Zo langzamerhand krijgen websites met een moderne functionaliteit de overhand. Ik zie veel blogs in overzichtelijke kaders, inschrijfformulieren die opvallen en heldere buttons die mij meteen duidelijk maken wat ik kan doen.

De meeste sites zijn gekoppeld aan sociale media èn hebben de bijbehorende knoppen om te delen. Groot of klein, in talloze variaties en met klinkende namen als shareable en sociable.

In marketingland promoten we ook dat delen sociaal is. Het zorgt ervoor dat jouw artikelen en jouw kennis ook buiten je eigen netwerk terechtkomen, zodat je nieuwe volgers krijgt.

Maar in Amerika is een discussie gaande tussen blogprofessionals. Zij pleiten ervoor om die knoppen weg te halen. Delen is niet wat je wilt, als ondernemer! Huh?

De voorstanders van deze theorie stellen dat jij je lezer en jezelf tekort doet met die simpele knoppen. Al die voorgeprogrammeerde tweets en facebookberichten: onzin!

Jouw lezer is zelf handig genoeg om bij jouw artikel te komen. Denk je dan dat hij of zij niet weet hoe je een linkje invoegt in een bericht? Hoe je dat linkje afkort? En denk je dat jouw aanvullende tekst creatiever en beter is dan zijn eigen toelichting bij het doorgeven van jouw artikel?

Als ondernemer wil je dat de mensen over je praten. Liefst in positieve zin. Laat ze dan ook praten, pleiten de blogexperts. Hou het persoonlijk. Zorg ervoor dat iemand zijn eigen originele woorden toevoegt aan jouw linkje. Dat zijn namelijk de bewoordingen die zijn of haar netwerk triggeren om het te lezen. En om erop te reageren.

Als jouw buzz steeds hetzelfde is, wordt het irritant gezoem. Je ontneemt jezelf de kans om jouw bericht te laten groeien door de leuke, originele, treffende aanbevelingen die jouw lezers erbij zetten als ze het doorsturen. Correctie: als ze het ZELF doorsturen.

Een paar bedrijven namen de proef op de som. Wel reacties toestaan, maar weg met die knoppen. En wat bleek? De berichten werden VAKER doorgestuurd dan voorheen. Soms zelfs in ouderwetse mails. Met meer promotie en wervende zinnen dan jij als ondernemer ooit had durven hopen toen je die shareable knoppen toevoegde aan je site. Delen blijft leuk, maar de manier waarop is op zijn minst een overdenking waard, lijkt mij.  

Alles lezen: http://ia.net/blog/sweep-the-sleaze/. En delen mag natuurlijk ook 🙂