fbpx

Een writer’s block, moeite om op te starten, de angst voor dat lege scherm: we hebben er allemaal wel eens last van. ‘Gewoon beginnen’ is de oplossing, maar hoe? Vijf tips om je op gang te helpen.

Tip 1: Begin achteraan.
Met je webteksten bezig? Begin met je contactpagina. Wat wil je toevoegen aan je naam, adres en woonplaats? Je KvK-nr, btw-nummer of bankrekening bijvoorbeeld. Zet er ook direct een verzoek in voor je webbouwer als je hier een routekaartje ingevoegd wilt hebben. Of als je een foto van je kantoor/werkruimte wil toevoegen. Zo verleg je in jouw gedachten de focus van jou naar je klant. Wat wil die klant vinden op jouw site?

Tip 2: Pak een detail.
Klein beginnen is de perfecte oplossing voor perfectionisten. Aan je blog kun je niet zoveel fout doen. En pas achteraf beslis je of je dit publiceert. Schrijf gewoon op wat je jouw lezer over dit ene detail wilt vertellen. Dàt is straks ook de toon van je webtekst. Ben je tevreden over je toon, ga dan door met je productpagina.

Tip 3: Beschrijf je werkwijze.
Dit is een tekst die bij de meeste mensen veel en veel te lang wordt. Maar de meeste ondernemers kunnen dit niet loslaten voordat het helemaal hebben uitgewerkt en toegelicht. Wil jij heel graag uitleggen hoe jouw therapie werkt? Waarop jouw training is gebaseerd? Welke psychologische methode jij gebruikt? Schrijf het op. Nu. Dan is dat eruit.
Je hoofd is nu leeg voor de andere teksten. Dit stapje had je even nodig. Kort je werkwijze later in, of laat hem weg. Grote kans dat jouw lezer het niet zal missen.

Tip 4: Zeg wat je zeggen wilt
Veel schrijvers maken de intro’s veel te mooi en veel te bloemig. Kijk maar eens naar veilingsites en Sweetdeal. Voordat je kunt lezen om welk hotel het gaat, waar en voor hoelang, krijg je een ellenlange tekst over onthaasten, wellness en romantiek voor twee. Aan het eind blijkt het hotel in Limburg te liggen. ‘No way’ denkt de lezer, en hij sluit het scherm. Maar daarmee is zijn tijd om. Zijn concentratie is op. Terwijl diezelfde lezer wellicht wel had geboekt als hij direct in de eerste regels wat meer feiten had gezien waarop hij een hotel had aangeklikt dat dichter bij zijn interesse lag.

Tip 5: Stel uit.
Uitstellen is een prima methode voor de pagina ‘over mij’. Dit is de moeilijkste pagina die er is. Niet aan beginnen dus. Niet nu, in elk geval. Doe eerst alle andere teksten. Daarna heb je het wel gehad. En dat is de beste grondhouding voor je pagina ‘over mij’. Dwing jezelf om toch nog één alinea te schrijven over waarom jij goed bent voor jouw klant. Vul het aan met enkele gegevens die dat staven: je ervaring, je opleidingen, je passie. Klaar. Meer is niet nodig.
Een profielfoto erbij maakt het persoonlijk. En je visie en je missie? Die kun je als subpagina altijd nog toevoegen, als je denkt dat jouw lezer dat echt gaat lezen. Maar als ik eerlijk ben? Ik lees liever je blogs, dat zegt me meer dan een compleet jaarverslag.

 

8 Reacties

  1. Goeie tips, Meta.

    Je raakt echt de kern van het probleem en geeft super praktische oplossingen.

    Dank je.

    O ja: ik heb eens de tip gelezen over de titel van de pagina ‘over mij’. Verander dat in ‘waarom [je naam]’ . Daarin vertel je de lezer waarom ze voor jou kiezen en wat jou specifiek anders maakt dan anderen. Een andere invalshoek van het stukje over jezelf.

    hartelijke groet,
    Fokje Ritsma

    Antwoord
  2. Dat is een mooie tip Fokje. Zelfs als je dat niet als titel in je menu zou veranderen, legt het de focus op wat jij kunt betekenen voor je klant. En dat is precies wat we willen!
    Dank voor je reactie, je bent de eerste vandaag, leuk!

    Antwoord
  3. Een hele belangrijke tip die ik ooit heb gekregen is:
    Denk bij alles wat je op je website gaat zetten / hebt staan: WHO CARES? Als je ook maar enigszins je twijfels hebt of een ander het interessant zou kunnen vinden, verwijder het dan.
    Je website moet geen ego strelende brochure worden. Het moet duidelijk zijn wat jij de ander te bieden hebt. Het moet gaan over je klant en niet over jou!!

    Groetjes Marijke

    Antwoord
  4. Spijker op de kop Marijke!

    Antwoord
  5. Meta, weer een heerlijke pittige blog. Kort, krachtig en waardevol. Wanneer ik binnenkort weer mijn webteksten herschrijf houd ik je tips bij de hand.

    Nog aan aanvulling op Fokje’s ‘Waarom Fokje / Meta / Jacoline?’ Ook de over mij pagina moet niet alleen over jou gaan heb ik geleerd. Ook bij die pagina probeer je eerst weer de klant aan te spreken. Remember? WII-FM (What’s In It For Me?}

    Je site is trouwens prachtig geworden. Mijn complimenten!

    Antwoord
    • Dank je wel Jacoline. En ja, in mijn ebook ga ik uitgebreid behandelen hoe je dan die tekst over jou schrijft zonder dat het alleen over jou gaat…. wordt vervolgd!

      Antwoord
  6. Hallo Meta, Ik heb besloten om deze pagina ” over” te noemen. Het gaat tenslotte ook niet alleen over mij en ook niet over alleen mijn klant maar wel over wie ik ben, waarom ik doe wat ik doe, wat mijn klant aan mijn kennis en ervaring heeft, hoe zij………etc.
    Het is een lange pagina geworden en dit terwijl ik dat helemaal niet wilde en ook niet goed vind. Mijn max lag altijd op 400 woorden. Maar ben nu dus meer de kant opgegaan van storytelling:-)

    Laat de pagina nu door mensen met verschillende professies lezen. De eerste reactie is binnen. Waar ik heel blij mee ben. Nu de rest nog. 🙂

    Antwoord
  7. Hallo Meta,
    Wat een lekker praktisch en simpel artikel om om te gaan met writers block. Ik heb het meteen noodgedwongen uitgeprobeerd bij het schrijven van mijn laatste artikel voor mijn eZine.
    Wat ik overigens zelf doe met het aanpassen van de tekst op mijn website: doe ik in kleine stappen en als een pagina klopt publiceer ik hem. Natuurlijk heb ik wel een grote lijn en bezoekersflow op papier staan, maar ik wacht niet (meer) met publiceren tot alles klaar is, laat staan perfect. Werkt heel goed en kost minder frustraties 🙂

    Antwoord

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Delen mag, graag zelfs

Wie kan deze tips nog meer gebruiken?