Een van de grootste problemen die ik van ondernemers hoor, is: ‘hoe word ik onderscheidend?’

Even één ding: je wordt het niet, je bent het al.
Alleen: hoe profileer je jezelf dan optimaal?

Want het punt is wel,dat vooral al die coaches en trainers ook wel zien dat zij niet de enige zijn. En natuurlijk weet je dat je jouw persoonlijkheid in de strijd gooit. En dat je daarmee enorm mooie dingen kunt bereiken… als je bereik aan potentiële klanten maar wat groter zou zijn.

Nu is er wel een manier om je profilering een handje te helpen. Ik had zojuist een leuke vrouw aan de telefoon die ik bij het netwerken heb ontmoet. Na een half uurtje bellen klonk ze al héél anders dan toen ze de telefoon opnam. Ik vertelde het haar ook namelijk.

Dit:
Dat je kunt kijken naar de klant, of kunt kijken naar jezelf.

De meeste businesscoaches wijzen naar de klant. Sterker: je ideale klant.
Mee eens. Heel handig.
Maar… ik zie ook dat sommige ondernemers hier totaal in verzuipen. Ze maken het dan allemaal zo breed, zo wollig, zo algemeen… dat het eerder tegen je werkt dan voor je.
Dus dan draai ik het wel eens om.

Wat wil jij?

‘Alles wel’, zei de vrouw van vanochtend. ‘Het maakt mij niet zoveel uit, ik vind heel veel leuk.’

(Ik heb momenten dat ik mensen wel zou kunnen wurgen om zulke antwoorden…. Maar dan gaat het niet meer over marketingteksten 😉. En ik hou zelf ook van veel en van alles! )

Dus even terug naar wat jíj wilt.
En dan perk ik het in: wat heb jij in je rugzak wat echt bij jou hoort?

·         Ben je naast een energie-adviseur ook een behoorlijk flamboyant mens?

·         Ben je zelf hooggevoelig?

·         Sta je privé het liefst met je laarzen in de modder of met je handen in de  klei?

·         Ben je architect én kunstenaar?

·         Ben je opgegroeid als expat en weet je dus precies hoe het voelt als je huis niet als thuis voelt?

De truc zit hem er dan niet in om dat te omschrijven. De truc zit erin dat je het laat voelen.
Kleine tussenzinnetjes waardoor je lezer direct ziet: oja, dat heb ik ook. Of ja, dat herken ik, dan lijk je op mijn beste vriendin, fijn.

Dit is de reden waarom je dan kunt stuk lopen op het maar blijven omschrijven van die ideale klant. Terwijl je eigenlijk door die ballon heen zou moeten prikken en er drie woorden zou moeten uithalen die je klant herkent, ook zonder die omschrijving.

Die vrouw van vanochtend? Die is coach maar ook kunstenaar. Ze houdt van mooie dingen, van creëren met materiaal én ze is hooggevoelig.

Haar ideale klant is net zo’n type. Die herkent het. Dus als zij een bruggetje maakt in de tekst van picture perfect aan de buitenkant, in combinatie met ‘op elk moment kunnen afbreken’…. Dan is dat genoeg voor die hooggevoelige klant om zichzelf te herkennen. Zet er een foto naast van boetserende handen die een schaaltje van klei, bijna af… net laten scheuren en het beeld komt keihard binnen.

Moet je daarvoor compleet onderscheidend zijn?
Nee hoor. Je moet de woorden durven gebruiken die bij jou horen.

Die flamboyante energiecoach? Die zegt dat hij echt kwáád kan worden als fabrieken energie ‘rechtstreeks het afvoerputje in laten stromen’. Dat voel je. Zo praat hij ook. Ik schreef het voor hem op.

Die coach uit de expat wereld? Die heeft zelf een super cosy ingericht huis, maar blijft maar buiten de deur koffie drinken… omdat ze zich van binnen zo eenzaam blijft voelen. Dat vertelt ze. Dus nu ook op haar website. Omdat het zo herkenbaar is.

Een coach die geen veilige jeugd heeft gehad? Die noemt het niet zo. Zo noemen hulpverleners dat namelijk. Jargon. Afgezwakt. En zij is door die jeugd keihard geworden. En ze zegt zonder moeite dat ze vroeger klappen heeft gehad. Bam. Dan voegt de pagina ‘over haar’ tenminste wat toe aan haar salesproces. Het selecteert haar ideale klanten. De watjes komen niet hoor, bij zo’n direct type.

Ideale klanten hebben aan die drie woorden genoeg.
En ik weet niet waarom ik er zo lang over doe vandaag om het uit te leggen… maar bij jou gaat het dáár dus ook om. Kijk maar eens naar je website. Heb je die drie woorden al of zijn het toch nog de clichés?

Hier gaat sparren over. En dat maakt het verschil met mij en andere copywriters. ‘Je zit me gewoon te coachen’, zei die leuke vrouw van vanochtend. Klopt helemaal.

Wil jij dat ook? Tijdens mijn Spardagen bedenken we samen je hele profilering, de beste koppen en leuke teksten. Als je er een uitwerkdag bijboekt, krijg je daags erna ook nog eens alles netjes uitgewerkt in Word!
Laat maar weten of je hier aan toe bent, het kan een grote sprong mogelijk maken. Tot later!