Voordat je je tijd steekt in het verbeteren van je website, wil je eerst weten of dat nodig is. Vaak denk je dat het wel meevalt. Dat het er allemaal wel in staat.
Heel grappig is dat. Als ik meekijk met een ondernemer bij de eerste keer aan de telefoon, zit ik al bellend alvast wat te scrollen. En als ik dan zeg dat ik iets mis, of niet kan vinden… dan zijn er altijd ondernemers die zeggen: ‘dat staat er wel in hoor…. Euh… op Over Mij geloof ik. Of was het nou op die andere salespage. Wacht, ik kijk even met je mee.’
Heel lief bedoeld. Maar je kijkt ook niet met een willekeurige bezoeker mee. Toch?
Daarom dit lijstje. Als je dit heel snel overkijkt, dan kun je heel gemakkelijk concluderen dat het bij jou wel snor zit. Speciaal voor die mensen die vinden dat alles er al op staat, op hun site. Sla mij dan maar over.
Maar als je er iets diepgaander naar wilt kijken, is dit lijstje heel waardevol. Je ziet waar het beter kan.
Wees kritisch. Ook als je nu denkt: ooooh, maar al die aandachtspunten had ik al geleerd van mijn businesscoach toen ik die website heb laten maken. Dat heb ik toen wel goed gedaan.
Maar kijk dan nog eens.
Klopt het nog steeds zoals het er staat of ben jij in je hoofd al vele versies verder, maar is je oude site echt achtergebleven?
Ik zeg dit niet zomaar. Klanten schrikken soms hoe groot het achterstallig onderhoud is op hun site. In je hoofd ben je vaak zoveel verder dan online… zorg dat je er zicht op houdt.
Checklist: Heeft jouw website voldoende PIT?
- Zegt jouw homepage direct wat je doet, wie jij bent en wat je aanbod is?
- Heb je een knop op elke pagina (voor contact of kopen/downloaden)?
- Heb je tevreden klanten geciteerd, liefst direct op je homepage?
- Verwijzen jouw pagina’s door naar andere onderdelen op je site ?
- Ben je ingegaan op het huidige, urgente probleem van je klant?
- En heb je ook het droomscenario geschetst waar jij hen naar toe helpt?
- Heb je meerdere versies van je aanbod, hééft jouw lezer wel iets te kiezen?
- Heb je de verschillen eruit laten springen, in tekst én vormgeving?
Verzacht je de prijspijn, heb je twijfels benoemd en bezwaren weggenomen?
En de laatste:
- Weet jouw lezer na het lezen van de ‘over jou’ pagina ook echt meer over jou?
(Of was het alleen een soort CV?)
Het puntensysteem is simpel. Tien vragen, dus elk één punt en je weet of je er voldoende, goed of matig uitspringt. Wil je hulp? Ik ben gespecialiseerd in het verbeteren van bestaande websites. Lees de reviews er maar op na. Iedereen is altijd verbaasd over hoeveel ik er nog uithaal op professioneel ogende websites. En dan heb ik het niet over taalfouten, maar echt structurele, logische dingen in opbouw en navigatie.