Kijk eens op je website. Hoeveel pagina’s beginnen met een vraag? En in welke pagina’s heb je vragen verwerkt in een opsomming? Vragen stellen kan héél verleidelijk zijn. Maar ook best riskant.

Een vraag vráágt, bijna letterlijk, om door te lezen. Onbewust nemen je hersens meteen actie: er is een vraagteken, dus zoeken we naar het antwoord. Een vraag zonder antwoord stelt niets voor, en daarom zoeken we instinctief naar een antwoord omdat daarmee het lezen pas voltooid is.

Maar vragen stellen heeft nog meer voordelen.

Het is persoonlijk. Je hebt het niet over ‘men doet dit of dat’. Of dat je schrijft over ‘we’, zoals ik in het stukje hierboven heel bewust heb gedaan. Nee, je spreekt je lezer direct aan: ‘wil je dit/ herken je dat?/ Denkt u wel eens…?’. Je stelt een vraag en prikkelt de lezer. Zonder dat je zelf iets roept. Daarmee is het stellen van vragen uitermate geschikt voor ondernemers die vooral niet schreeuwerig willen overkomen.

Het derde voordeel is de actie die het van jou als schrijver vraagt. De vraag stellen, is de opening bieden naar het antwoord. Begin jij je tekst met een vraag, dan is de kans groot dat je ook redelijk snel tot de kern komt: met het antwoord. Ideaal!

Of toch niet zo ideaal?

Soms niet. Want als jij té snel met je antwoord komt, is het net als met een grap waarvan de clou te snel komt. Je prikkelt het brein van je lezer, je komt met iets spannends… en BAM: je laat de ballon in het gezicht van je lezer ontploffen.

Hoe voorkom je dat het mis gaat?

Door secuur te zijn. Even terug te kijken wát je precies opschreef voordat je het vraagteken eraan toevoegde.

Een goede webpagina beantwoordt namelijk de werkelijke vraag van de lezer. Met de nadruk op ‘werkelijke’. Die lezer heeft een probleem, en die wil een oplossing.
Als jij dan meteen met jouw aanbod komt, dan is het net alsof jullie totaal langs elkaar heen praten. Jouw vragen, en jouw antwoorden, moeten eerst gaan over het probleem van de klant.

Daarna kom jij met opties ‘die wel eens kunnen helpen’.

Misschien wel twee of drie. Je noemt de voor- en de nadelen. Je geeft aanwijzingen waar je lezer op zou kunnen letten om geen miskoop te begaan. Zo bouw je een relatie op met je lezer waarin hij/zij zich herkend voelt, erkend voelt en weet dat jij weet waar je het over hebt. En als jij het juiste product hebt voor deze lezer, dan is er aan alle kanten een klik. Durf te vragen is wat mij betreft heel vaak een mooie aanzet voor die conversie!