Je hoort het de marketingexperts zo vaak zeggen: gebruik de taal van je klant. Ja, makkelijk gezegd. Maar hoe weet je nu wat de taal van je klant is? In dit blog geef ik je tips om je website zo te schrijven dat je precies de juiste woorden gebruikt. Want zoals de Fransen het zo mooi zeggen: c’est le ton qui fait la musique. N’est ce pas?

 

De belangrijkste regel:

Gebruik spreektaal. Niet zomaar spreektaal. Maar jouw spreektaal. Als je het altijd hebt over sparren, noem het dan niet ineens reflecteren.

Veel ondernemers doen dat wel. Op het moment dat ze het opschrijven, vinden ze hun taalgebruik ineens raar. Of te simplistisch. Bedenk dan: simplistisch is online bijna onmogelijk.

 

Maar wat zijn dan jouw woorden?

Wat enorm kan helpen, is gewoon eens te brainstormen over jouw eigen oneliners. Je denkt misschien dat je die niet hebt, maar in een verkoopgesprek of juist aan tafel met je klant, heb je vast allerlei van die zinnen die je eigenlijk altijd wel een keer noemt.

Ik heb het bijvoorbeeld vaak over trucjes, en de trukendoos. Dat klinkt negatiever dan ‘online verleiden’ of een ‘onweerstaanbaar aanbod’. Er zit een bijsmaakje aan… En precies dat bijsmaakje geeft aan dat ik genuanceerd denk over het gebruik van al die neuromarketingtechnieken in een website. Het is al jaren mijn specialisme, maar juist daardoor vind ik het gauw te veel van het goede, en ik heb klanten die daar ook heel bewust keuzes in maken.

Dus: schrijf je ‘gouwe ouwes’ op. Precies zoals je ze zegt.

 

Zoek vervolgens even naar je allergie.

Van welke woorden, bijvoorbeeld die je hoort bij vakgenoten die hetzelfde doen als jij, maar dan heel anders, krijg jij echt de kriebels?

  • Zijn dat Engelse termen?
  • Krachttermen met een hoop geschop onder de kont?
  • Tussenzinnetjes als ‘hoe leuk is dat?’
  • … …?

Let op, want het gaat niet om wat je ermee bedoelt, maar alleen om de term. In een netwerk van mij hadden we het laatste over samenwerken, als zelfstandig professionals met elkaar, vanuit verschillende branches. Los-vast, zeg maar. Als je dat doet, wil je dat ook laten zien aan de buitenwereld, de potentiële klant.  Daarvoor hadden we dan iets nodig als een platform. Een community. Een groep. Maar beslist geen Facebook-groep. Want, je raadt het al, daar kreeg iemand de kriebels van. Net zoals er bij de woorden ‘community’ en ‘platform’ direct een paar mensen met hun ogen rolden.

 

Het lijkt niet om de woorden te gaan, maar dat gaat het dus wel.

Maar: zoals jij spreekt, zo ben je. En bij je klant ben je – tenminste, dat hoop ik voor je – ook gewoon jezelf. Dus je gebruikt diezelfde woorden die je altijd gebruikt.

Daarom: zeg het ook maar zo op je website. Lekker helder, duidelijk. En zitten er woorden tussen waar jouw lezer de kriebels van krijgt? Dan is dat maar zo, die lezer had van een afspraak met jou persoonlijk vast nog veel erger de kriebels gekregen… en dat had jou meer tijd gekost.

De ideale klant ergert zich niet aan jouw taalgebruik. Die kun je ook omschrijven als jouw ‘Meest Ideale Klant’, afgekort ‘MIK’, of je ‘Avatar’, of je ‘persona’. Zie je dat je daar meteen een voorkeur hebt?

 

Gebruik die voorkeur. Kies de woorden die je altijd kiest.

En je zult zien, de lezer kiest jou. Niet allemaal, want sommigen haken meteen al af, maar dat scheelt jou weer een onnodig telefoontje.

Conversie gaat niet altijd om de grote aantallen.

Het gaat erom dat de juiste mensen op je website komen. En dat de juiste mensen die website gebruiken om contact met je te leggen. Ik heb genoeg klanten die het eerste stuk, prima zelf aanzwengelen door zichtbaar te zijn in hun netwerk. Op het moment dat zo’n netwerk zich weer wat uitbreidt met mensen die jou iets minder goed kennen, dan is de website belangrijk: die geeft de doorslag of ze je bellen. Dus mijn tip; laat die website zoveel mogelijk lijken op jezelf. Wees concreet. Geef alle (!) informatie die jouw lezer zoekt en wees daarin super uitnodigend. En dan kan het zomaar zijn dat jij tot die enorme groep ondernemers hoort die je nooit hoort klagen over ‘worstelen’ of ‘hoe kom ik aan tafel bij mijn klant’, omdat ze simpelweg te druk zijn met al die leuke opdrachten die zichzelf al selecteerden. Dat is de échte truc van het online verleiden!