, graag zelfs

Wie kan deze tips nog meer gebruiken?