Ik weet het, het is niet netjes om mannen of juist  vrouwen over één kam te scheren. En toch doe ik het hier. Omdat ik denk dat je er iets mee kunt. En daar gaat het om hé, in de marketing: ‘what’s in it for me?’

Ik heb namelijk zowel mannen als vrouwen als klant. Ze hebben allemaal moeite om hun website écht zo krachtig te maken als ze willen. En ze hebben wel allemaal zelf die persoonlijkheid die wat meer op de voorgrond mag.

Dat weten ze. Maar het lukt niet. En dus komen ze bij mij. Ik ga, als ze kiezen voor de meerdaagse, een halve dag uitgebreid met ze sparren. Over hun aanbod, wat ze precies doen met hun klanten en hoe ze die klanten tot nu toe aantrekken. Wat hen specifiek anders maakt in hun vakgebied. En gewoon: wat de leuke, opvallende en mooie dingen zijn om te vermelden.

Eén ding heb ik dan vooraf al gevraagd.

En dat is of ze testimonials hebben. Getuigenissen van tevreden klanten. Of dat nu via screen shots van leuke whatsappjes is, of echte testimonials die je via mail hebt gekregen. Je bent vrij om ontvangen reviews op jouw Google, LinkedIn of Facebook te kopiëren naar je website. En trainers gebruiken vaak een paar zinnen uit de evaluatieformulieren na een training of na een coaching sessie. (dit zijn alvast 3 tips om ze binnen te halen)

Dat is voor mannen en vrouwen allemaal hetzelfde.

Maar wat verschilt, is de manier waarop ze die oh-zo-fijne-sociale-bewijzen binnenhalen.

Mannen doen dat heel makkelijk. “Oh, regel ik even”. “Ja, heb ik wel”. “Oja, die moesten nog op de website. Niet aan toegekomen.”

Vrouwen – heel gechargeerd hé?! – zeggen dat ze wel een paar hebben. Dat ze er nog wel 1 of 2 bij kunnen regelen. Dat ze dénken dat het wel lukt. En dan zie je ze denken: ‘wie kan ik daar nu voor vragen?’

En volgens mij zit het zo:

Vrouwen hebben net zulke goede diensten als die mannen. En net zulke tevreden klanten. Alleen: vrouwen hebben de oogkleppen wat breder afgesteld. Ze zijn  – vaak- geneigd om alvast voor die ander te denken. En ze hebben -tig signalen opgepikt dat die klant juist zo druk is, zoveel moest doen, allemaal prioriteiten had.

Daarom willen ze die klant er niet mee lastig vallen.

Ze wachten ‘eerst even tot dit of dat zover is…’

Herken je dat?

Ik wel! 😊

Want ik wil niet pushen. Niemand tot last zijn. Ik weet dat tekst niet het enige was en dat de webbouwer en de fotograaf waarschijnlijk ook om reviews vragen. Ik vind ook dat je het niet meteen kan zien of die tekst goed werkt. Maar een maand later denk ik dan: ‘die klant is alweer vergeten hoe blij hij/zij was toen ik de tekst net had laten lezen’.

Zie je. Er is nooit een goed moment. Dat merk je ook in je eigen inbox, want webshops vragen allemaal wél om die review en dat is rete-irritant en het komt nooit uit.

Dus. Aan jou het advies:

Vraag er wél om.

Meteen na je dienst.

Hou bij of je respons krijgt.

Herinner die klant er een poosje later nog eens aan.

Dan pak je namelijk óf dat eerste enthousiasme, of het latere bewijs. Je legt de timing neer bij de klant en laat die klant kiezen wanneer ze reageren.

Je kan zelfs nog dat appje sturen: ‘pssst… heel even storen: heb je nog aan mijn review gedacht?’

Want weet je?

Ik denk dat je klanten hiermee blij maakt.

Zelfs als ze heel druk zijn. Je geeft ze de kans om te helpen. Zelf ben ik, sinds ik in een pand met meerdere ondernemers werk en ook met hen lunch, steeds vaker ‘even’ een eindje verderop in de gang om iemand te helpen.

Afleidend… ja. Maar ook heerlijk om te kunnen hélpen! Jouw klanten willen dat vast ook: helpen! En zeker als jij hen goed geholpen hebt, en dat heb je hoogstwaarschijnlijk.

Dus zullen we die mannen en vrouwen gewoon helemaal gelijk trekken voortaan? Dat vrouwelijke ondernemers stoppen met denken voor een ander en schaamteloos vragen om reviews?

Bel je klanten, mail ze, bied aan om iets op schrift te zetten, herinner ze eraan wat ze zelf zeiden na afloop, vraag of je het appje mag gebruiken of stel voor dat ze iets inspreken in een voicememo wat jij vervolgens kunt uittypen: alles mag, als je maar laat zien dat jij ook tevreden klanten hebt.

Oja, heb je er weinig? Verdeel ze dan eerst over je salespagina’s, bij het aanbod, dat is de plek waar je lezer even twijfelt.

Heb je er een paar meer? Zet er dan ook een paar op je homepage en op Over Jou, of zelfs op contact.

En heb je er echt véél? Maak er dan (ook) een aparte pagina voor. Ik gebruik mijn eigen site vaak als voorbeeld: https://tekstmetpit.nl/referenties/

Delen mag, graag zelfs

Wie kan deze tips nog meer gebruiken?