Van een training leer je niets. En toch ga ik een training aanbieden.
Dikke paradox, hoe haalt ze het in haar hoofd!
Dat denk jij, waarschijnlijk.

Dus even kort: die training komt er. Online nog wel. Omdat ik geloof dat online in deze maatschappij uiteindelijk toch meer aanslaat dan offline, al was het alleen al omdat je dan dat gedoe met afstemmen van agenda’s niet hebt.

Maar ik geloof dat zo’n training alleen werkt als je er iets mee doet. Alleen de theorie, dat werkt niet. Dat is net zoiets als het lezen van een boek. Nu lees ik wekelijks tientallen nieuwsbrieven en blogs, want ik ben immens nieuwsgierig.
En steeds denk ik: “jaja, dat wíst ik eigenlijk ook al”.
Dat stemmetje is precies dat stemmetje dat jij misschien ook wel hoort.
En dat jouw klant ook op zijn schouder heeft zitten.

Het is het ‘niet-kopen-engeltje’.

Zelfs in de kringloopwinkel kan zo’n engeltje nog zeuren over de prijs en dat je het niet écht nodig hebt.
Heel handig als je je hand op de knip wilt houden.
Maar niet zo handig als je jouw dienst of product wilt verkopen aan je klant.

En daarom kwam ik op die training.
Want theorie komt pas tot zijn recht als je er wat mee gaat doen. Als je alle ingrediënten gaat kneden tot een deeg, wordt het bij alle workshopcursisten weer anders. Simpelweg omdat ze er iets anders mee doen.

Als je wilt dat er toch workshopdeelnemers komen, moet je als docent aangeven dat ze allemaal verschillende baksels maken… maar dat ze wel allemaal lekker worden, hoe het er ook uitziet!

En kijk, daar gaat het vaak fout. In je marketing. Op je website.

De meeste ondernemers weten precies welke theorie ze in de klant stoppen. Ze beschrijven ook het proces: eerst gaan we dit doen, en dan dat.
Aan het eind heb je je zelfgebakken broodje/cake/vruchtenvlaai.
TADAAH!
Maar… hier komt’ie: is jouw klant daar tevreden mee?

  • Wilde hij een LinkedIn-training om zijn profiel te verbeteren? Nee, hij wil meer views.
  • Wilde zij die jurk omdat de jurk zo mooi staat? Nee, ze wil meer aandacht.
  • Wilde je een nieuw design omdat je website zo mooier is? Nee, je wilt meer klanten die je bellen zonder dat je ze nog gesproken hebt.

Zo is het ook met die broodjes/cake/vruchtenvlaai.

Als je ze zelf verkoopt in je bakkerswinkel, is er geen probleem. De klant vertrouwt jou blindelings en koopt waar hij zin in heeft.
Maar als je bezig bent met een leerproces, dus een training/workshop/cursus… dan wordt het iets anders.
Dan is dat eindproduct niet meer vanzelfsprekend zo blindelings te vertrouwen.

HOHO, hoor ik jou dan roepen, als workshopaanbieder.
Natúúrlijk heb jij ervoor gezorgd dat je elke cursist een stappenplan volgt waarmee hij gegarandeerd nog een lekkere vlaai bakt. Iets meer of minder mooi, maar wel net zo smakelijk!
En dat geldt ook voor LinkedIn, die jurk en die website.

Je leert je klanten iets en eigenlijk garandeer je een minimum eindresultaat.
Waar of niet waar?
En wáár staat dat dan vermeld op je site?

Het resultaat van het resultaat, dáár gaat het om!

  • Aan het eind van de cursus heb  je:
    Een beter LinkedIn profiel, en meteen al nieuwe connectieverzoeken.
  • Aan het eind van dit seizoen heb  je:
    Een jurkje dat vorm en kleur heeft behouden, en een nieuwe relatie, met een beetje mazzel.
  • Aan het eind van dit boekjaar heb  je:
    Een mooie website en 10 ‘spontaan aangewaaide’ nieuwe klanten.

Dát is toch waar je je geld aan uitgeeft?
Dat is het resultaat waarvan het engeltje op je schouder zegt: “OK, OK, dan vind ik het wel goed dat je dit nu aanschaft…”.

Het is niet nieuw hoor, deze theorie. Maar ik realiseerde me ineens dat ik deze valkuil bijna dagelijks tegenkom bij mijn klanten. En dat ik ze automatisch wijs op het feit dat ik een ander resultaat van ze wil horen als ik de intake doe. Het resultaat van het resultaat. Dáár word je blij van.
Heb ik zelf geleerd door ermee te werken.
In mijn eigen online training ga ik mijn cursisten dus ook laten werken met hun eigen input. Dan leren ze namelijk wel. Nieuwsgierig? Meer info volgt, ik ben nog niet zover. Want nu ben ik wel weer stiekem snel een blog gaan schrijven, maar eigenlijk zat ik net even lekker in de zon met een kopje koffie.

Tot later!

Delen mag, graag zelfs

Wie kan deze tips nog meer gebruiken?