Nog voordat je gaat schrijven aan je webtekst, moet je de keuze maken. Tutoyeer jij de klant, of houd je het bij een beleefd ‘u’?
Lange tijd was U een aanspreekvorm die altijd goed was. U gold voor iedereen die ouder was dan jij, en daarnaast voor iedereen waarmee je een zakelijke relatie aanging. U gebruik je bovendien voor relaties waarin je afstand wilt, en vaak ook rangorde. Maar…
Als ondernemer ben je meestal niet gebonden aan leeftijdsgroepen. Je hebt jongere klanten en oudere. Bovenal ben je collega-ondernemer. Een gelijkwaardige partner voor het uitvoeren van diensten waarin jij toevallig beter bent dan de andere ondernemer.
In die relatie kan ‘U’ een afstand creëren die haaks staat op jouw status als expert. Als je wilt dat je klant jou ziet als gelijkwaardige expert op jouw vakgebied, dan is het helemaal niet zo raar dat je ook met je aanspreekvorm op gelijk niveau gaat staan, en dat je kiest voor ‘je’. Ook op je website.
Het kan ook zijn, dat je uit jezelf al erg naar één aanspreekvorm neigt. Ben je volhardend in het gebruik van U, of verval je binnen de kortste keren in het tutoyeren? Laat je website dan aansluiten bij jouw persoonlijkheid, dan klopt het totaalbeeld en zal niemand letten op de aanspreekvorm.
Een andere manier om te kiezen: kijk naar wat je met je klanten doet en hoe je ze aanspreekt zodra je met ze om de tafel zit. Ik heb eens een masseur horen zeggen: ‘ik raak mijn klanten aan, ik heb een vertrouwensband, ik kan niet anders dan tutoyeren. Terwijl mijn schoonheidsspecialiste zegt dat ze U gebruikt om haar respect voor de klant uit te drukken, juist omdat ze al aan hun huid zit.
De les hieruit: niet je klant bepaalt, niet je branche, je concurrentie of je opvoeding: jij bepaalt. Of U.
Moet je wennen aan ‘je’ of ‘jij’? Met een beetje creativiteit kun je heel veel directe aanspreekvormen omzeilen. De Friezen zijn er meesters in, die vragen aan de leerkracht : ‘Wil Meester mijn schrift even aangeven?’. Onze zuiderburen hebben ook prachtige zinsconstructies met ‘gij’ en ‘blieft’, die automatisch een glimlach op mijn gezicht toveren. De hardloopinstructies van Evy Gruyaert van start to run Vlaanderen zijn niet voor niets zo populair onder Nederlandse hardlopers.
In het Nederlands kun je de zin zonder dat het opvalt, zo opschrijven dat je geen aanspreekvorm meer nodig hebt. Bijvoorbeeld: ‘Altijd al gedroomd van een mooie site?…’
Of je vervangt het uitgesprokene jij door je, ook al een stuk milder. ‘Jouw cadeautje’ blijft taalkundig prima overeind als ik er ‘een cadeautje’ van zou maken. Als de inhoud deugt en past bij jouw bedrijf en jouw persoon, is de vorm al gauw goed.
Denk jij er anders over? Of twijfel je toch nog over een bepaalde zin? Gooi het in de groep in een reactie hieronder, dan krijg je in elk geval antwoord van mij en wellicht nog van anderen.