Waarom jouw website teksten nodig heeft die raken en niet alleen mooi zijn? Dat wist je. Maar weet je ook wat je moet verlangen van de tekstschrijver aan wie je dat werk uitbesteedt? Nee hé?!
Ik neem je even mee! Want je hebt een website, een algemene, of je 3e of 4e versie, of nog altijd die eenvoudige onepager. Het is het online gezicht van jouw bedrijf. Mooi gemaakt, strak design, perfect op het eerste gezicht.

Maar toch krijg je niet gemakkelijk nieuwe klanten.

Hoe komt dat?

De tekst kan het breekpunt zijn. Met te korte of te vage teksten mis je vaak dat zetje wat lezers ertoe brengt om direct de telefoon te pakken of te mailen. Ze ‘willen er nog even over denken’. En vervolgens ben je ze kwijt.
Of je klant kan niet kiezen. Het is teveel. Ze raken de weg kwijt. Ze snappen eigenlijk niet waarom jij nu goed bent in je vak. Je doet zoveel… of ze krijgen juist zo weinig inzicht.
Leuk dat ze mogen bellen… maar ze willen niet bellen. Voordat ze het weten laten ze zich ergens inkletsen. Die website kan toch wel gewoon goed?

Hoe dan wel?

Gelukkig kan het ook anders. Zelfs als je niet graag zelf schrijft en juist voor de eenmansbedrijven. Het enige wat je ervoor nodig hebt is betrokkenheid… de inzet om met een expert in websiteteksten te gaan werken. Want met echt goede teksten geef je méér informatie en méér enthousiasme, vertrouwen en ‘gevoel’.
Dat maakt het verschil en dat zorgt dat klanten je bellen om te zeggen dat ze met je willen werken…
Dan heb je een heel ander uitgangspunt: Je laat je website je verkoop doen, en die methode kan ik je van harte aanraden 🙂

Eerst denken, dan doen

Maar die goede tekst begint niet met woorden.
Dat begint met goed nadenken en schetsen. Eerst een heldere structuur en een goede indeling van je website.
Niet op basis van een template, maar aangepast aan wat jij aanbiedt  en wat daarin het belangrijkste is.
Dat is waarin ik me onderscheid maar waarin ook jij je kunt onderscheiden.

Ondernemers onderschatten hoeveel verschil die structuur maakt

Ze vertrouwen erop dat hun webbouwer dit wel weet.
Of ze volgen het gekochte WordPress thema, dan hoeven ze ook geen aanpassingen te maken. Ik snap het wel hoor. Maar echt slim?
Terwijl het toch echt essentieel is wát je wáár zet.

  • Welke informatie zet je op de homepage?
  • Is je gratis aanbod het belangrijkste?
  • Of is je betaalde dienst een prima instapniveau en wil je daar snel de aandacht op richten?
  • Hoe maak je je aanbod concreet zonder te overweldigen?
  • Wat vertel je over jezelf?

Wat de meeste tekstschrijvers doen: die vragen het aan jou

Maar jij bent geen tekstschrijver. En geen expert in marketingwebsites die klanten moeten opleveren. Je kunt niet alles!
Dus ik doe het anders. Ik ga met je sparren. En samen maken we keuzes: wat is belangrijk om te benoemen en wat kan je beter weglaten?
Ik ben de coachende tekstschrijver, zo ervaren mijn klanten dat vaak.

Ouderwets op papier

Nog een verschil: van al die hoofdlijnen maken we schetsen. Geen ingewikkelde digitale modellen, maar gewoon op de flipover.
Ik hou de flip, jij maakt er een foto van. Zo weten we allebei wat de webbouwer moet doen straks. Want een goede structuur, een paraplu met een overkoepelende boodschap die jouw bedrijf helemaal logisch maakt, dat zet de toon.

De basis is dat jouw klanten snel willen zien wat je te bieden hebt en waarom ze voor jou zouden moeten kiezen

De kunst is om de juiste balans te vinden tussen informeren en overtuigen, zonder dat je pagina’s volschrijft die mensen niet lezen.
Al confronterend, meedenkend en schetsend help ik je met die keuzes: welk aanbod toon je direct op je homepage en wat bewaar je voor later of voor een submenu?
Hoe gebruik je de footer optimaal en waarmee maken we van je contactpagina een echt fijne toevoeging?

Meedenken over jouw aanbod

Misschien bied je nu meerdere diensten aan, maar is het strategisch slimmer om je eerst op één duidelijke boodschap te richten.
Of misschien kun je met een kleine aanpassing in je aanbod nét die ene klantgroep aanspreken die je nu nog mist.

In beide gevallen ben ik die coachende tekstschrijver die werkt met ondernemers die al klanten hébben, want als complete starter kun je beter eerst naar een échte businesscoach.

Je webtekst maken gaat dus verder dan alleen schrijven: ik help je ook te bepalen wat je wel of juist niet vermeldt op je site. Soms is minder beter en werkt het krachtiger om je aanbod te stroomlijnen, zodat het voor je bezoekers kristalhelder is wat ze aan jou hebben. Dat maakt dat ze vertrouwen voelen, en dan krijg je heel andere telefoontjes en mailtjes binnen omdat je nieuwe contact eigenlijk direct al ja zegt…

Woorden met een rauw randje

Maar pas op. Want we leven in een tijd waarin veel eenmansbedrijven zelf hun site maken met templates die op zich hartstikke goed zijn.  Maar daardoor lijken veel websites op elkaar: netjes, professioneel, en… gladjes. Pijnlijk maar waar.
Of je bent zo druk met de technische kant en het vullen, dat je genoegen neemt met teksten die toch wel wat te algemeen zijn. Ze maken jou niet anders dan de anderen in jouw vak en dat is tricky!

Het risico is dat mensen dan wegklikken zonder echt geraakt te worden.
Terwijl ik geloof dat je juist moet schuren met je teksten, omdat dát is wat je lezer raakt. De woorden moeten persoonlijk zijn, een tikkeltje rauw, zodat jouw ideale klant voelt: ‘Dit gaat over mij. Dit is wat ik nodig heb. Ik word al blij als ik eraan denk!’

Tekst met of zonder ChatGPT

De meeste ondernemers zijn al lang blij als het schrijven klaar is. Met ChatGPT heb je zo snel iets wat best goed lijkt, dat je al gauw vindt dat het ‘nu wel goed genoeg is’. Maar als jouw tekst te veilig is, te cliché of te algemeen, dan blijft het te ver van je klant. Ik doe het liever anders.

De basis mag best uit ChatGPT komen, prima.

Maar samen gaan we daarna op zoek naar wat jou onderscheidt en vertalen dat naar woorden die blijven hangen. Geen gladde verkooppraatjes, maar rake zinnen die de aandacht vastgrijpen en niet meer loslaten. En het grootste voordeel: als je klant jou in het echt ontmoet, dan ben jij precies zo. Jouw woorden, jouw uitstraling, jouw quotes en ‘dingen die jij altijd zegt tegen je klanten’.

Als je het goed doet…

Als je het goed doet, krijg je fijne klanten die je niet hoeft over te halen. Dan heb je geen duizenden bezoekers per dag of zelfs per week nodig en kun je met netwerken en ‘gewoon’ zichtbaar zijn al veel bereiken, zeker als je hebt vastgesteld met welke woorden je moet pitchen: dat staat op je website. Je hebt je spiekbriefje voortaan op je telefoon, altijd bij je.

Dat is wat ik als tekstschrijver voor je website doe: ik help je om teksten te maken die resoneren bij de juiste mensen. Dat je klanten voelen dat het lijkt alsof je hen persoonlijk aanspreekt. Het soort teksten dat ervoor zorgt dat ze denken: “Ja, dit is precies wat ik zoch, bij jou wil ik zijn.”

Samen sparren voor jouw perfecte verhaal

Conclusie? Ik geloof heilig in dat sparren. Samen kritisch kijken naar je aanbod, ideeën uitwisselen, en samen de beste woorden kiezen die passen bij jou. Het gaat erom dat jouw tekst voelt als een verlengstuk van jezelf. Dat je trots bent op de woorden, dat ze bij je passen als een jas die voor jou gemaakt is. En dat jouw klanten dit ook aanvoelen.

De teksten zijn 100% van jou, maar dan met die rauwe randjes die nodig zijn om echt op te vallen. Je teksten krijgen karakter, een eigen stem die voelt alsof je het zelf vertelt. En eigenlijk is dat ook zo, want mijn spardag is een soort minitraining in je eigen marketingtaal, je wordt je ervan bewust op welke manier je jouw verhaal het beste naar voren kunt brengen.

Dus wil je je onderscheiden, maar niet door harder te roepen dan de rest?

Dan ligt de sleutel  in authenticiteit en die kan ChatGPT niet voor je invullen. Chat weet niet wat jou drijft, waar je van gruwelt, wanneer je ogen gaan stralen en wat je allemaal al hebt gedaan en meegemaakt waardoor je bent gekomen tot dit aanbod of deze dienst. Je hebt geen trucjes nodig, geen geforceerde salespraat, maar oprechte woorden die binnenkomen. Dat is alles. En samen is het een stuk makkelijker.

Klaar voor een website die écht voor je werkt?

Als jij merkt dat je website niet het aantal klanten oplevert dat je wilt, dan is het tijd om je teksten aan te pakken. Als tekstschrijver voor je website focus ik op de marketingresultaten, zodat jouw verhaal niet alleen informatief is, maar ook overtuigt en je lezers in actie modus zet. Zo wordt je website geen passieve folder, maar neemt het de helft van je salesproces over en dat werkt heerlijk. Je mag me geloven op mijn bruine ogen. Of klik even door naar het portfolio of de referenties, die heb ik speciaal gemaakt voor dat deel van de ondernemers die wat verder kijkt: zo ben ik zelf ook ;). Zie ik je snel? Tot later!

 

Delen mag, graag zelfs

Wie kan deze tips nog meer gebruiken?