Een echte goede website is snel, aantrekkelijk, lokt uit tot actie en informeert zo feitelijk dat de lezer er enthousiast van raakt. Klinkt simpel, is het niet. Want welke elementen heb je nodig om dat voor elkaar te krijgen?

Ik roep meestal: PIT.

1: Persoonlijkheid:
Want anders kunnen je lezers net zo goed nog even door surfen naar iemand anders met een vergelijkbaar aanbod, en een betere website. Mensen doen zaken met mensen, of je nu in je eentje opereert of een complete fabriek aanstuurt.

2: Interactie:
Je website maakt ideaal gezien toch echt deel uit van een mix van social media, netwerken en misschien wel een complete marketingfunnel met e-mails en Active Campaign. Of je brengt er zelf de interactie in met een laagdrempelig aanbod.

En 3: een topproduct

Want als jij er niet in gelooft, wie gelooft er dan wel in? Veel ondernemers hebben wel ‘iets’. Ze draaien immers al, ze maken al omzet. Maar hoeveel klanten zou je kunnen trekken als je dat aanbod verbetert? Vooral in de dienstverlening zijn ondernemers gauw geneigd om te zeggen dat ze ‘alles’ doen. De prijs? ‘Daar komen we samen wel uit’. En wat krijgen ze dan: ‘dat hangt er vanaf wat ze willen’. Alles is maatwerk, maar tegelijk blijft het daardoor voor de lezer allemaal even vaag.

Wat je nodig hebt voor die goede website, begint dus bij dat aanbod.

Gooi ze niet op één hoop, dan wordt het een graaibak van de Driedaagse bij de Bijenkorf. Goedkoop, allemaal hetzelfde, en na vijf minuten graaien denkt de lezer: laat maar. Hier heb ik geen zin in.

Splits je aanbod uit in overzichtelijke pakketten of groepen. Keuze, maar niet teveel dus slim gestructureerd. Nooit meer dan drie keuzes op één plek.

Kleed het aan. Zet de schijnwerper erop. Licht het uit en benoem ook de details. Wéét wat de eventuele twijfels van je lezer zijn, en neem die weg.

Vaak ben je als ondernemer blind voor dit stuk. Zit je er veel te dicht bovenop om van bovenaf te beginnen met die belichting, en vergeet je uiteindelijk de helft te benoemen. Wat voor jou zo vanzelfsprekend is, of ergens anders op je website staat genoemd (wat jouw lezer niet weet), hoort er allemaal bij.

Waar gaat het mis?

Wat verlammend werkt, is dat jij je met je diensten waarschijnlijk richt op verschillende klanten, die allemaal wat anders willen. Steeds als je bedenkt hoe je iets wilt opschrijven, bedenk je: ‘onee, dat geldt alleen voor dit pakket, voor die andere is dit niet van toepassing’.

En dan zijn er nog al die details. Die er wel bij horen. Maar nergens op een kopie van een andere pagina mogen lijken. Er moet een logische opbouw zitten in de tekstpagina’s. En tegelijk wil je voorkomen dat het saai en voorspelbaar wordt.

Een goede website heeft bovendien:

  • Uitzonderlijk goede fotografie, persoonlijk en mooi!
  • Een homepage die samenvat en opwarmt om verder te lezen
  • Een footer onderaan elke pagina waar je echt wat toevoegt.
  • Makkelijk bereikbare contactgegevens, zoveel meer dan ‘bel voor meer informatie’.
  • Video als het bij je bedrijf past, voor lezers die liever kijken.
  • Social Media koppelingen die de lezer niet wegjagen van je site maar juist aantrekken
  • Een goede basis SEO, zodat je ook gevonden wordt zonder Adwords campagne.
  • Een ‘Over ons’ pagina die bijdraagt aan het vertrouwen en de gunfactor
  • Een contactpagina die uitnodigt en jouw regionaal optimaal vindbaar maaktEn het allerbelangrijkste: voorbeelden van je werk, citaten van tevreden klanten, bewijzen van je kwaliteit en dienstverlening.

Ga je met mij werken?

Dan stop ik er nog een compleet pakket aan neuromarketing in, maar dan zo dat het niet pusherig wordt, ik trek niet de complete trukendoos open.

Dat topproduct formuleren we samen. Een beetje van jou, met een extra smeuïg sausje van mij, dankzij mijn frisse blik helemaal compleet.

De interactie krijgen we door de structuurschets die de start van elk traject vormt, ook voor de webbouwer. Zo vangen we ‘afhakers’ bijvoorbeeld op door ze te verwijzen naar een alternatief aanbod in jouw bedrijf. De ‘nadenkers’ – ik denk er nog even over na – kunnen zelf in beeld blijven doordat je ze alternatieve opties geeft om contact te houden.

Wat doe jij? Jij duikt er één hele dag in om samen met mij te bepalen wat jouw bedrijf, product en persoon zo eigen maakt.  Daardoor komt die persoonlijkheid erin, het is sparren, niet alleen jouw verhaal overdragen in een interview van anderhalf uur.
De dag erna, of twee dagen erna, reageer je bliksemsnel op de concepttekst. Is die goed, dan laat je het los. Anders stuur je nog iets bij voordat ik alle teksten in deze lijn inzet. Oja, je zet nog wel zelf je privacy statement klaar, en eventueel algemene voorwaarden. Dan kunnen die meteen ingebouwd worden als je webbouwer over 14 dagen de hele puzzel in elkaar zet.


En dan?

Uiteindelijk maakt die vormgeving er één geheel van. Professioneel, duidelijk. Niet te druk, mooi overzichtelijk. En dankzij een goede opmaak van de langere pagina’s, in blokken en in afwisseling met fotografie (zie mijn site als voorbeeld), lezen de pagina’s heerlijk weg. Kloppen alle details. En komen de koopknoppen precies op het goede moment voor de lezer. Een goede website houdt niet op bij die spectaculaire homepage: de beste webbouwers blijven elke pagina erna ook écht vormgeven en helaas, dat is niet bij elke partij vanzelfsprekend.


Eigenlijk gaat het om de rol

Niet de ROI in meetbare cijfers, want dat is voor de meeste ondernemers niet apart te meten. Maar wat je wél voelt, is de motiverende rol van jouw website.  Lift de nieuwe website jou een treetje omhoog? Als je de startfase al lang voorbij bent, wil je dat ook laten zien!

Mijn advies: zorg dat je website nu zo wordt gemaakt dat het jou verstevigt. Als het goed is, lees jij de teksten en voel je ‘wow, ja, dít is wat ik bied. Wat goed eigenlijk’. Je mag er best rode wangen van krijgen, je zou zelf zó klant bij jouw bedrijf worden. Trouwens, menig klant verhoogt zijn tarief nog een keer voordat de site live gaat. Een goede website geeft je daar alle gronden voor. Optimaliseert je aanbod, je teksten, je uitstraling: alles. Een goede website dan hé? Laat dat duidelijk zijn!

Wil je na het lezen van dit artikel weten wat ik precies kan bieden, en wat dat kost? Kijk dan even op aanbod.