Casus: drie websites vergeleken

Websites en hoe je die optimaal indeelt en invult, daarover geef ik volgende week een training. En zoals altijd is het wikken en wegen: wat zouden de deelnemers al weten? En waarmee help ik ze het meest? Moet ik vooral voorbeelden laten zien? Zodat ze lekker hun eigen lijn kunnen ontdekken?
Of help ik ze meer als ik ze direct een format voorschotel waarmee ze binnen een middag een salespage schrijven, die ze naderhand altijd nog een goede eigen sfeer mee kunnen geven?

Voor mijn deelnemers ben ik er al uit, inmiddels. En ik maak er geen Powerpoint van, dus ik kan op de dag zelf altijd nog wat dingen omgooien. Maar als jij zelf, zonder hulp, je website wilt gaan schrijven, dan raad ik je aan om vooral eerst te gaan kijken naar voorbeelden.

Dit raad ik je aan:

  • Kies drie websites uit waar jij razend enthousiast van wordt.
  • Schrijf op welke elementen jou vooral aanspreken in die websites.
  • En dan de belangrijkste: bepaal of die elementen ook bij jou en je bedrijf passen.

 

Drie voorbeelden. Twee campings. Maar beiden met een heel andere ‘look & feel’.

Kijk maar eens op de site van camping leukermeer. 

Een website met een grote video-header, veel informatie en commercieel opgebouwd, met altijd het boekingsformulier/balkje in zicht bovenaan de pagina. Reviews van gasten op de homepage. Veel beeld maar ook wervende teksten.

En vergelijk die dan eens met de website van een andere vijfsterrencamping: de kleine wolf .

Hier zie je dat de vormgeving rustiger en neutraler is. Veel keurmerken in beeld, dus blijkbaar een kwalitatief goede camping. Dat ondersteunen ze dan weer niet met reviews van gasten, hoewel je wel ziet dat ze op Zoover een 9 scoren, dus daar kun je alle (onbewerkte) volledige reviews lezen.
En kijk eens naar de footer onderin. Daar zie je een plaatje van de plattegrond, die veel sneller herkenbaar is dan de plattegrond van het vakantiepark in Limburg. Die laatste heeft bij de plattegrond namelijk een luchtfoto, en niet een afbeelding van de Pdf.

Zo zie je dat de keuze wát je wáár neer zet, heel bepalend is voor de indruk van je site.
Maar je kunt er nog meer uithalen, als je écht goed nadenkt over je website.
Wat wil je laten zien. Drukte, gezelligheid, vertier?

Of rust, ruimte en stilte?

Die laatste geldt zeker voor it Dreamlân, een camping die toevallig in mijn regio ligt: It dreamlan .  Een website met veel kleinere letters, soms zelfs lastig leesbaar omdat ze én wit, én klein zijn. Maar de hele site is wel veel rustiger. Persoonlijk, namelijk van Robert en Minke, de namen vind je meerdere keren terug.

En dan de manier van vormgeving: rustige achtergrond. En dan heel slim: toch laten zien via facebookberichten onderin, dat er heel veel te doen is in en op de camping.

Ook zij gebruiken video, maar dan wel op een geheel eigen wijze: klein in de header en heel bewust gefilmd in een sfeer die mij doet denken aan de 8mm filmpjes die mijn vader vroeger van onze vakanties maakte.

Toen ik deze voor het eerst bekeek, dacht ik nog dat het misschien niet de meest handige plaats was, zo op de homepage. Maar kijk je verder, dan zie je datzelfde filmpje nog een keer op de pagina over de camping, waar je óók direct de tarieven ziet.

En valt het je op dat de andere feitelijke informatie daar dan onder ‘verstopt’ zit, met tabbladen? Super stijlvol, maar zelf kijk ik er dan in eerste instantie nog wel eens overheen.

 

Conclusie?

Ook met gelijke bedrijven kun je een heel verschillende sfeer neerzetten. Dit zijn toevallig websites van campings met leuk beeldmateriaal, maar als coach, trainer of adviseur kun je die leuke foto’s natuurlijk zelf ook maken. En dan is het een heel verschil of je buiten zit, of dat je je hobby beoefent, of dat je in hip barretje met een smoothie in je hand zit. Je hebt direct een ‘beeld’ bij dit soort foto’s, en een mening. En dat is wat je wilt, toch? Know, like, trust. Dus hoe meer jij je laat zien zoals je bent, in de sfeer die echt bij jou past, des te sneller kunnen bezoekers beoordelen of ze je leuk genoeg vinden om contact op te nemen. En over dat contact gaat mijn volgende blog, tot later!