Als je alles hebt geschreven en klaargezet, op je website en in je mailfunnel, dan vergeet je dit zomaar: dat het af en toe ook echt nóg een keer over jou mag gaan. Want als jij in je beginfunnel een flinke e-mail over jezelf hebt gewijd, denk je waarschijnlijk dat dat voorlopig wel genoeg is. Trouwens… de rest staat op je website, denk je er hardop bij. Maar je vergeet dan één ding….

Niet iedereen op jouw lijst, opent elke mail.
Als jouw openingspercentage 50% is, heeft de helft van jouw recente volgers niks meegekregen over jouw eigen achtergrond, ze hebben misschien alleen je weggever bekeken en verder nog niks gedaan. Zelfs al had jij in je opvolgmails van die weggever een prachtig stuk waarin jij jezelf voorstelde…

Bovendien, dat ene verhaal omvat zeker niet alles over jou, zoveel weten ze dus eigenlijk nog niet. En: jij verandert, maar je aanbod ook.

Het is dus helemaal niet gek om in je e-mails, je ‘gewone’ nieuwsbrief, regelmatig even terug te grijpen op datgene wat je in huis hebt.
• Dat kan gaan over je werkwijze.
• Dat kan gaan over je ideale klant en waarom je daar zo graag mee werkt.
• Dat kan gaan over je hond, paard of konijn, zodat je lezer het plaatje van jou kan aanvullen.

En doe datzelfde met je aanbod

In je funnel, of op social media, of als je elkaar leert kennen, heb je al eens verwezen naar je aanbod. Waarschijnlijk.

Maar: dat was dat ene aanbod. Gericht op dat ene probleem waar het toen -toevallig – over ging. Of het ging over je gratis weggever, lekker laagdrempelig…

De kans is groot dat jij meer producten of diensten hebt. Gericht op andere problemen… klanten die via andere wegen op jouw weg komen.

Ken je die situaties waarin iemand al jarenlang vaste klant is, en dan tóch naar een ander gaat? Zo pijnlijk….

Ze wisten niet dat hun schoonheidsspecialiste inmiddels ook permanente make-up kon zetten.
Ze wisten niet dat hun manueel therapeut ook allergieën kon behandelen.
Ze wisten niet dat jij ook goedkopere speakers had… in plaats van die exclusieve lijn.
Ze wisten niet dat die printservice op het industrieterrein ook aan particulieren verkocht.
Ze wisten niet dat jouw restaurant inmiddels ook een afhaalservice heeft…. Want ze volgen je niet op Facebook…
Au, au, au.

Wijze les 1:
Jouw aanbod verandert, groeit, ontwikkelt. Dus zul je het regelmatig onder de aandacht moeten brengen. Zeker omdat die bijna-klant ook verandert, groeit, ontwikkelt. Dus datgene wat eerst totaal niet relevant voor ze was, kan dat een half jaar later wél zijn.

En wijze les 2:
Voor jou is het allemaal zo gewoon. Maar voor een ander is het dat niet.
De ene loopbaancoach vertelt mij dat ze absoluut niet als een psycholoog wil overkomen. Ze is ‘gewoon coach. Praktisch. Concreet’.

De andere loopbaancoach vertelt mij het tegenovergestelde: dat ze absoluut niet wil overkomen als zo’n coach-type. Ze coacht wel, maar ze is vooral van de diepgang. Niet voor een CV en een sollicitatiebrief.

Twee loopbaancoaches. Totaal anders! Als je hun site bekijkt hebben (hadden!) ze alletwee dezelfde diensten.

Hoe moet een bijna-klant weten wat het verschil is?
1: Doordat de website authentiek en persoonlijk is. Dus durf daar neer te zetten dat je niet van de psychologie bent… of juist wel.

Dus schrijf erover.
In je mails. Je werkwijze. Je visie. Het soort klanten die je liever niet hebt. Het soort klanten waar je gráág mee werkt. De resultaten die je boekt met die leuke klanten. De problemen waarmee die leuke klanten bij je binnenkomen…

Het kan nog mooier:
Nog mooier is het als je van dit soort dingen een systeem maakt. Zodat het één de weg plaveit voor het ander en je mails en je website constant elkaar aanvullen. Zo fijn! Zie je dat wel zitten maar heb je echt géén idee hoe je dat inhoudelijk dan op elkaar laat aansluiten? Boek een sparsessie met mij! Veel ondernemers doen dit. Omdat ze het schrijven zelf wel kunnen, als ze de rode draad maar eenmaal hebben. Ik boek die dagen tussendoor, live, omdat we dan echt gezamenlijke kunnen knallen, schetsen, schateren en werken. Dan ga jij naar huis met je plan waar je anders nog dagenlang mee had lopen stoeien en ik ga naar huis met een heerlijk leeg hoofd want ik ben dol op dat creatieve proces.

 

Delen mag, graag zelfs

Wie kan deze tips nog meer gebruiken?

×

Powered by WhatsApp Chat

× Hoe kan ik je helpen?