Online lezen is tegenwoordig heel normaal. Zo normaal dat je zomaar zou kunnen denken dat het dus niet anders werkt als bij een tijdschrift of krant.
FOUT!
Mensen lezen online slechts 77% van de tekst. Zelfs als ze aangeven dat ze op die plek het antwoord op hun vraag denken te vinden.
Jouw websitebezoeker is serieus op zoek naar informatie, maar is beslist geen geduldige zoeker. Hij opent elke kamer, kijkt snel om de hoek en is weer weg. Ik herken er het zoekgedrag in van mannelijke huisgenoten die hun sleutels kwijt zijn….
Wat betekent dit voor jouw site?
Simpel. Jouw site moet de goede informatie bevatten, maar wel op een manier dat jouw lezer er razendsnel doorheen kan scannen.
Hoe doe je dat?
Met vormgeving en tekstbewerking. GROTE LETTERS, veel witruimte, korte zinnen en gemarkeerde trefwoorden. Kleur mag, en een compleet vette regel ook. Vermijd alleen de onderstreping, dat lijkt teveel op een link.
Is dat niet vreselijk druk en afleidend? Nee dus, het maakt alleen sneller lezen mogelijk.
Tip 2: tussenkoppen.
Met informatieve woorden, geen bijvoeglijke naamwoorden die alleen een sfeer oproepen. Een tussenkop onthult waar de alinea daaronder over gaat.
Punt 3: opbouw via de omgekeerde piramide.
Eerst het belangrijkste, dan pas details. Geen spannende kop en mystieke introductie dus. De online lezer laat zich niet een artikel in trekken. Hij scant, leest en wil meer, of: vertrekt. Met de snelheid van een muisklik.
Structuur is alles. Elke alinea één onderwerp.
Of een opsomming. Want opsommingen zijn ideale snelheidsverhogers voor je ogen.
Dus som de voordelen op:
- kort
- snel
De lezer beslist zelf wel of hij het rijtje tot zich neemt, of dat hij deze informatie kan missen.
Bovengenoemde tips leiden tot het laatste advies: gebruik minder tekst. Daarmee bedoel ik niet simpelweg een maximum instellen van 400 woorden per pagina. Maar je kunt per alinea en per zin vaak wel korter. De eerste twee regels zijn bij het gros van de schrijvers samen te vatten in één zin. Kijk, dat scheelt al 50%! En laat je ‘heel’ weg bij ‘veel’, dan staat er niet ‘heel veel’, maar begrijpt je lezer het nog steeds prima.
Bijkomend voordeel: jouw boodschap komt sneller, helderder en duidelijker over.