Afgelopen maandag zat ik bij Selma Foeken in Driebergen, op een inspiratiemiddag voor ondernemers die hun talent willen verzilveren. Maar ik zou bijna afzeggen. Want een paar dagen ervoor verstuurde ze een blogartikel met de titel: verkoop jij tijd of kost je tijd? Ik schrok me helemaal rot. ‘Wát!’, dacht ik bij het lezen. Selma Foeken is nota bene zelf trainer. Ze werkt veel met groepen en nu bekritiseert ze de coaches die ook liever een hele groep vullen dan 1:1 te werken met een klant? En toen noemde ze in haar blog ook nog letterlijk de tekstschrijver die klanten gaat trainen en waarom dat géén goed idee was. WÁT?!
Ik las het hele blog. Liet het even liggen en las het nog een keer.
Want ik volg Selma al langer en ik waardeer juist haar rake visie. Zou ze hier misschien toch een spijker op zijn kop slaan? Zij stelde, vrij vertaald: als jij je klanten iets gaat leren, dan kost jij tijd. Automatisch zijn ze dan langer bezig dan dat jij het ‘even’ voor ze doet. En de vraag is: wil die klant dat wel? Of willen alleen al die ondernemers dat zelf, omdat we méér willen verdienen en dus méér klanten willen helpen?
Dat was wel even een punt. Ik ben er momenteel zelf volop mee bezig om mijn bedrijf zo in te richten dat ik meer mensen per maand kan helpen. Want inderdaad, mijn boterham wil ook wel eens meer dan een plakje kaas en een komkommertje. En bovendien, volgend jaar ben ik tien jaar zelfstandig ondernemer. Ik vind mijn vak geweldig, maar ik duik het liefst de diepte in, dus als die basiskennis wat sneller kan, in een hele groep tegelijk… kom maar op!
Het allerleukste voor mij is namelijk het aanwijzen van de punten waar het verkeerd gaat op de website van die klant.
En dat kan ik ook met vier klanten tegelijk, want ze maken echt niet allemaal unieke missers. En daarna tappen we uit een ander vaatje en mag ik ‘helemaal los’om vier klanten tegelijk verder te helpen met de meest smeuïge, wervende en creatieve oplossingen om die missers om te buigen in de slagroom op de taart. Om vijf uur gaan zij met blokken vol notities en een blij gezicht naar huis. En ik stuiter nog uren van de adrenaline. Heerlijk!
Gelukkig bleek uit het blog van Selma – na alle kanttekeningen – dat zo’n businessmodel met groepen in dit soort gevallen wel zoden aan de dijk zet. Zowel voor de ondernemer als voor de klant. Bijvoorbeeld in die gevallen waarin jij als ondernemer/trainer het zó druk hebt dat je regelmatig ‘nee’ moet zeggen.
Check.
En als je met groepen gaat werken omdat je het léuk vindt, niet omdat het makkelijker verdient.
Ook check. Het afgelopen jaar heb ik meerdere keren voor de groep gestaan. Ik vind het fantastisch en gelukkig: ik kreeg vanaf het eerste uur de feedback dat mijn enthousiasme en vakkennis er af spat.
Maar het is wel een dingetje, wat Selma aanstipt.
Steeds meer mensen gaan trainer en met groepen werken terwijl ze het doodeng vinden, en helemaal niet leuk. Of ze geven workshops terwijl ze daar niet echt aanleg voor hebben.
Je moet wel iets doen wat bij je past natuurlijk.
Dat geldt bijvoorbeeld ook voor je manier van marketing doen. Ga je webinairs geven omdat het moet van al die businesscoaches? En is het de moeite waard om een online training te ontwikkelen als je er zelf eigenlijk niet helemaal achter staat? Je motivatie is super belangrijk! En het volgen van je eigen gevoel ook. Dat is dus dat stukje waar Selma bij helpt. Iets doen waar je volgens haar ‘moeiteloos briljant’ in bent. Dan ben je er goed in, vind je het gaaf én kun je er geld mee verdienen.
‘Als het voelt alsof je niet écht werkt, dan lever je de meeste waarde’, zei Selma maandag. Laat die maar even op je inwerken. Lees dan zeker even dat prikkelende blog over tijd kosten en waarde leveren. En wil je daarna hulp bij je teksten of je hele website? Je weet me te vinden. Tot later!