Intrigerend. Op welke woorden kun jij gevonden worden, weet je dat?
Ik werd vorige week gevonden door een webbouwer die zocht op de combinatie van copywriter en paarden.
Hij zocht op LinkedIn. Had in de verste verte geen connectie met mij, voor zover ik weet. Maar hij kwam wel bij mij uit.
HOE dan?

Op mijn website snap ik het beter. Daar heb ik staan dat ik moeder ben, vrouw van- en paardenmeisje.
Volgende week ga ik werken met een online marketingbureau die gespecialiseerd is in SEO. Volgens de directrice is het schrikbarend hoe slecht vooral het MKB wordt gevonden. En nog schrikbarender als je ziet hoeveel mensen er wél op zoek zijn. Consumenten googelen vooral.

In de B-to-B wordt daarnaast ook veel via LinkedIn gezocht. En omdat Google steeds meer ‘voorsorteert’ op basis van jouw vestigingsplaats, wordt die lokale vindbaarheid steeds belangrijker. Waarom dacht je dat ik op mijn contactpagina niet alleen mijn woonplaats maar ook mijn werkplekken in Apeldoorn en Zwolle heb aangegeven? Dat ziet niet alleen de toevallige lezer, maar vooral ook Google!

Afijn, ik wil deze nieuwsbrief even gebruiken om jouw alertheid te prikkelen.

Heb jij de basis instellingen van je website wel goed staan? En ben je vindbaar op LinkedIn?
Een profiel hebben is niet voldoende. En als je webbouwer voor jou de SEO-plugin heeft geïnstalleerd, wil dat niet zeggen dat er ook maar één zoekterm is gedefinieerd.
Tijd voor een check, misschien? Ik zou het inplannen, deze of volgende week, echt doen.
En verder wil ik je doorverwijzen. Judith den Dunnen is een klant van mij en kan je geweldig helpen met LinkedIn. Ze traint in Waalwijk, Eemnes, Emmeloord en straks in maart is ze ook in Burgum, in ‘mijn’ kantoorgebouw! Hele dag voor € 247!

En wil je met je SEO aan de gang?

Die klant van volgende week is een topper die met een heel team specialisten werkt. Haar eigen website mag nog een vleugje Pit, maar ze kan toveren met zoekwoorden. Mail me als je haar naam wilt hebben en check in elk geval even in hoeverre jij ‘iets’ hebt ingesteld op jouw site.

Denk je nu: ‘wat heeft dit nu te maken met Tekst met Pit?’
Dan is mijn antwoord: alles.

Een fijne tekst die enthousiast maakt, levert nog altijd weinig klanten op als er maar heel weinig lezers op je site komen. Die lezers krijg je via social media én via de zoekmachines. Ik hoop dus dat je die beide opties actief gebruikt. Natuurlijk, het kost wéér geld, maar je opa zei het waarschijnlijk al: de kosten gaan voor de baten. En wat mij betreft, voordat je überhaupt denkt over kosten: zorg dat je in elk geval wéét waar jij het laaghangend fruit gewoon laat hangen.