Ik schat dat 77% van de ondernemers zich richt op gevonden worden op een verkeerd zoekwoord. Waar ik ook kom, altijd weer blijkt dat bedrijven checken: sta ik op pagina 1 van Google? Ja? Mooi, mijn SEO is prima.

Voor die ondernemers heb ik een controlevraag. Want is jouw bedrijfsnaam, of je eigen naam, ook datgene waar je op gevonden WILT worden?

‘Tuurlijk’, denk jij. En dat snap ik best. Want het is leuk voor je ego als jouw bedrijf goed gevonden wordt. Alleen, door wie word jij gevonden?

Jouw bedrijfsnaam wordt alleen ingetikt in Google door mensen die al van jou gehoord hebben. Ze zijn misschien al klant. Of concurrent. Of familie.

Maar wie wil je nu écht bereiken?

De mensen die jou nog niet kennen toch?

Jij wilt met je website vooral nieuwe klanten trekken. Zodat ze jou leren kennen, jouw gratis product kunnen meenemen, zodat jij met hen in contact kunt blijven en jou gaan waarderen en vertrouwen. Dan pas worden ze klant en hebben ze Google niet eens meer nodig voor het contact met jou.

Alleen, hoe wordt jij vindbaar voor die onbekenden?

Door niet te focussen op jouw bedrijfsnaam, maar op het probleem van de klant. Mensen googelen namelijk op 2 dingen: het probleem waar ze tegenaan lopen, of de oplossing waarvan ze denken dat die hun probleem zal oplossen.

Welke ze kiezen, hangt af van de frustratie en het karakter van de zoeker. Jij kunt waarschijnlijk prima inschatten hoe jouw klant zoekt. Iemand die last heeft van stress, zal misschien zoeken naar rust en balans, de oplossing dus. Maar als mijn man snurkt, typ ik de volgende ochtend: ‘aargh, mijn man snurkt, ik word er gek van!’

Zoek je eigen probleem op

Verplaats je dus in jouw klant en bedenk (of vraag het ze!) welke mogelijke problemen zij hebben en welke woorden zij zelf kiezen voor de oplossingen. Schrijf daarover op je site en het liefst in je blog. Laat zien dat je het probleem helemaal begrijpt en attendeer je lezer op de oplossing met een subtiele verwijzing dat jij kunt helpen bij die oplossing, of dat je die kunt leveren.

Gebruik het probleem als zoekwoord gebruik het probleem in de kop, liefst zo letterlijk mogelijk. Vul je zoekwoord in met je SEO (waarschijnlijk Yoast) en vergeet je foto niet. Vervolgens verwijs je naar je blog in je nieuwsbrief en op je social media. Op die manier wordt je wél zichtbaar op het juiste zoekwoord.

Dus laat jouw familie, je concurrenten en je klanten maar lekker op je bedrijfsnaam googelen. En kijk af en toe eens welke accounts er allemaal verschijnen als je op je eigen naam googelt. Maar verzuim vooral niet om jouw grote visvijver open te houden en dat doe je gerichte oplossingen en het aankaarten van praktische problemen.

PS:  Vergeet niet om te checken of jouw zoekwoord ook gezocht wordt in de juiste context. Zo wordt SEO Copywriter heel veel gebruikt, maar vooral door collega’s. Mijn klanten kennen dat woord vaak niet eens, zij noemen mij tekstschrijver. Toen ik verder ging kijken via de handige tool www.google.nl/insights/search, bleek dat het woord tekstschrijver opvallend vaak werd gebruikt als het om vacatures ging. Waar zoeken mijn klanten dan op?  Waarschijnlijk op hun probleem: ‘help, de teksten op mijn website lukken niet’. En dan is het leuk als ze uitkomen op gratis tips van een tekstschrijver uit Friesland. 😉    

Wil jij mij helpen om meer ondernemers te voorzien van gratis tips voor de teksten op hun website? Deel dit bericht gerust op jouw eigen social media of gebruik dit linkje om te knippen en te plakken: https://tekstmetpit.nl/beste-zoekwoord-vinden/