Herschrijven bestaat niet?
Dit kom je ook tegen in een iets andere setting. De setting van de herschrijf-klussen. Ondernemers die doodleuk roepen dat ze iemand nodig hebben om hun teksten te herschrijven. Maar als puntje bij het paaltje komt, blijkt dat de tekstschrijver helemaal niet aan de gang moet met het herschrijven van de teksten. Nee, de input komt in Word. Of mondeling. Want de nieuwe teksten gaan over het nieuwe aanbod.
Geen behandelingen meer, maar een online aanbod.
Geen massages, maar een groeps-jaarprogramma.
En die leuke checklist als weggever? Dat is nu een 5-delige email-serie geworden.
Herken je dat?
Neem dan ook de moeite om verder te kijken.
Want in dit geval ga je niet herschrijven, maar creëren.
En start je niet eerder met de headlines en een intro, als dat je duidelijk hebt wat jouw businessmodel is, in welke volgorde jouw klant door je aanbod kan, welk aanbod specifiek voor welke type klant is (of voor welke fase van de klant).
Eerst uitdenken. Dan uitwerken. En dan pas schrijven.
Sla je stukken over, dan loop je ongetwijfeld vast. Niet omdat je niet kunt schrijven, maar omdat je niet duidelijk hebt wát je wilt schrijven, voor wie en wat het belangrijkste gevoel is dat daarin door moet klinken.
Wil je daar hulp bij?
Een middagje sparren met een goede businesscoach kan enorm inzicht geven. En ook het ontwerpen van een eigen overkoepelende ‘paraplu’ bij Selma Foeken is wat mij betreft echt een aanrader. Maar misschien ben je er ook al aan toe om het gewoon bij mij op tafel te gooien, zodat we er bouwtekeningen van maken waar jouw webbouwer mee verder kan en die dient als basis voor je teksten. Sparmiddag, heet dat, en je vindt ‘m hier op mijn website. In dat geval: bel gerust. Voor deze sparsessies hou ik altijd wat ruimte vrij in mijn agenda, ook op de korte termijn.