Ben je starter? Doorstarter? Heb je veel te weinig klanten en dus veel te weinig financiële middelen om flink uit te pakken? Bezuinig dan op je website. Ja, dat is echt mijn advies. Als je gaat opstarten, loop je namelijk een gigantisch risico. Dat risico heet ‘bijsturen’. Nu doe je dat altijd wel, als ondernemer. Maar starters… man oh man…
Waarschijnlijk denk je dat je juist heel helder hebt wat je gaat bieden.
Jij anticipeert immers op alles wat je in je loondienstperiode fout zag gaan.
Dát ga jij anders aanpakken! Klanten zullen je om je hals vallen van blijdschap.
Maar. Helaas is het in de praktijk vaak toch nét weer wat anders.
Want wat gebeurt er met mensen die nog maar net hun aanbod presenteren? Of een nieuw aanbod lanceren, of een andere richting in slaan?
Al pratend, werkend en verkopend ontstaat in hun hoofd een compleet nieuw aanbod. Misschien zelfs een heel andere doelgroep, en dus een heel andere profilering vanhet bedrijf.
Alles wat ze in theorie zo mooi hadden bedacht, is zoveel mooier als je het toespitst op de praktijk en dus ga je haast automatisch je aanbod verschuiven, aanpassen en anders invullen.
Ik lijk te overdrijven hier, maar echt, het gebeurt zo vaak.
Ik had het erover met een andere ondernemer. Iemand die zelf ook al maanden bezig was met zijn nieuwe bedrijf (want hij heeft er meerdere, en als het staat, dan draait het als een tierelier). Hij investeert zonder met zijn ogen te knipperen behoorlijke sommen in allerlei hulpdiensten voor dingen die hij zelf niet kan. Maar hij zei ook: ‘Als ik starter was, dan wist ik het wel. Maak eerst maar een heel simpele website voor zeshonderd euro. Binnen een jaar gooi je de hele boel toch weer op de kop’.
Ik trek die lijn nog wat strakker.
Als je gaat starten, kun je net zo goed een gratis website opzetten. Mits je tijd hebt om het zelf te doen, natuurlijk. Als je al een volgeboekte agenda hebt, dan niet aan beginnen en uitbesteden! Maar anders, kijk eens naar Wix of 123-website. Let goed op de kleine lettertjes, een tientje per maand met een 3-jarige contract is nog steeds 360 euro. Maar ze zijn er ook echt gratis.
- Ga die nu zelf vullen.
- Bepaal welke pagina’s je nodig hebt.
- Splits je aanbod of je diensten uit in drie verschillende versies, met verschillende invulling en kostenplaatje.
- Schrijf een stevige over-mij-pagina.
Vervolgens bepaal je of je gaat bloggen, of er gratis weggevers op je website komen, en of je dingen wilt koppelen zoals social media, nieuwsbrieven, misschien wel een hele serie e-mails gecombineerd met online advertenties. Je moet ergens beginnen, en waar ga jij je klanten vinden?
Laat foto’s maken voor elk van die pagina’s. Zorg ervoor dat die van dusdanige kwaliteit zijn dat ze scherp blijven, ook op een brede monitor. Foto’s gaan járen mee. Nu als de eyecatchers, misschien later als blogfoto’s of gewone sfeerfoto’s. Maar zorg wel direct voor eigen foto’s, je eigen sfeer.
Je zet je site online en je gaat aan de gang.
Niet wachten tot Google je site indexeert, maar gewoon op pad. Netwerken, gebruik maken van je oude werkgevers, familie en vrienden. Laat jezelf zien, kom in contact met mensen, ga testen op welke gesprekken ze blijven hangen en wanneer ze afhaken. Wat ze aantrekkelijk vinden in jouw dienst, en wat ze nog missen.
Als het goed is, gaat je bedrijf dan lopen. Je oude netwerk werkt immers nodig, iedereen weet dat je net voor jezelf bent begonnen, iedereen gunt je wat reclame. Die website is nu nog alleen je visitekaartje, jij doet het werk. Je krijgt klanten die enthousiast over je zijn en je creëert budget.
En dan, dan kunnen wij praten.
Want nu is het tijd voor stap twee. Nu weet je hoe je je dienst nóg beter kunt maken. Voor nog betere tarieven! Je hebt eerst geld bespaard, maar je weet nu waar je in mag investeren. Je hebt enthousiaste verhalen van tevreden klanten. En je weet zelf redelijk goed wat jou bijzonder maakt. Niet datgene wat jij zo bijzonder vond aan je product, maar wel een ander detail waar iedereen over blijft praten, dát moet de hoofdmoot worden.
Daarom is het nu tijd om opnieuw te kijken naar je structuur en je teksten.
Wat wordt jouw verbeterde aanbod en wat vertel je over jezelf? Daarvan laat je écht smeuïge teksten maken, door een professional. En dat laat je vormgeven door iemand met oog voor stijl en detail, zodat alles klopt en je website er verzorgd uitziet, niet als een verzameling pagina’s waar de tekst in geklapt is en de headerfoto eigenlijk niet past…
In een maand tijd, heb je dan een nieuwe website.
Eentje die veel wervender kan worden, omdat het van binnen en van buiten gewoon zoveel sterker is. Je hebt fors geld bespaard door in dat eerste begin met een klein budget te werken, of zelfs gratis. Investeer je nu vijfduizend euro, dan ben je nog steeds stukken goedkoper uit dan die ondernemer die drie keer een restyling liet uitvoeren voor 1500 euro per keer (4 x 15000= 6.000) en zijn webbouwer allerlei tools liet toevoegen waar hij of zij zelf uiteindelijk niet de goede content voor had.
Menig ondernemer geeft teveel uit, op het verkeerde moment. Dat ligt niet altijd aan de webbouwer. Het ligt vooral aan jezelf. Of eigenlijk: aan die enorme ontwikkeling die je als ondernemer doormaakt in dat eerste halfjaar. Kijk naar baby’s, kijk naar puppy’s. Niet te stoppen, die groei! Geef jezelf dus die ruimte. Bespaar jezelf de groeipijn van twee forse investeringen na elkaar. Begin gewoon gratis. En doe het daarna in één keer goed. Moet je eens kijken hoe je er dan over twee jaar bijstaat.
Eens?