Vorige week zat ik in een 1:1 traject met een klant. Een kei in haar vak, met meer dan 25 jaar ervaring, een volle agenda en een flink netwerk waarvan ze heel goed weet hoe ze die mensen helpt. Toch wilde ze haar website opfrissen. Niet dat ze veel aanvragen krijgt via haar website. Volgens mij heeft ze zelfs nooit veel gedaan om überhaupt gevonden te worden. Maar haar blogs scoren goed bij Google vanwege de vele reacties, en voor de mensen uit haar netwerk is de website wel degelijk de bevestiging en de online folder waar alle informatie is terug te halen.

Dat moet wel professioneel, vandaar dat ik haar ging helpen. Haar eerste vraag aan mij, was of ik haar teksten ‘smeuïg’ kon maken.

Die is héél herkenbaar. Want juist als je zelf uren hebt besteed aan het uitwerken van al je teksten, en het specificeren van je aanbod (wat precies? Hoeveel? Hoe duur?), dan zit je er zo dicht op dat je teksten een beetje saai kunnen worden. Alsof het werk is… in plaats van je passie.

Maar daar ging het hier niet om. Ja, óók.

Want uiteindelijk hebben we de eerste sessie vooral gekeken naar de structuur. Niet van de losse pagina-opbouw, maar van de hele site. Dit soort dingen dus:

  • Waar laat je de lezer kiezen?
  • Wat zeg je op home en wat is die eerste keuze?
  • Wil je meteen 6 keuzes voorschotelen, zodat de lezer direct ziet wat er te halen valt?
  • Of maak je een tussenstap: eerst kiezen uit twee opties, zodat het makkelijker is maar wel een extra klik vergt?

 

Dit antwoord is nooit eenduidig!

Deze klant had zelf  al heel veel kennis van websites en ze is van nature ook nog eens heel goed georganiseerd, althans, die indruk maakte ze…

Maar als je zelf gaat stoeien met je pagina’s, en je schetst en je werkt met pijlen, dan denk je soms dat je er bent als je al die pijlen netjes hebt ingetekend. Terwijl het best kan zijn dat het veel simpelere wordt als je ergens in het begin een andere keuze maakt. Eentje die je nog niet had bedacht, daarom is sparren zo handig.

Een voorbeeld:

Soms lijkt het de oplossing om elk aanbod apart uit te werken, omdat je hetzelfde product bijvoorbeeld verkoopt aan particulieren en aan bedrijven. Het hoofdverhaal is dan vaak hetzelfde. Je kunt er dan voor kiezen om onderaan de pagina een koopknop te zetten met dáár de splitsing: koop mét btw omdat je particulier bent, of koop exclusief btw omdat je als ondernemer inschrijft.

Maar net zo goed, kun je die keuze ook helemaal naar het begin trekken. Naar je homepage. Je lezer komt op home, kiest zonder nadenken of hij ondernemer of particulier is en krijgt vervolgens alléén dat aanbod voorgeschoteld dat hij mag kopen, en met de juiste prijs.

  • Wordt je homepage daar beter van?
  • Wordt jouw klant daar blijer van?
  • Gaat het je verkoop bevorderen?

Als het logisch is, wordt het schrijven van de teksten meestal ook een stuk gemakkelijker. Als het allemaal lekker doorloopt en lekker simpel blijft, is het goed.

Als je tijdens het sparren al merkt dat je teveel keuzes hebt, teveel slingers en bochten en dat je via de ene deur toch weer in het andere gebouw terechtkomt, dan wordt het gevaarlijk.

Chaos is sowieso nooit fijn voor je websitebeleving.
En erger: als je dezelfde pagina kopieert en gewoon zo presenteert voor de lezer die B heeft gekozen, waarbij alleen de prijs het verschil maakt van de A-versie, dan zal ook Google je site strafpunten geven omdat je dubbele inhoud hebt, en dat lijkt op vals kopiëren (duplicate content).

Bovendien: je lezer heeft altijd haast, maar kijkt heus verder dan zijn neus lang is. Als hij of zij via een andere weg op dezelfde inhoud terechtkomt, is het verwarrend. Het grote risico daarvan is dat ze denken dat ze niet het complete overzicht hebben, dat ze de aanbiedingen of kortingen missen omdat er meerder routes zijn op je website, waardoor ze gewoon GEEN keuze maken. En dan zijn al jouw pogingen om goede pagina’s te schrijven voor niets geweest.

Heb jij ook een redelijk volle website met veel pagina’s of veel verschillende producten? Een middag sparren met mij levert je een schets op met een handige indeling en de rode draad van je complete verhaal. Dat kan een heerlijke kapstok zijn om je website zelf mee te gaan schrijven, heb ik inmiddels van heel wat klanten teruggehoord. In de kerstvakantie neem ik vrij, maar als je in januari wilt sparren dan is een afspraak zo gemaakt en daar mag je me in de vakantie gerust voor mailen of bellen. En doe je liever alles zelf? Vergeet dan vooral niet dat structuur bepalend kan zijn voor het succes van je website.